در زیست‌بوم جدید نظام آموزشی، پرورش مقدم بر آموزش است

آباده (پانا)- معاون پرورشی و تربیت بدنی مدیریت آموزش و پرورش آباده با تاکید بر توجه بیشتر از گذشته به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت این سند به منزله نقشه راهی است که تمام معلمان و مربیان آموزشی و پرورشی مدارس موظف به اجرای بند بند این سند انسان‌ساز در مدارس و بعد از آن در جامعه هستند.

کد مطلب: ۱۲۰۵۳۷۷
لینک کوتاه کپی شد
در زیست‌بوم جدید نظام آموزشی، پرورش مقدم بر آموزش است

قاسم خلیفه درآیین هم ‌اندیشی معاونین و مربیان پرورشی، با بیان اینکه در بحث آموزش و پرورش هرجا نسبت به امر پرورش و تربیت بی توجهی شد، در واقع ما کم کاری کردیم و ضرر آن متوجه دانش‌آموزان شد، گفت: ارتباط امور تربیتی با همه ارکان آموزش و پرورش قابل مشاهده است، یک مربی پرورشی باید بداند مطالبی که به دانش‌آموز می‌آموزد، در کتاب‌های درسی وجود دارد و در حقیقت، پرورش و تربیت مسئله‌ای جدا از آموزش نیست و برای تربیت نسل بالنده باید این مورد مهم مورد توجه قرار گیرد.

خلیفه با برشمردن 8 فصل سند تحول بنیادین آن را نتیجه کار فکری و تخصصی دانشمندان علوم اسلامی دانست و افزود: بررسی این سند نشان می‌دهد که پرورش مقدم بر آموزش است و اگر از مطالب این سند به درستی استفاده نشود، یعنی ما به کاری که انجام می‌دهیم واقف نیستیم و واقف نبودن ما به کار خطیر امور تربیتی، باعث اتلاف استعدادها و سرمایه‌های جامعه می‌شود.

معاون پرورشی و تربیت بدنی با اشاره به فضای آموزشی دوران کرونا و تاثیرات آن بر دانش‌آموزان گفت: در بحث کرونا و مجازی بودن آموزش‌های درسی ما شاهد توسعه مهارت‌های دانش‌آموزی از یک طرف و آسیب‌های مجازی از سمت دیگر هستیم.

فعالیت دانش‌آموزان در بخش پرورشی، باعث توسعه مهارت‌هایی مانند: فیلم‌سازی، مجری‌گری، طراحی و تولید محتوا و عدم حضور دانش‌آموز در این بخش سبب آسیب‌های جدی مانند آنچه امروز به عنوان آسیب‌های فضای مجازی می‌شناسیم شده است و لازم است تا در ابتدای مهر امسال، فعالیت‌هایی مانند: اختصاص بخشی از بوجه مدارس به قسمت پرورشی، برگزاری گروه‌های کتاب‌خوانی، اهدای لوح تقدیر و جایزه به دانش آموزان فعال و زمینه‌سازی حضور سایر دانش‌آموزان در فعالیت‌های پرورشی و انجام برنامه‌هایی خاص با هدف بالا بردن اعتماد به نفس دانش‌آموزان و تقویت عزت نفس آنان مورد توجه قرار گیرد.

ترسیم نقشه راه دانش‌آموزان و توجه بر ورودی و خروجی آموزش و پرورش، بحثی بود که سرپرست جدید مدیریت آموزش و پرورش آباده به آن پرداخت و گفت: حضور دانش‌آموزان توانمند و مقام آور شهرستان آباده در زمینه پرورشی، نویددهنده این نکته است که خروجی‌های آموزش و پرورش، جوانان و مدیران لایق و کارآمدی هستند و مربیان پرورشی به خوبی توانسته‌اند با ایجاد شرایط مطلوب، زمینه بروز استعدادهای دانش‌آموزان را فراهم کنند.

حمیدرضا خادمی اجرای سند تحول بنیادین را ضرورتی انکارناپذیر برای تمامی معلمان دانست و افزود:در آموزش و پرورش باید به دنبال تحول بنیادی و افکاری بود. تربیت موثر باید مقدم بر آموزش باشد تا شاهد نسلی فرهیخته، کارآمد و توانمند در عرصه‌های مختلف باشیم و در این زمینه مربیان پرورشی باید با علاقه و قدرت، کار تربیت نسل انقلابی و جهادی را به پیش ببرند.

خادمی ضمن تشکر از حوزه پرورشی و فرهنگی در ایجاد زمینه برای شناسایی و بروز استعدادهای دانش‌آموزان گفت: نهاد پرورشی با ایجاد زمینه‌های بروز استعداد دانش‌آموزان باعث رشد و شکوفایی آنان می‌شود و لازم است تا در این امر مهم همه دانش‌آموزان مورد توجه قرار گرفته و زمینه حضور تمامی دانش‌آموزان شهرستان در فعالیت‌های پرورشی فراهم شود.

وی با تاکید بر داشتن آمادگی لازم توسط مدارس برای برگزاری کلاس‌های حضوری در ابتدای مهر گفت: در دوران آموزش مجازی دنیا به این حقیقت رسید که هیچ چیز جای معلم و مدرسه را برای پرورش و آموزش دانش‌آموزان نمی‌گیرد، حضور در مدرسه و تلاش و رقابت بچه‌ها با یکدیگر ضرورتی انکار ناپذیر برای توسعه مهارت‌ها و رشد عاطفی و شخصیتی آنان است و در زیست بوم جدید مدارس باید با مدیریت دقیق اقدام به مهیا ساختن شرایط حضور دانش‌آموزان در مدرسه داشته باشند.

مدیر آموزش و پرورش آباده با تاکید بر حضوری بودن مدارس در ابتدای مهر امسال، آماده‌سازی فضای مدارس، و اجرای دقیق تر پروژه مهر با توجه به مدیریت جدیدی که زیست بوم جدید طالب آن است و فعالیت بیشتر بخش پرورشی مدارس با توجه به اصول سند تحول بنیادین را خواستار شد.

در ادامه این مراسم از برگزیده کشوری شهرستان آباده در رشته فیلم‌نامه نویسی، دانش‌آموز شایان مقامی به عنوان یکی از اثرات خوب فعالیت نهاد پرورشی در مدارس تجلیل شد.


شروع بیماری کرونا شرایط تازه‌ای را برای جهان به وجود آورد و اکنون بعد از 18 ماه آموزش غیرحضوری، مدارس باید خود را برای حضور دانش‌آموزان در مدرسه آماده کنند. اجرای پروژه مهر، حتما متفاوت با سال‌های گذشته خواهد بود، در زیست بوم جدید آموزش و پرورش، با توجه به دوری طولانی معلمان و دانش‌آموزان از مدرسه و با توجه به عواقب ناگوار دوری دانش‌‌آموزان از فعالیت‌های پرورشی، پرورش مقدم بر آموزش قرار می‌گیرد.

مدیریت جدید در زیست بوم جدید یعنی مقدم بودن پرورش و تربیت بر آموزش و حتما این مقدمه‌ای است بر رعایت اصل مهم سند تحول بنیادین و شاید لازم باشد از ابتدای مهر امسال و در اولین مهر قرن جدید، سر در تمام ادارات آموزش و پرورش نوشته شود: اداره پرورش و آموزش.

خبرنگار: صدیقه جنتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار