در نشست مطالبه‌ گری با محور آسیب‌های اجتماعی مطرح شد:

یکی از بزرگترین منشأ آسیب‌های اجتماعی، کنکور است

تهران( پانا)- در نشست مطالبه‌ گری با محور آسیب‌های اجتماعی عنوان شد یکی از بزرگترین منشأ آسیب‌های اجتماعی، کنکور است. به طوری که بزرگترین ایراد بر آن این است که دانش‌آموز باید 12 سال درس‌خواندن را به‌صورت فشرده در4 ساعت محک بزند.

کد مطلب: ۱۲۰۲۳۱۸
لینک کوتاه کپی شد
یکی از بزرگترین منشأ آسیب‌های اجتماعی، کنکور است

نشست مطالبه‌ گری با محور آسیب‌های اجتماعی، در حضور حسین حاتمی؛ رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند (استان آذربایجان شرقی) در مجلس یازدهم شورای اسلامی و «مسئول بسیج عشایر» و «فرمانده سپاه ناحیه کلیبر»، پیام عزیزی؛ معاونت ستاد صلح آیت الله رئیسی، حسام درشمالی؛ عضو کمیسیون سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانش آموزان، علی فرهمند؛ نماینده نهمین دوره مجلس دانش آموزی و مشاور مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد، یوسف مذنب؛ فعال رسانه شیراز، محمد رسول ابراهیم نژاد؛ رئیس ‌مجلس دانش آموزی شهرستان مهاباد، بهار فیضی؛ خبرنگار و یاور مربی پیشتازان، السا سلیمانی؛ نماینده نهمین دوره مجلس دانش آموزی و مشاور مدیر کل آموزش و پرورش استان تهران، آرمیتا رزاقیان؛ نماینده دهمین دوره مجلس دانش آموزی و مشاور مدیر کل آموزش و پرورش برگزار شد.

پیام عزیزی؛ معاونت ستاد صلح آیت الله رئیسی در ابتدا با اشاره به لزوم آسیب شناسی در حوزه آسیب های اجتماعی بیان کرد: صحبت ما در رابطه با کمیسیون اجتماعی است و به نوعی به تمامی نمایندگان مجلس ارتباط دارد. درجامعه ما آسیب‌های اجتماعی از اهمیت خاصی برخوردار است و باتوجه به اهمیت بالای این مطلب بسیار به آن پرداخته شده است اما باوجود تاکید بسیار متاسفانه نتوانسته ایم قدم موثری برای بهبود آن برداریم. ابتدا باید بررسی کنیم که آسیبها کدام است؟ منشا این آسیبها کجاست؟ و به چه موارد و مشکلاتی باید توجه داشت؟ بنابراین باید زیر شاخه ها مهم را مورد بررسی و توجه قرار داد تا در کمیسیون اجتماعی مورد پیگیری قرار گیرد.

عزیزی همچنین در ادامه یکی از عمده ترین منشاهای آسیب های اجتماعی را موضوعات آموزش و پرورش دانست و اظهار کرد: منشا یکی از عمده ترین آسیب های اجتماعی، موضوعات آموزش و پرورش است که از اساسی ترین موضوعات روز است، چرا که امروزه کودکان و نوجوانان بیشتر از گذشته در معرض تهاجم فرهنگی،فساد اخلاقی و دیگر آسیب ها قرار دارند. نکته بعد که باید مورد بررسی قرار گیرد، آسیب های ناشی از کنکور است که منشا بسیاری از آسیب‌های روانی از جمله خودکشی و اعتیاد است که در اثر نرسیدن به نتیجه مطلوب و عدم خودباوری اتفاق می افتد.

حسام درشمالی؛ عضو کمیسیون سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانش آموزان به محور سربازی در پسران و آسیب های اجتماعی پیرو آن پرداخت و گفت: یکی از مهم ترین محورها و دغدغه های مربوط به آسیب های اجتماعی در پسران ممانعت از رفتن به سربازی است که گاه برای رهایی از آن به اقداماتی چون مهاجرت و... حتی ادامه تحصیل تا مقطع ارشد و دکتری می انجامد. آقای قاضی زاده طرحی را به نام سرباز حرفه ای مطرح کردند و سوال من در اینجا این است که آیا مجلس درقبال این موضوع فعالیتی انجام داده است؟ و یا طرح یا پیشنهاد جایگزین آن صورت گرفته است؟

علی فرهمند؛ نماینده نهمین دوره مجلس دانش آموزی و مشاور مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد به معضل کنکور تاکید و اظهار کرد: یکی از بزرگترین منشاهای آسیب های اجتماعی در نوجوانان و جوانان قطعا موضوع کنکور است. من به عنوان نویسنده سند سلامت روان مجلس دانش آموزی در طی فرایند تنظیم سند متوجه معضلاتی شدم که تا قبل از نوشتن سند از آن بی اطلاع بودم. استان یزد سال‌هاست که رتبه های برتر کنکور را در بر می‌گیرد اما آیا در تربیت دانش آموزان هم موفق عمل کرده است؟ آیا مقابل معضلاتی چون اعتیاد و افسردگی و... تدبیری اندیشیده شده است؟ به واقع کنکور معضل بزرگی است که منشا بسیاری از آسیب هاست که البته ما با اصل آن مخالف نیستیم، اما برای جلوگیری از این آسیب ها باید اصلاحاتی در آن صورت گیرد. اینکه نتیجه ۱۲سال درس خواندن در ۴ساعت محک زده شود بدون درنظر گرفتن مهارت و استعداد از بزرگترین ایرادهایی است که به این سیستم وارد می شود و جای باز نگری دارد.

فرهمند در ادامه بحث پرورش را از دیگر محورهای مورد بحث در آسیب های اجتماعی برشمرد و گفت: دومین مقوله بحث پرورش است که به واقع در سیستم آموزش و پرورش نادیده گرفته شده است، آموزش و پرورش دوبال پرواز یک دانش آموز هستند که متاسفانه درآموزش و پرورش ما جای پرورش و آموزش اخلاق و مهارتهای زندگی که نیاز اصلی خانواده و جامعه است، خالیست و باید بیشتر و واقعی تر به آن پرداخته شود.

یوسف مذنب، در تایید صحبتهای فرهمند بیان کرد: باید عرض کنم بله، متاسفانه آموزش و پرورش فعالیتهای پرورشی را به نحو احسنت انجام نمی دهد و ایرادهایی بر آن وارد است و علت اصلی این معضلات سیستم آموزش و پرورش است که از ابتدا با این مشکل روبرو بوده است. ابتدای سخن با استناد به صحبتهای حضرت آقا که فرمودند: هرجا انقلاب نکردیم ،عقب ماندیم باید عرض کنم که بعد از گذشت ۴۳سال به واقع جای انقلاب آموزشی خالیست! مشکل سیستم است که نیاز به یک انقلاب آموزشی اساسی دارد که تغییرات تخصصی مورد نیاز در آن اعمال شود.

محمد رسول ابراهیم نژاد؛ رئیس ‌مجلس دانش آموزی شهرستان مهاباد نیز در این نشست به مشکلات ازدوج و تاثیر آن بر بروز آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین منشاهای آسیب اجتماعی در جوانان مشکلات ازدواج در جوانان است. اولین و اصلی ترین سد راه ازدواج هم معضل اشتغال جوانان است که باید مورد توجه قرار گیرد. دومین موضوع هم مشکل اقتصاد است و در نتیجه آن عدم فراهم کردن مخارج ازدواج برای پسران و جهیزیه برای دختران را به دنبال دارد که امر ازدواج را غیر ممکن می‌کند و برای رفع این معضل مهم که ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی است باید تمهیداتی اندیشیده شود.

بهار فیضی؛ خبرنگار و یاور مربی پیشتازان با اشاره به معضل کنکور اذعان کرد: اولین و مهمترین موضوع برای نوجوانان و جوانان موضوع تحصیل است. یکی از معضلات آموزشی عدم تخصص کافی اساتید و یا بی توجهی در انتقال درست و تخصصی مفاهیم به دانش آموزان و دانشجویان از طرف اساتید است که ناشی از بی توجهی مسئولین و مدیران است که با آموزش هدفمند و تخصصی و سرمایه گذاری مناسب می توان نسل کار آمد و توانمند را تحویل جامعه داد.

السا سلیمانی؛ نماینده نهمین دوره مجلس دانش آموزی و مشاور مدیر کل آموزش و پرورش استان تهران مشکلات اقتصادی را سر منشا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی دانست و بیان کرد: یکی از بزرگترین معضلات که منشا بسیاری از آسیب‌هاست، مشکلات اقتصادی است، چرا که ریشه بسیاری از مشکلات شرایط نامناسب اقتصادی است. بطور مثال ریشه معضلی مانند ازدواج که آقای ابراهیم نژاد اشاره کردند، شرایط نامناسب اقتصاد است و یا مشکلاتی مانند سوتغذیه در دانش آموزان ناشی از شرایط نامناسب اقتصاد است، کم کاری و کم تحرکی و چاقی در نوجوانان که به دلیل هزینه بالای لوازم ورزشی و شهریه باشگاه‌ها اتفاق می افتد ناشی از شرایط نامناسب اقتصاد است که باید به آن توجه و رسیدگی تخصصی شود.

سلیمانی در ادامه بیانات خود عدم رسیدگی و پیگیری تخصصی در مورد طرح ها را مورد بررسی قرار داد و گفت: دومین مورد، عدم رسیدگی و پیگیری تخصصی طرح‌های اجرایی است. بطور مثال مسیر عبور و مرور معلولین و دوچرخه سواران از ایمنی لازم برخوردار نیست و باید مورد توجه و نگاه اصولی و کارشناسی قرار گیرد.

آرمیتا رزاقیان؛ نماینده دهمین دوره مجلس دانش آموزی و مشاور مدیر کل آموزش و پرورش ضمن اشاره بر تعدد طرح های مطرحی در حوزه آسیب های اجتماعی ابراز کرد: در زمینه آسیب های اجتماعی مشکل ما کمبود طرح نیست؛ بلکه تعدد طرح‌های مناسبی است که پیگیری و اجرا نشدند، اغلب فعالین در این حوزه طرح های کامل و قابل اجرایی را ارائه کرده اند که ازقضا بسیاری از آنها عملی و کارآمد نیز بوده اند؛ اما در اثر سوء مدیریت و پیگیری لازم این طرحها ناقص اجرا شده و در اثر گذشت زمان به فراموشی سپرده شده است. برای مثال، یکی از طرح هایی که در زمینه آسیب های اجتماعی مطرح شد و آموزش و پرورش مسئول اجرای آن بود؛ طرح نماد است. در اجرای سند «طرح نماد» چند بخش که عبارتند از: آموزش، غربالگری، مداخله مدرسه‌ای، تشخیص و درمان، مددکاری اجتماعی، اورژانس (فوریت‌های روانی-اجتماعی) و پیگیری و مراقبت را در دستور کار داریم. طرح نماد سندی برای حل مسائل در حوزه آسیب های اجتماعی در سه رأس مثلث تربیتی است و در آن آموزش های یکسان برای معلمان و مسئولین، اولیای دانش آموزان و خود دانش آموز در خصوص پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی از طریق مشاوران مدارس توزیع می شود.

رزاقیان در ادامه با ابراز تاسف در اجرای طرح نماد بیان کرد: متاسفانه علاوه بر اینکه بودجه لازمه برای اجرایی شدن به دست مدارس و مناطق و استان ها نرسید، آگاهی رسانی در بخش های مختلف که این طرح در حال اجراست نیز به خوبی صورت نگرفته است. در نتیجه این طرح در برخی از استانها اجرا نشد و در برخی از استانها هم کامل و موثر اجرایی نمی شود. در صورتی‌که اجرایی شدن این طرح کمک بسیاری به برقراری عدالت مشاوره ای در مناطق محروم کرده و از آسیبهای اجتماعی بسیاری جلوگیری می‌کند. امیدوارم که کارشناسان به جای ارائه طرح های جدید به اجرای طرح های قابل اجرا و مفید قبل بپردازند.

حسین حاتمی نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن تنظیم صورت جلسه و پاسخگویی به بخشی از سوالات، نوید تشکیل جلسه پیگیری مطالب در صورت امکان را داد.

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار