روز عرفه و روزبخشش گناهان توسط پروردگار جهانیان

جوادآباد(پانا)- روز عرفه یک روز قبل از روز عید قربان است در این روز حجاج از شهر مکه به صحرای عرفات آمده و در آنجا به راز و نیاز و دعا پرداخته و پس از نماز ظهر به مکه باز می گردند .

کد مطلب: ۱۲۰۱۱۶۸
لینک کوتاه کپی شد
روز عرفه و روزبخشش گناهان توسط پروردگار جهانیان

عرفه یکی از زمان‌های مورد توجه خداوند است که درهای رحمت را بر روی مردم باز می‌کند عرفات نیز از جمله سرزمین‌هایی که خداوند به آن برکت داده و خصائص زیادی را داراست، عرفات سرزمینی است که در آن گناه نشده و آنجا معبد تمام انبیا و اولیا و اصفیا بوده است. بیابانی صاف و هموار که تقریباً ۲۴ کیلومتر (چهارفرسخی) شمال مکه و در دامنه کوهی به نام جبل الرحمه قرار گرفته است .
برخی از اعمال شب و روز عرفه:روز عرفه یکی از روزهای مهم مسلمانان می باشد در این روزاعمال مهمی انجام می شود که ثواب دو چندان دارند که بخشی از آنها عبارتند از
احیا و نماز، زیارت امام حسین علیه السلام در شب عرفه،
غسل،روزه ،اعتراف و اقرار به گناهان.
من در این روز به یکی از مساجد منطقه رفتم و با چشمانمان عبادت کسانی را دیدم که گویی پر از انبوهی از گناهان بودند و به درگاه خدا به توبه نشسته بودند. آنان با صف و ترتیب و با رعایت پروتکل بهداشتی نماز روز عرفه را خواندند و بعد دعای بعداز نماز ظهر و عصر.پس از آن منبر نشین مسجد از دعای عرفه می گفت : این دعا نسبتاً طولانی و زمان مهم شیعیان در روز عرفه است که پس از نماز ظهر و عصر و غروب خوانده می‌شود دعای عرفه منسوب به حسین بن علی ، پیشوای شیعیان با حجم حدود ۳۲۰۰ کلمه که با اختلافات جزئی در کتب مختلف نقل شده و مضمونش اعتراف به جایگاه خدا و اقرار به جایگاه انسان در هستی و نیز حمد و سپاس برای نعمت های فراوان خداوند بر انسان ها است .
در میان انبوه جمعیت دختری به نام نازنین زهرا که تازه نزدیک به یک سال بود که به سن تکلیف رسیده بود این شعر را آرام زمزمه می کرد:
عرفه آمده و باز صدایم کردی
میهمان حرم جود و سخایی میکرد
فرصت دیگری آمد که مرا عفو کنید
تا ببخشی گناهم را تو صدایم کردی

با آنکه او گناهی نداشت اما خودش را گناهکار در بسیاری از مسائل می‌دانست واما بگوییم از پیرمردی که گوشه مسجد نشسته بود و سر را با خوشحالی بالا گرفته بود و می‌گفت :
روز عرفه آمد و شد تازه امیدم
آغوش گشوده که به سوی تو دویدم
من آمدم و باز توانم بده امروز
اصلا تو بیا راه نشانم بده امروز
و میتوان یادآور سخن امیرمؤمنان علی(ع)درباره راز وقوف در عرفات را دانست که فرمودند : «عرفات ، خارج از مرز حرم است و مهمان خدا باید بیرون دروازه ، آن قدر تضرع کند تا لایق ورود به حرم شود

دانش آموز خبرنگار: زهرارضا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار