افزایش توان تولید برق در دولت‌های یازدهم و دوازدهم

تهران (پانا) - در شرایطی که مردم با مشکل کمبود برق مواجه هستند، برخی با اظهارنظرهای غیرکارشناسی، قضاوت های نادرست درباره عملکرد دولت در حوزه برق مطرح می‌کنند.

کد مطلب: ۱۲۰۰۳۹۹
لینک کوتاه کپی شد
افزایش توان تولید برق در دولت‌های یازدهم و دوازدهم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، این اظهارات حاکی از این است که در سال‌های گذشته هیچ‌گونه اقدامی برای افزایش ظرفیت برق در این کشور انجام نشده و وضعیت کنونی ناشی از عدم ظرفیت‌سازی‌هایی است که باید انجام می‌شد. این در شرایطی است که در هشت سال گذشته ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه وارد مدار شد. همچنین در شرایطی که دولت دهم کمتر از ۵ هزارمگاوات به دولت یازدهم منتقل کرده بود، بیش از ۱۶ هزار مگاوات نیروگاه در حال ساخت تحویل دولت سیزدهم می‌شود.

در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مجموعاً ۲۰۰۱۷ مگاوات ظرفیت جدید تولید برق به بهره‌برداری رسیده است . بدین ترتیب به طور متوسط سالانه بیش از ۲۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است.

در دولت یازدهم ۷۹۲۶ مگاوات و در دولت دوازدهم ۱۲۰۹۱ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده است. بر این اساس، عملکرد دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم بیش از ۵۲ درصد افزایش یافته است. در دولت تدبیر و امید جمعاً ۸۶ واحد نیروگاه حرارتی بزرگ با بیش از ۷میلیارد یورو سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسیده است.

تحویل ۱۶ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید به دولت سیزدهم

در حالی که عملیات اجرایی۴۵۷۵ مگاوات نیروگاه حرارتی در دوره دولت دهم آغاز و در دولت یازدهم به اتمام رسیده است، در دولت دوازدهم علاوه بر طرح‌های به بهره‌برداری رسیده، کار ساخت ۴۳ نیروگاه حرارتی بزرگ دیگر به ظرفیت ۱۶۳۰۹ مگاوات شروع شده و در حال احداث است (حدود۳.۶ برابر) که در دولت سیزدهم وارد مدار می شوند.

در دولت دوازدهم اقدامات لازم برای تأمین مالی ۱۷۹۲۵مگاوات طرح جدید نیروگاهی انجام شد که به دلیل مشکلات ناشی از جنگ اقتصادی و عدم تأمین منابع مالی خارجی متوقف شدند. بر این اساس ۳۴۳۰مگاوات: طرح‌های فاینانس مالی خارحی که قراردادهای تجاری آن‌ها امضاء و کلیه‌ی مجوزهای داخلی اخذ شده، ۸۴۹۵مگاوات: طرح‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی دارای قرارداد خرید تضمینی امضاء شده و ۶۰۰۰مگاوات: طرح‌های نیروگاهی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی دارای تفاهم‌نامه مبادله شده از جمله این طرح ها بودند.

بدین ترتیب مجموع اقدامات دولت‌های یازدهم و دوازدهم در زمینه افزایش تولید برق را می‌توان به ۲۰۰۱۷مگاوات بهره‌برداری شده، ۱۶۳۰۹ مگاوات در حال احداث و ۱۷۹۲۵ مگاوات طرح‌های متوقف شده به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه، مجموعاَ ۵۴۲۵۱ مگاوات نیروگاه و طرح نیروگاهی خلاصه کرد.

اقدامات وزارت نیرو در زمینه توسعه نیروگاه‌ها در برنامه ششم توسعه

در برنامه ششم توسعه نیز جمع افزایش تولید برق به ۱۳۶۸۴ مگاوات بالغ می شود. در طی برنامه ششم توسعه، عملیات اجرایی ۴۳ نیروگاه حرارتی بزرگ دیگر به ظرفیت ۱۶۳۰۹ مگاوات آغاز شده و در حال احداث است که در سال های آتی وارد مدار می شوند.

در طول برنامه ششم توسعه، تامین سرمایه خارجی برای ۱۷۹۲۵ مگاوات طرح جدید نیروگاهی مورد اقدام قرار گرفت که به دلیل مشکلات ناشی از تحریم های طالمانه در مرحله نهایی متوقف شدند.

حمایتهای دولت از بخش خصوصی صنعت برق

در سال‌های اخیر، فعالیت‌های هدفمندی برای ارتقای محیط کسب و کار، با هدف تسهیل فعالیت بخش خصوصی در زنجیره عرضه برق صورت گرفته است. این اقدامات ارزش افزوده‌ای مضاف بر فعالیت‌های قبلی بوده و برخی برای اولین بار مورد توجه قرار گرفته و برخی نیز، محقق کردن اهدافی است که مجموعه حاکمیت و بخش خصوصی در طول دو دهه گذشته دنبال کرده و در طول سال‌های اخیر محقق شده‌اند. شکل‌گیری نهاد مستقل تنظیم گر بخش برق و تصویب لایحه آن در دولت، اتخاذ رویکرد اصلاح معماری بازار برق و گسترش بورس، اصلاح سقف قیمت بازار رقابتی برق، اصلاح نرخ خرید تضمینی، راه‌اندازی بازار گواهی ظرفیت، ارتقای کارآیی شیوه پوشش ریسک بخش خصوصی در قراردادهای بلندمدت تضمین خرید، اصلاح نرخ صنایع انرژی و اصلاح آیین‌نامه تکمیلی تعرفه‌های برق از اهم این اقدامات محسوب می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار