پس از ۶۰ سال ضوابط و حرایم تپه مارلیک گیلان ابلاغ شد

رشت (پانا) -–معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد ضوابط و حرایم تپه مارلیک به‌جا مانده از تمدنی ٣ هزار و ۵۰۰ ساله در کرانه خاوری سفیدرود گیلان پس از ۶۰ سال کاوش ابلاغ شد.

کد مطلب: ۱۱۹۹۹۲۱
لینک کوتاه کپی شد
پس از ۶۰ سال ضوابط و حرایم تپه مارلیک گیلان ابلاغ شد

به گزارش اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان، ولی جهانی گفت: ابلاغ نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری اثر ملی فرهنگی، تاریخی(چراغعلی تپه مارلیک رودبار)بر اساس ابلاغیه شماره ۱۴۰۰۲۱۰۰/۱۰۰۰۳ وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به استاندار گیلان ابلاغ شد.

وی افزود: به موجب این ابلاغ و در راستای اجرای بند ۱۲از ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ و مواد مربوطه از قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب سال ۱۳۰۹ و نظامنامه اجرایی آن حریم اثر مذکور از این پس تحت حفاظت و نظارت وزارتخانه میراث فرهنگی بوده و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی «تعزیرات و مجازات هصای بازدارنده» جرم محسوب می شود و مرتکب، مشمول مجازات های قانونی خواهد شد.

جهانی تصریح کرد: ضوابط و حرایم تپه مارلیک به جا مانده از تمدنی سه هزار و ۵۰۰ ساله در کرانه خاوری سفیدرود گیلان پس از ۶۰ سال کاوش به ارسلان زارع استاندار گیلان ابلاغ شده است و معاون میراث فرهنگی گیلان می گوید از آنجایی که عدم توجه به محدوده حریم آثار تاریخی در بسیاری از موارد صدمات جبران ناپذیری بر آثار تاریخی دارد، با توجه به اهمیت موضوع تعیین حریم اثر ملی فرهنگی، تاریخی(چراغعلی تپه مارلیک رودبار) کارشناسان میراث فرهنگی استان گیلان بعد از انجام بررسی ها و مطالعات جامع اقدام به تهیه پرونده حریم اثر مذکور کردند.

وی اضافه کرد: حریم اثر یاد شده پس از بررسی های لازم در شورای حرایم کشور تصویب و به طریق مقتضی به افراد حقیقی و حقوقی ذیربط ابلاغ شد.

تپه مارلیک یک محوطه باستانی در کرانه خاوری سفیدرود و در دره «گوهررود» مربوط به شهرستان رودبار در جنوب استان گیلان است؛ این تپه بقایای به جای مانده از تمدن باستانی متعلق به دست کم سه تا سه هزار و ۵۰۰ سال پیش است و پژوهشگران گمان می برند که این تپه آرامگاه خصوصی فرمانروایان و شاهزادگان مردمان این تمدن بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار