مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان خبرداد:

سه سناریو برای تامین حقابه مورد نیاز تالاب هورالعظیم

اهواز (پانا) - مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام کرد حقابه مورد نیاز تالاب هورالعظیم تاکنون به طور کامل و یا به نحو مطلوب تأمین نشده و همین موضوع منجر به تنش آبی شده است.

کد مطلب: ۱۱۹۷۳۴۷
لینک کوتاه کپی شد
سه سناریو برای تامین حقابه مورد نیاز تالاب هورالعظیم

محمد جواد اشرفی با تاکید بر این موضوع گفت: با توجه به تنش‌های آبی که در سطح کلان کشور و استان خوزستان داشتیم، آورد لازم یا حقابه مورد نیاز تالاب هورالعظیم تا الان به طور کامل و یا به نحو مطلوب تأمین نشده و همین موضوع منجر به تنش آبی در تالاب هورالعظیم شده است. ما وضعیت حقابه تالاب هورالعظیم را در سه سناریو با وزارت نیرو به توافق رساندیم که در شرایط ترسالی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب در شرایط نرمال یک میلیارد و ششصد و به همین ترتیب در شرایط خشکسالی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب حقابه آن را تامین کنند و این توافق صورت گرفته است. بخشی که برای شرایط خشکسالی است به سمت تالاب هورالعظیم فرستاده شده است.

او در ادامه افزود: در واقع از محل دریاچه سد کرخه تا مسیری که رودخانه کرخه باید طی کند تا به تالاب هورالعظیم برسد، حدود ۹۵ کیلومتر است و در طول این مسیر برداشت های مجاز و غیرمجازی صورت می‌گیرد و منجر به این می‌شود که حقابه مورد نیاز تالاب به طور کامل به تالاب نرسد و بخشی از تنش‌هایی که ما امسال در ارتباط با تالاب داریم، به همین موضوع وابسته است.

اشرفی با اشاره به توافق صورت گرفته با وزارت نیرو در خصوص تامین حقابه هورالعظیم عنوان کرد: با هماهنگی هایی که با وزارت نیرو انجام گرفته، مقرر شده برای فصل تابستان برای خرداد تا شهریور ماه حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب را به صورت موجی، روانه تالاب هورالعظیم کنیم که بخشی از این در خردادماه و ظرف دو سه روز گذشته رهاسازی شده است، البته با توجه به شرایط تالاب و تبخیر خیلی زیاد نیاز است که حقابه تالاب بیشتر از اینها تامین شود. در صورتی که ما الان در تالاب تنش آبی داریم از این جهت که تبخیر بالاست غلظت بالا می‌رود و تنش ایجاد شده شانس اتلاف ماهی ها را افزایش داده، ولی هم‌اکنون اتلاف گسترده در سطح تالاب هورالعظیم نداریم.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص تصاویر منتشر شده از تالاب در فضای مجازی بیان کرد: آن تصویر مربوط به بخش عراقی تالاب در دایک(DIKE) مرزی ایران و عراق در محدوده کشور عراق است. دلیل عمده این است که ظرف ۲۰روز گذشته در محدوده تالاب هورالعظیم در عراق آتش سوزی های وسیع نیزارها را داشتیم که با توجه به گرمای ایجاد شده ماهیان آن منطقه برای شرایط بهتر به سمت دایک مهاجرت کردند به دلیل تجمع و تراکم ماهی ها اکسیژن آب کم شده و این اتلاف صورت گرفته است. با توجه به اینکه در هر صورت تبخیر زیاد است، در نتیجه غلظت و شوری آب هم افزایش پیدا کرده است.

او در ادامه افزود: وزارت نیرو تعهد و وظیفه دارد که حقابه تالاب هورالعظیم را که در واقع بخشی از تالاب، محل زندگی و ممر اقتصادی مردم است را باید تامین کند. این کار از سازمان آب و برق به عنوان نماینده وزارت نیرو در استان خوزستان خواسته شده و تکلیف شده که حقابه حداقلی مورد نیاز را تامین کند و قول آنها بر این مبنا بوده که این اتفاق انشاءلله صورت خواهد گرفت. نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استاندار هم در کنار سازمان حفاظت محیط زیست حمایت‌های لازم را کردند که مطالبه گران، در واقع مردم هم درخواست‌های زیادی داشتند. به صورت کلی جریان به این سو پیش می‌رود که ما بتوانیم تا پایان شهریورماه حقابه داشته باشیم.

او همچنین یادآور شد: ضمن تماسی که با فرمانداران دشت آزادگان و هویزه داشتیم آمار اتلاف ۱۲ گاومیش را تصدیق نکردند، ولی با بررسی که خودمان انجام دادیم تلف شدن یک راس گاومیش گزارش شده است. در هر صورت ما منکر این نیستیم که سازمان آب و برق و وزارت نیرو تکلیف دارند و باید حقابه تالاب هورالعظیم را تامین کنند. انشاءالله از بحران‌های زیست‌محیطی در تالاب هورالعظیم جلوگیری به عمل می‌آید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار