ماجرای مرگ ماهیان در هورالعظیم

تهران (پانا) - تصاویر منتشر شده از لاشه ده‌ها هزار ماهی و مرگ گاومیش‌ها در تالاب هورالعظیم با واکنش‌های زیادی روبرو شده است. تصاویری دردناک که نشان‌دهنده مرگ تدریجی حیات وحش در یکی از مهم‌ترین تالاب‌های بین‌المللی است. اینکه علت دقیق مرگ و میر آبزیان هورالعظیم چیست هنوز مشخص نشده است اما مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان می‌گوید اتلاف ماهیان مربوط به بخش عراقی تالاب بوده و در حوزه ایرانی آن رخ نداده است.

کد مطلب: ۱۱۹۶۹۹۹
لینک کوتاه کپی شد
ماجرای مرگ ماهیان در هورالعظیم

خشکسالی،‌ افزایش دما و کاهش بارندگی از ابتدای سال به یکی از چالش‌های جدی محیط زیست کشور تبدیل شده است و انتشار تصاویر دردناک مرگ گاومیش‌ها و ماهیان تلف شده در تالاب هورالعظیم گواه این مطلب است که هشدارها درباره کم‌‌آبی و بحران آب، بسیار جدی است.

تالاب بین‌المللی هورالعظیم که از رودخانه کرخه وشاخه‌های آن تامین می‌شود علاوه بر اینکه محلی برای امرار معاش جوامع روستایی منطقه به شمار می‌رود،‌ به عنوان زیستگاه اصلی ماهیان بومی، گاومیش‌ها و سایر گونه‌ها است. این تالاب، آخرین بازمانده تالاب‌های بین‌النهرین در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم آن در عراق واقع شده است اما اکنون خشکسالی و تامین نشدن حق‌آبه تالاب،‌ مرگ تدریجی حیات وحش در هورالعظیم را رقم زده است.

بسیاری از نیزارهای تالاب‌ها نیز خشک شده‌اند و هنگامی که بارندگی نباشد و حق‌آبه تالاب‌ها نیز تامین نشود، شرایط حاکم بر اقلیم منطقه بدتر خواهد شد و وقوع حریق در تالاب‌ها نگران کننده است

طی روزهای اخیر انتشار ویدئویی کوتاه از تلف شدن جمعیت زیادی از ماهیان در تالاب هورالعظیم با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی و همچنین فعالان محیط زیست روبرو شده است. آنگونه که محمدجواد اشرفی،‌ مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفته است، تصاویر اتلاف ماهیان در تالاب هورالعظیم مربوط به بخش عراقی تالاب است و در حوزه ایرانی تالاب رخ نداده است.

اشرفی در خصوص تصاویر مرگ و میر ماهی ها در تالاب هورالعظیم گفت: با توجه به بازدید و بررسی صورت گرفته توسط یگان حفاظت محیط زیست منطقه حفاظت شده تالاب هورالعظیم و پرسنل اداره حفاظت محیط زیست شهرستان هویزه، فیلم فوق مربوط به سازه ۵۵ دهانه دایک مرزی بین بخش ایرانی و بخش عراقی تالاب هورالعظیم است. این تصاویر به هیچ عنوان مربوط به منطقه شط علی هورالعظیم در بخش ایرانی نیست.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اتلاف ماهیان بخش عراقی تالاب هورالعظیم به دلیل حرکت ماهیان هورالهویزه عراق به سمت دایک مرزی به علت کاهش آورد آب، کاهش اکسیژن در بخش عراقی به علت آتش سوزی‌های اخیر، گرمای شدید و کمبود اکسیژن محلول آب بوده است.

افزایش آتش‌‌سوزی‌ها در خوزستان در پی کم‌آبی

کاهش بارندگی در سال جاری و افزایش دما یکی از عوامل مهم‌ در افزایش میزان حریق در منابع طبیعی است. محمد حیدری،‌ کارشناس محیط زیست با تایید این مطلب به پانا گفت:‌ «امسال اکثر تالاب‌های کشور بحرانی می‌شوند و با کاهش ورودی به دلیل تامین نشدن حق‌آبه روبرو خواهند شد که تالاب هورالعظیم نیز از این امر مستثنی نیست و کاهش ورودی آب به این تالاب حریق در منابع طبیعی استان خوزستان را تشدید خواهد کرد.»

حیدری با بیان اینکه اکنون با توجه به شرایط اقلیمی خوزستان،‌ تالاب‌ها در حال خشک شدن هستند، گفت: «از طرفی بسیاری از نیزارهای تالاب‌ها نیز خشک شده‌اند و هنگامی که بارندگی نباشد و حق‌آبه تالاب‌ها نیز تامین نشود، شرایط حاکم بر اقلیم منطقه بدتر خواهد شد و وقوع حریق در تالاب‌ها نگران کننده است.»

وی با تاکید بر تامین حق‌آبه تالاب هورالعظیم گفت:‌ «در گرمای هوا، میزان تبخیر بالا می‌رود و طبیعی است که ورود آب به تالاب کمتر است. از طرفی برداشت‌های بالادست برای مصارف کشاورزی نیز وجود دارد و در صورت تامین نشدن حق‌آبه تالاب‌ها، ‌وضعیت بحرانی‌تر خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار