«اگیردک» شیرینی سنتی شهرستان بن

بن ( پانا ) - شیرینی سنتی «اگیردک» از خوراکی های محبوب شهرستان بن است.

کد مطلب: ۱۱۹۵۴۰۸
لینک کوتاه کپی شد
«اگیردک» شیرینی سنتی شهرستان بن

مردم شهرستان بن از دیرباز برای نکوداشت ایام مذهبی و اعیاد و پذیرایی شایسته از مهمانان خود، برنامه های خاصی داشتند که از جمله آنها طبخ غذاهای محلی دلپذیر، ساده و سالم بود که رونق دورهمی‌ها و مراسم‌ها بوده است.
از جمله خوراکی هایی که از قدیم در این منطقه رواج دارد؛ شیرینی سنتی اگیردک است که از ترکیب آرد؛ شیر؛ شکر؛ روغن؛ زردچوبه؛ تخم مرغ و ادویه های معطری چون دارچین و هل تهیه می شود.
گفتنی است در گذشته برای شیرین کردن این شیرینی از شیره انگور و به جای روغن نباتی از روغن حیوانی یا سرشیر استفاده می کردند که تاثیر بسزایی در طعم لذیذ و سلامت آن داشت.
معمولا زنان در اعیاد شعبان و ماه رمضان یا ایام محرم خمیر این خوراکی را آماده می کردند. مقداری را مستقیم با تنور طبخ کرده و نان خوشمزه ای به نام فطیر تهیه می کردند و مقداری را هم در روغن داغ سرخ کرده و شیرینی اگیردک را می پختند و بین همسایگان و وابستگان تقسیم می کردند.
طبخ و توزیع این نوع شیرینی به غیر از جنبه مصرف خوراکی آن، سرشار از نشانه های ناب همدلی و همکاری و محبت بین مردم این دیار بوده است.
با وجود انواع شیرینی های جدید، اگیردک، هنوز هم در این شهرستان و بعضی نقاط استان چهارمحال و بختیاری پخته می شود و طرفداران زیادی دارد.

خبرنگار دانش آموز: غزل علی بیگی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار