نقش رسانه‌های فرامرزی در گفت‌وگو با کارشناس روابط بین‌الملل:

رضا حجت شمامی: باید روایت رسانه‌های غربی را برهم بزنیم

با روشنگری به دید مخاطب عمق بدهیم/جای نهادهای اطلاعاتی امنیتی با رسانه‌ها در روشنگری خالی است/پرس تی وی می‌تواند تصویر داخل آمریکا را نمایان کند

تهران (پانا) -«حجت شمامی» کارشناس روابط بین‌الملل معتقد است علی‌رغم اینکه مشکلات اجتماعی غرب بسیار زیاد اما ما چون به لایه‌های اجتماعی غرب ورود نکرده‌ایم از آن مطلع نیستیم و دقیقاً این همان چیزی است که می‌تواند اهمیت نقش رسانه‌های بین‌المللی را نشان دهد.

کد مطلب: ۱۱۹۴۸۵۷
لینک کوتاه کپی شد
رضا حجت شمامی: باید روایت رسانه‌های غربی را برهم بزنیم

کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین انتقامی که جمهوری اسلامی می‌تواند از آمریکا بگیرد، بحث توسعه اقتصادی است، گفت: «به خاطر جوسازی‌هایی که رسانه‌های غربی علیه جمهوری اسلامی شکل داده‌اند، در بحث‌های اقتصاد بین‌الملل دچار مشکل هستیم. شبکه‌های برون‌مرزی و به‌ویژه شبکه پرس تی وی در این زمینه بسیار می‌تواند کمک‌کننده باشد. درواقع، پرس تی وی نقشی بلامنازع در این زمینه دارد.»
ورود کردن به اخبار داخلی امریکا و اروپا مهم است
«رضا حجت شمامی»، کارشناس روابط بین‌الملل با توجه به اینکه بستر شکل‌گیری شبکه پرس تی وی بر اطلاع‌رسانی استوار است، در مورد نقش این شبکه در بیان حقایق موجود در غرب برای مردم جهان، گفت: «اولین بحث، چگونگی اطلاع‌رسانی است. ما بسیاری از اطلاعات داخلی امریکا و اروپا را خبر نداریم، یکی از کارهای بزرگی که رسانه‌هایشان انجام می‌دهند این است که بر روی اخبار منفی تمرکز کرده‌اند، آن‌ها کسانی دارند که از وضعیت داخلی ما اطلاعات دقیقی را در اختیارشان قرار می‌دهند و ما نیز باید از این ترفندها استفاده کنیم.»
وی در همین باره افزود: «در امریکا فقر بسیار زیاد است یا موضوعاتی از قبیل کشتارهایی که در اخبار رسانه‌های محلی آن‌ها منعکس نمی‌شود و به‌ندرت بیرون می‌آید. ورود کردن به اخبار داخلی امریکا و اروپا و پمپاژ آن‌ها که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است، بسیار حائز اهمیت است. ما بیشتر تمرکزمان بر این است که رئیس‌جمهور آمریکا چه گفته؛ ولی موضوع این است که باید وارد فضای اجتماعی آن‌ها شویم. مشکلات اجتماعی غرب بسیار زیاد است و ما مطلع نیستیم؛ چراکه اصلاً به لایه‌های اجتماعی ورود نکرده‌ایم.»
پرس تی وی می‌تواند تصویر داخل آمریکا را نمایان کند
حجت شمامی خاطر نشان کرد: «اخیراً که بحث کشتار سیاهان دارد خودش را نشان می‌دهد، می‌توان به فضای حاکم بر اجتماع غرب پی برد. ارتباط‌گیری با اندیشمندانی که واقعاً در این زمینه فکر و تلاش می‌کنند، نشان خواهد داد که داخل آمریکا چه خبر است. به نظر می‌رسد که ما از داخل امریکا کمتر خبر داریم و پرس تی وی می‌تواند به این مباحث بپردازد و تصویر داخل آمریکا را در منظر جهانیان نمایان کند.»
این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین انتقام سختی که جمهوری اسلامی می‌تواند از آمریکا بگیرد، بحث توسعه اقتصادی است، گفت: «به خاطر جوسازی‌هایی که رسانه‌های غربی علیه جمهوری اسلامی شکل داده‌اند، در بحث‌های اقتصاد بین‌الملل دچار مشکل هستیم، شبکه‌های برون‌مرزی در این زمینه بسیار می‌توانند کمک دهنده باشند.»
وی افزود: «بازکردن یک سری مسائل در شبکه‌های برون‌مرزی ازجمله روشن کردن مشکلات داخلی نشأت گرفته از کارشکنی‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، تروریسم اقتصادی، تحریم‌های ظالمانه از قبیل تحریم دارو و... بسیار ثمربخش خواهد بود.»
روایت رسانه‌های غربی را باید برهم بزنیم
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره نقش پرس تی وی در انتشار و معرفی روایتی جدید از اتفاقات منطقه گفت: «بیان حقایق پشت پرده و اینکه اصلاً چرا در سوریه و یمن جنگ شد و ریشه‌یابی نقش امریکا و اروپا در ناآرامی منطقه خاورمیانه و... می‌تواند به بیان روایتی متفاوت از روایت رسانه‌های جریان اصلی غرب درباره کانون‌های بحران‌خیز منطقه کمک کند. استراتژی ثابت آمریکا در بازگذاشتن دست متحدان برای سرکوب مخالفان باعث شده که هم‌اکنون عربستان در یمن جولان بدهد. حال‌آنکه اگر دست این‌ها باز نباشد، قادر نخواهند بود سال‌ها جنگ را ادامه دهند.»
با روشنگری به دید مخاطب عمق بدهیم
حجت شمامی تأکید کرد: «باید روشی را پیدا کرد تا در ذهن مخاطب گنجانده شود که بزرگ‌ترین حامی تروریست جهان و ابزارهایش چه کسانی هستند و اینکه چطور می‌شود که همه این جنایت‌ها و تأثیرات مخرب به نام دیگری تمام می‌شود؛ این‌ها موضوعاتی است که باید کنکاش کرد. پرس تی وی هم دارد کار خودش را به خوبی انجام می‌دهد؛ ولی تداوم در این کار و مستمربودن اطلاع‌رسانی و روشنگری موضوع، می‌تواند مسائل را واضح‌تر کند و دید مخاطب را عمق ببخشد.»
وی تصریح کرد: «باید معنای تروریسم و تروریسم پروری مشخص شود و ابزارهایی که آمریکا در این راستا به کار می‌برد تا تروریست پرورش دهد و در دنیا هرلحظه و هرجایی از آن استفاده کند، در منظر افکار عمومی افشا شود. اگر روشن شود که همه این جنایت‌ها کار چه کسی است و چگونه و با چه روشی‌هایی این ترورها را انجام می‌دهند، چشم بیدار ملت‌ها از تکرار فجایعی که اطرافمان می‌بینیم، جلوگیری می‌کند. یک سری اطلاعات مهم هستند که این اطلاعات را کمتر کسی در دست دارد و شاید نهادهای اطلاعاتی امنیتی منطقه‌ای به دست آورند و پرس تی وی باید تلاش کند تا در حد امکان از ظرفیت اطلاع‌رسانی خود برای انتشار و عمومی کردن آن‌ها استفاده کند.»
جای خالی نهادهای اطلاعاتی امنیتی با رسانه‌ها در روشنگری
این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان یادآور شد: «یکی از مشکلات ما در رسانه این است که نهادهای اطلاعاتی امنیتی با رسانه‌های ما همکاری ندارند و یک سری اطلاعات را نمی‌دهند درحالی‌که یک سری اطلاعات است که نشان می‌دهد پشت پرده چه کسانی چه‌کارهایی انجام می‌دهند و اگر این اطلاعات به دست بیاید و رو شود مثل 11 سپتامبر یا خاشقچی و ...، روشنگر خواهد بود که چه کسی تروریست است و آن را پرورش می‌دهد. باید مخاطبان منطقه به این درک برسند که چه کسی برپاکننده آشوب‌در دنیا است. این چشم‌انداز اگر روشن شود، به نظر من آینده چه در منطقه و چه در فرا منطقه برای مخاطبان نیز بهتر و روشن‌تر خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار