پاسخ آموزش و پرورش درباره شایعه ترک تحصیلی 3 میلیون دانش‌آموز

تهران (پانا) - آموزش و پرورش درباره شایعه ترک تحصیل ۳ میلیون دانش‌آموز در سال تحصیلی جاری، با تکذیب این خبر، به تشریح نحوه هدایت دانش‌آموزان فاقد تجهیزات هوشمند آموزشی؛ از جمله برگزاری کلاس‌های درس در مناطق روستایی و عشایری کم جمعیت و صعب العبور، ارائه سی دی و جزوات آموزشی، برگزاری کلاس‌های رفع اشکال، پیگیری مدیران و معاونان آموزشی مدارس بر نحوه فعالیت‌های آموزشی دانش‌آموزان، مدرسه تلویزیونی ایران و طرح هدایت برای تامین گوشی موبایل و تبلت برای دانش‌آموزان کم برخوردار پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۹۳۳۱۸
لینک کوتاه کپی شد
پاسخ آموزش و پرورش درباره شایعه ترک تحصیلی 3 میلیون دانش‌آموز

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بدین وسیله به اطلاع کلیه مخاطبان می رساند مطالب منتشر شده در برخی از خبرگزاری ها مبنی بر ترک تحصیل 3 میلیون دانش آموز به دلیل شیوع کرونا و مجازی شدن آموزش صحت نداشته و به هیچ عنوان مورد تائید وزارت آموزش و پرورش نیست.

سیاست وزارت آموزش و پرورش درخصوص تداوم جریان آموزش در سال تحصیلی اخیر و شرایط آموزش مجازی بر مبنای پوشش تحصیلی حداکثری دانش آموزان، به انحاء مختلف بوده است و تلاش و پیگیری های مدیران آموزش و پرورش در کلیه سطوح و زحمات شبانه روزی همه معلمان دلسوز و متعهد در جای جای کشور عزیزمان گواهی بر این مدعاست.

برپایه همین سیاست، با توجه به چگونگی دسترسی دانش آموزان در مناطق مختلف کشور به امکانات و تجهیزات فناوری و بسترهای مجازی اقدامات مختلفی صورت گرفته است که می توان به شروع به کار مدرسه تلویزیونی از همان روزهای آغازین تعطیلی مدارس، تهیه و راه اندازی نرم افزار شاد و بارگذاری هزاران محتوای طبقه بندی شده برای کلیه دروس و پایه ها ، توزیع درسنامه و جزوات آموزشی متناسب با شرایط بومی و اعزام راهبران آموزشی به مناطق کم برخوردار اشاره کرد.

شایان ذکر است آمار 3 میلیونی اعلام شده مربوط به دانش آموزانی است که به گوشی هوشمند دسترسی نداشتند. و نه آمار ترک تحصیل! مضاف بر اینکه این آمار مربوط به اوائل سال تحصیلی اخیر بوده که آموزش و پرورش با انجام اقدامات مقتضی سعی در پیوستن این عزیزان به قطار آموزش از طرق دیگر کرده است:

1.در مناطق صعب العبورکه دانش آموزان امکان حضور در مدرسه را نداشتند؛ کلاس های حضوری به صورت تک نفره و در منزل دانش آموزان برگزار شده است.

2.در کلیه مدارس تا 50 نفر جمعیت با صلاحدید ستاد ملی کرونا در منطقه و رعایت پروتکل های بهداشتی کلاس ها به شکل حضوری برگزار شده است.

3.در مناطق عشایری بیش از 4هزار کلاس حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی دایر شده است.

4.وضعیت تک تک دانش آموزانی که به دلایل مختلف در کلاس های مجازی شاد حضور نیافتند توسط مدیر و کادر اجرایی مدارس رصد گردیده و ضمن رسیدگی به موانع، سعی در مرتفع نمودن آن ها و ترغیب اولیا برای آنکه فرزند خود را به جریان آموزش بازگردانند، شده است.

5.برای مناطق روستایی و حاشیه شهرها که از دسترسی به زیرساخت های فناوری محروم بوده اند توزیع درسنامه و اعزام بیش از 3هزار راهبرآموزشی و تربیتی صورت گرفته است.

البته اقدامات مسئولین امر محدود به این موارد نبوده و در راستای جذب خیرین و دعوت عموم مردم به پویش های گوناگون به جهت تهیه گوشی هوشمند برای آن دسته از دانش آموزان عزیزی که به ابزار فناوری دسترسی نداشتند، تلاش های بسیاری صورت گرفته است که از جمله آن ها «اجرای طرح هدایت» می باشد که در راستای تأمین تجهیزات هوشمند شامل موبایل و تبلت است، وزارت آموزش و پرورش در پی این اقدامات تاکنون توانسته است با کمک دستگاه های دولتی و خیران جمعا تعداد 2میلیون و 280 هزار تبلت و موبایل که اعتباری بالغ بر 9هزارو 120 میلیارد تومان به دانش آموزان فاقد تجهیزات آموزشی هوشمند، اهدا نماید که این تجهیزات با اجرای تعهدات به تدریج در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

مع الوصف طبق آمارهای رسمی مرکز آمار در سال تحصیلی 1400-1399 جمعا تعداد 15 میلیون و 30هزار و 949 نفر در کلیه پایه ها ثبت نام شده اند که این آمار در مقایسه با سال قبل که 14 میلیون و 399هزار و پانزده نفر بوده میزان 39/4 درصد رشد داشته است .

این در حالی است که در سال تحصیلی جاری 210 هزار بازمانده از تحصیل داشتیم. که این آمار در سال گذشته تعداد 146 هزار نفر بوده است. نتایج آسیب شناسی صورت گرفته حاکی از آن است که اغلب بازماندگان اضافه امسال، کلاس اولی ها هستند که خانواده هایشان به دلیل نگرانی از کرونا ترجیح داده اند سال بعد ثبت نام کنند.

البته تجربه آموزشی در این دوران با خلاقیت‌های فراوانی همراه شد که توسعه بیشتر عدالت آموزشی، افزایش توانمندی معلمان و دانش آموزان، مشارکت موثرتر خانواده ها و تولید صدها هزار محتوای الکترونیکی آموزشی کلیه دروس در همه پایه ها توسط معلمان و انتشار گسترده آن، از آن جمله است.

همچنین در سال تحصیلی جاری در پرتو تلاش مسئولانه و خلاقانه مدیران مدارس و معلمان که آنان را مسئول ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان دانستیم نسبت به سالهای قبل در مورد بهره مندی دانش آموزان از خدمات آموزشی مراقبت بیشتری به عمل آمد. و نهایتا سالی سخت و متفاوت در پرتو تلاش چشمگیر معلمان به پایان رسید و کوشیدیم تا از افت شدید آموزشی که پدیده ای رایج در دوران کرونا در تمام جهان بود به میزان زیادی جلوگیری کنیم.

در پایان لازم است بر این مهم تاکید شود که برنامه های وزارت آموزش و پرورش در مورد نحوه فعالیت مدارس و آموزش دانش آموزان در دوران شیوع کرونا، بر روش های مختلف متکی بوده و تنها بر یک روش و آن هم آموزش مجازی تکیه نکرده است و بی تردید تلاش و زحمات معلمان در شرایط کرونا و رسیدن به این اهداف، رمز اصلی موفقیت آموزش و پرورش بوده است و بیان این موضوعات و تفسیرهای ناصحیح از آن، منجر به نادیده گرفتن تلاش ها و زحمات شبانه روزی تمام کارکنان آموزش و پرورش، بویژه مدیران و معلمان مدارس خواهد شد.

در عین حال ضمن تشکر از دغدغه مندی نویسندگان این مطالب نسبت به آموزش فرزندان این مرزو بوم، از کلیه مخاطبان و مردم عزیز تقاضا داریم اخبار آموزش و پرورش را تنها از طریق پورتال وزارت آموزش و پرورش و رسانه های معتبر پیگیری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار