مرور اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از صدور مجوز مصرف واکسن ایرانی کرونا تا پایان وقف جنگل‌های آق‌مشهد

تهران (پانا) - روند صعودی بیماری کرونا در ۴ استان، افزایش مسافران مشکوک به کرونا در مرزهای کشور، صدور مجوز مصرف واکسن «کووایران برکت»، پایان وقف جنگل‌های آق‌مشهد و برگزاری دادگاه حسن رعیت بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۱۹۳۱۳۷
لینک کوتاه کپی شد
از صدور مجوز مصرف واکسن ایرانی کرونا تا پایان وقف جنگل‌های آق‌مشهد

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

طبق اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد سه میلیون و ۶۰ هزار و ۱۳۵ نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد دو میلیون ۶۹۶ هزار و ۴۳۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۸۲ هزار و ۴۸۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. هم‌اکنون ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

آمار واکسن کرونا

تاکنون ۴ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۲۲۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۸۷۸ هزار و ۶۹۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۹۲۲ دُز رسید.

روند افزایشی کرونا در ۴ استان

سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به روند افزایشی بیماری کرونا در 4 استان از کاهش ۱۰.۵ درصدی موارد بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا خبر داد و گفت: روند کاهشی در کلیه استان‌ها حاکم نبوده و در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان، بوشهر، یزد و آذربایجان شرقی وضعیت بیماری کرونا دارای روند افزایشی بوده است. به گفته وی، استان سیستان و بلوچستان در آستانه موج جدید اپیدمی قرار دارد که با توجه به نرخ پایین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان، نسبت به میزان متوسط کشور، لزوم رعایت جدی‌تر عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی باید بیش از پیش مورد توجه مردم قرار گیرد.

افزایش مسافران مشکوک به کرونا

طرح غربالگری کرونا برای مسافران در مرزهای کشور اعمال می‌شود و به گفته مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر تعداد مسافران مشکوک به کرونا در مرزهای کشور رو به افزایش است و تاکنون ۷۲ مسافر قرنطینه شدند.

لغو ممنوعیت تردد شبانه

طبق اعلام شکراله حسن‌بیگی، رئیس ستاد انتخابات استان تهران با توجه به برگزاری انتخابات، شب جمعه و شب شنبه یعنی ۲۷ و ۲۸ خرداد منع تردد شبانه لغو و خودروها جریمه نمی‌شوند.

صدور مجوز مصرف واکسن برکت

واکسن ایرانی کووایران برکت، به عنوان اولین واکسن ایرانی کرونا است که توسط بنیاد برکت تولید شده است. در هفته‌ای که گذشت سعید نمکی، وزیر بهداشت از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن ایرانی کرونا (کووایران برکت) خبر داد.

پایان وقف جنگل‌های آق‌مشهد

وقف ۵۶۰۰ هکتار از جنگل‌های آق‌مشهد ساری به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات محیط زیستی در دو سال گذشته مطرح است که پای آن به قوه قضاییه کشیده شد و در هفته‌ای که گذشت غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه از صدور رأی دیوان عالی کشور در پرونده وقف جنگل‌های آق‌مشهد خبر داد و گفت: این پرونده رسیدگی و رأی صادر شده بود. با گزارش رئیس کل دادگستری مازندران، اعاده موضوع ماده 477 تقاضا شد. این تقاضا مورد پذیرش رئیس قوه قضاییه قرار گرفت و رأی موقوفه بودن این جنگل نقض شد. پرونده مذکور به دیوان عالی کشور ارسال شد. در پیگیری که انجام دادم،‌ رأی پرونده وقف جنگل‌های آق‌مشهد صادر شده اما هنوز ابلاغ نشده است و ظرف همین چند روز آینده رأی دیوان عالی کشور ابلاغ خواهد شد.

برگزاری دادگاه حسن رعیت

حسن میرکاظمی که به رعیت شهرت دارد برخلاف شهرتش نه تنها زندگی رعیت واری نداشته که از آن چه درباره وی در خبرگزاری‌ها و کیفر خواست او دیده می‌شود می‌توان به زندگی شاهانه‌ای که دوست داشته برای خود بهشتی در همین دنیا بسازد پی برد. بهشتی که گویا هفده قلاده ببر نیز در آن داشته است! در مرداد ۹۸ حسن رعیت به اتهام فساد مالی دستگیر شد. در کیفرخواست صادر شده برای رعیت ۷ مورد اتهامی ذکر شده است: ۱-مشارکت در اخلال عمده در نظام پولی و ارزی کشور از طریق دریافت مبالغ کلان ارزی و ریالی با تقلب از بانک‌ها معادل ۴۰۰ میلیون یورو و بیش از ۵ هزار میلیارد ریال منجر به اخلال در نظام اقتصادی کشور با وصف سردستگی ۲- مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای از بانک‌ها ۳- مشارکت در جلب و استفاده از اسناد مجعول ۴- مشارکت در پول شویی ۵- مشارکت در پرداخت رشوه ۶- اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی با سوءاستفاده از روابط خصوصی ۷- قطع و خشکاندن ۲۰۶ اصله درخت. براساس اظهارات نماینده دادستان در جلسه نخست محاکمه حسن رعیت، وی در «یک شبکه فساد گسترده و سازمان‌یافته» حضور داشته است، مقام‌های بانفوذ را به باغ‌وحش خصوصی‌اش دعوت می‌کرده، حکم ماموریت جعلی به عنوان ضابط امنیتی داشته و با مفسدان اقتصادی روابط ویژه داشته است. در هفته‌ای که سپری شد پنجمین جلسه از دادگاه این متهم برگزار شد.

ایران، امسال حاجی ندارد

حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، سرپرست حجاج ایرانی در هفته‌ای که گذشت از محدودیت اعمال شده برای حضور زائران خارجی درحج ۱۴۰۰ انتقاد کرد و گفت: برای دومین سال، زائران ایرانی از حضور درکنگره حج محروم شدند؛ این درحالی است که عربستان می‌توانست با برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های لازم این مشکل را برطرف کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار