اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

افزایش شهرهای قرمز؛ پیک پنجم کرونا آغاز شد

تهران (پانا) - روند صعودی کرونا در ایران، افزایش شهرهای قرمز، آغاز پیک پنجم کرونا، رونمایی از واکسن نورا، صدور مجوز مصرف اضطراری برای واکسن پاستور، ساماندهی معتادان محله هرندی و باغ آذری و ماراتن کنکور 1400 بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۱۹۶۶۷۰
لینک کوتاه کپی شد
افزایش شهرهای قرمز؛ پیک پنجم کرونا آغاز شد

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد سه میلیون و ۲۰۴ هزار و ۵۵۷ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۸۴ هزار و ۲۶۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند و دو میلیون ۸۷۶ هزار و ۸۲۸ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۱۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

افزایش شهرهای قرمز

وزارت بهداشت آخرین رنگ‌بندی شهرهای کرونایی را اعلام کرد که طبق آن ۶۳ شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفتند. شهرستان‌های جم، دیلم و گناوه (استان بوشهر)، اسلامشهر و بهارستان (تهران)، نهبندان (خراسان جنوبی)، امیدیه و اندیمشک (خوزستان)، بمپور، زهک، سراوان، سرباز و میرجاوه (سیستان و بلوچستان)، جهرم، داراب، زرین‌دشت، قیروکارزین و کازرون (فارس)، ارزوئیه، رفسنجان، سیرجان و عنبرآباد (کرمان)، گچساران (کهگیلویه و بویراحمد)، علی‌آباد و مینودشت (گلستان)، پلدختر (لرستان)، آمل (مازندران)، تفت، خاتم، مهریز و میبد (یزد) در وضعیت قرمز قرار گرفتند. اکنون از لحاظ وضعیت کرونا ۶۳ شهرستان قرمز، ۱۸۴ شهرستان نارنجی و ۲۰۱ شهرستان هستند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۴ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۸۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۵۹۶ هزار و ۵۰۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۳۲ هزار و ۵۹۰ دُز رسید.

همچنین به‌گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا تا پایان سال به همه گروه‌‌های هدف حداقل یک دُز واکسن زده می‌شود. او گفته است: در ماه‌های آینده ۷ الی ۸ میلیون دز تولید می‌شود و در کنار آن واکسن‌هایی که از کشورهای خارجی وارد می‌شود و در این زمینه کمبود وجود ندارد.

پیک پنجم کرونا

از اوایل خرداد آغاز کاهش بستری‌ها را در بسیاری از استان‌ها شاهد بودیم و خیلی از شهرها از وضعیت قرمز خارج شدند و تعداد مبتلایان بیماری کاهش یافت اما همیشه هشدار می‌دادیم که چند شهر از نواحی جنوبی کشور در حال افزایش هستند و مدام این هشدار را می‌دادیم و در بازدیدهای میدانی هم شاهد افزایش موارد سرپایی و بستری بودیم. متاسفانه این روند به حالت شاخه‌ای از جنوب کشور به سمت بالا در حرکت است و از استان هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان در حرکت به سمت جنوب کرمان، یزد و... است. عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ نیز گفت: روند بیماری در کشور با شیبی آرام در حال افزایش است، چند شهر از نواحی جنوبی کشور در حال افزایش موارد بیماری هستند و این روند به حالت شاخه‌ای از جنوب کشور به سمت بالا در حرکت است؛ اگر روند به همین صورت باشد ممکن است در اواخر تیرماه بروز پیک پنجم را هم داشته باشیم.

واکسن نورا رونمایی شد

همچنین در هفته‌ای که گذشت، واکسن نورا تهیه شده در دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) با حضور وزیر بهداشت و فرمانده کل سپاه رونمایی شد. این واکسن با تلاش 16ماهه ماه پزشکان، متخصصان و پژوهشگران بخش تحقیقات و پژوهش بیمارستان بقیه‌الله (عج) با مشارکت محققان دانشگاه امام حسین (ع) ساخته‌شده و به‌طور رسمی وارد فاز بالینی ‌شد.

صدور مجوز مصرف اضطراری برای واکسن پاستور

واکسن پاستور به عنوان دومین واکسن ملی، در هفته‌ای که سپری شد اجازه مصرف اضطراری را از کمیسیون قانونی دریافت کرد. سعید نمکی، وزیر بهداشت با اعلام این خبر گفت: مجوز مصرف اضطراری برای واکسن پاستور صادر شد.

ماراتن کنکور 1400

ماراتن کنکور 1400 در هفته‌ای که گذشت آغاز شد. یک میلیون و ۱۱۱هزار نفر در این دوره از آزمون شرکت کرده‌اند که با احتساب شرکت برخی از داوطلبان در دو یا سه گروه آزمایشی بیش از یک میلیون و ۳۶۷هزار کارت برای آنها صادر شده است. ۵۹ درصد داوطلبان زن و ۴۱ درصد داوطلبان مرد هستند. تعداد داوطلبان نسبت به سال گذشته با ۳۵هزار نفر کاهش مواجه بوده است. همچنین در کنکور ۱۴۰۰ تعداد داوطلبان گروه علوم انسانی و هنر نسبت به سال گذشته افزایش و داوطلبان گروه‌های ریاضی و تجربی کمی کاهش داشته است. همچنین وی درباره نتایج کنکور نیز توضیح داد: نتیجه اولیه کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ دهم مرداد ماه، اعلام و انتخاب رشته داوطلبان اواسط مرداد ماه انجام می‌شود و نتیجه نهایی تا اواخر شهریور ماه اعلام خواهد شد. به گفته ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، ظرفیت پذیرش دانشجویی در سال ۱۴۰۰ در مجموع رشته‌های با آزمون، پذیرش با سوابق تحصیلی و دانشگاه آزاد اسلامی حدود یک میلیون نفر خواهد بود.

اطلاعیه پلیس درباره علل حادثه اتوبوس خبرنگاران

در پی واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست که در حوالی نقده دچار حادثه شده بود، پلیس راهور ناجا در هفته‌ای که گذشت با صدور اطلاعیه‌ای، نتیجه کمیسیون عالی تصادفات پیرامون دو حادثه اخیر واژگونی اتوبوس (خبرنگاران و سربازان) را تشریح کرد. در اطلاعیه پلیس راهور بی احتیاطی راننده اتوبوس به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه در پیچ و شیب (نقص ماده ۱۲۹ و ۱۳۰ آیین نامه راهور). بی مبالاتی و قصور مسئولین هماهنگی سفر به علت عدم تامین وسیله نقلیه مناسب و آشنا نبودن راننده با شرایط راه و جغرافیای منطقه بدون هماهنگی با ادارات مرتبط با ایمنی ترافیک عامل این حادثه اعلام شد.

ساماندهی معتادان محله هرندی و باغ آذری

ساماندهی معتادان متجاهر در تهران در دستور کار متولیان امر قرار دارد و به گفته سعید آرام، مدیرکل بهزیستی شهر تهران این طرح در محله هرندی انجام شده است و اکنون در باغ آذری در حال اجرا است. به گفته وی، کارگروهی در راستای منویات مقام رهبری درباره آسیب‌های اجتماعی تشکیل شد که یکی از محورهای آن بازسازی مناطق آسیب دیده از اعتیاد است که در شهر تهران اقدامات از محله هرندی آغاز شد و اکنون به باغ آذری رسیده و طرح در حال گسترش است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار