دختران ایرانی در گفت و گو با پانا:

جامعه باید نوع نگاه به دختران را اصلاح کند

ملارد(پانا)- آموزش و مشاوره درست و به‌روز والدین می‌تواند در برخورد با دختران مفید بوده و باعث ایجاد حمایت و امنیت در آنها شود.

کد مطلب: ۱۱۹۱۱۶۳
لینک کوتاه کپی شد
جامعه باید نوع نگاه به دختران را اصلاح کند

جامعه کنونی، دستخوش پیشرفت علم و تحولات عظیم شده است و خیلی از تفکرات قدیمی از بین رفته است، اما نگاه جامعه به دختران و تبعیض جنسیتی، هنوز در کل جهان و خیلی از کشورها بطور تأسف برانگیزی وجود دارد. با توجه به فرارسیدن روز دختر پای حرف چند دختر جوان و نوجوان ایرانی نشستیم و از آنها در مورد انتظارات از جامعه و خانواده جویا شدیم.

فاطمه. ش دانشجو است، او در مورد انتظاراتش گفت: خانواده حمایت‌گر و حامی باشد و تسلیم شده‌ فرهنگ پوچ و قدیمی نباشد، به‌روز باشد تا فرزند نسل جدید را درک کند.

این دختر جوان ۲۲ ساله افزود: بپذیرد که هیچوقت امکان ندارد دو نفر پیدا شوند که طرز فکر یکسانی داشته باشند، در نتیجه فاصله و تفاوت دیدگاه و خط فکری والدین و فرزند را بپذیرند و برای فرزند تکیه‌گاهی امن باشند.

او در مورد نوع نگاه والدین به فرزندان افزود: تفاوتی بین فرزند با جنسیت دختر و پسر قائل نشوند و بپذیرند که یک دختر حق اظهار نظر، تصمیم گیری و وقت گذراندن برای خود را دارد و به دلیل دختر بودن او نباید به او برچسب ضعیف بودن زد و او را محدود کرد.

فاطمه در مورد برخورد اجتماع هم گفت: جامعه هم باید شرایط را برای بلوغ و شکوفایی بیشتر دختران و زنان فراهم کند تا دختران ما در شرایط بهتر و محیط امن‌تری بتوانند پیشرفت و زندگی کنند و این جامعه مسئول است که به لحاظ فکری _ فرهنگی طرز فکر غلط و دید جنسیتی به دختر را از بین ببرد. اینکه یک دختر نمی‌تواند هر شغلی را انتخاب کند یا هرچیزی را امتحان کند برگرفته از نگاه جنسیتی است.

فرشته. ع هم دانشجو است، فرشته در پاسخ به پانا گفت:« الان اکثر دخترهای ما دچار افسردگی هستند که این موضوع در هر کدام به نحوی خودش را نشان می‌دهد. به نظر من دلیل این مشکل، روش اشتباهی است که والدین برای پرورش فرزندانشان در پیش گرفته‌اند، از تبعیض‌های جنسی گرفته تا بی‌محبتی و نادیده گرفتن و طرد کردن آنها.»

او ادامه می‌دهد: جوان امروز جوانان، نیازها و دغدغه‌هایی فراتر از جوانان گذشته دارند و به‌دلیل نابسامانی‌های جامعه، فشار روانی و نگرانی بیشتری در خصوص شغل یا ازدواج دارند.

فرشته در مورد محبت‌نکردن خانواده‌ها به دختران تشریح کرد: این بی‌توجهی خانواده‌ها به دختران است که باعث می‌شود آنها به سمت محیط خارج از خانه کشیده بشوند و ارتباطات ناسالم داشته باشند.

این دختر ۲۲ ساله خاطرنشان کرد: پیشرفت علم باعث شده تا اختلاف نگاه و سلیقه بین نسل‌ها به شدت افزایش پیدا کند و این دوگانگی بین تفکرات سنتی و مدرن باعث شکل‌گیری یک سردرگمی در نسل نوجوان و جوانان امروزی شده که این مسئله بیشتر دختران را تحت تأثیر قرار داده است و با ایجاد آموزش‌های درست و به‌روز و ارائه راهکارهای مناسب در جامعه کنونی، چه برای جوانان و چه برای والدین می‌شود اوضاع را بهتر کرد.

نسترن. خ یک نوجوان است و در مقطع متوسطه اول درس می‌خواند. او در مورد خود و انتظاراتش چنین می‌گوید: من یک دخترم، با ظرافت‌ها و زیبایی‌هایی که در من و تمام دختران سرزمینم وجود دارد و انتظاراتی از خانواده و جامعه‌ خودم دارم. برای مثال من به عنوان یک دختر دوست دارم با احساس امنیت از خانه بیرون بروم، جامعه طوری رشد کرده باشد که بتوان با خیالی آسوده در آن قدم گذاشت نه با احساس ترس از دزدی و ترس از مزاحمت دیگران.

نسترن گفت: از خانواده‌ خود انتظار دارم در حد وسع و توان خود نیازهای من را برآورده کنند و راه رسیدن من به آرزوهایم را آسان سازند، حس آرامش را به من هدیه دهند و لبخند واقعی را به صورت من بیاورند.

زهرا. ع جوان دبیرستانی است و می‌گوید: من در جایگاه یک دختر در خانواده از خانواده خودم انتظار دارم برایم شرایط رفاهی را فراهم بکنند. این رفاه جنبه های متفاوتی دارد، مثلا لوازم مورد نیاز برای تحصیل و کلاس و کتاب و ... . از لحاظ روحی، خانواده دارای ثبات و آرامش باشد تا بتوانم در این زمان حساس از زندگی انتخاب‌های درست داشته باشم و این داشتن آرامش در خانواده به نظرم از هر چیزی مهم تر است.

زهرا ادامه می‌دهد: مورد بعدی این است که در اتفاقات حمایتم کنند و به من امید بدهند و تنهایم نگذارند و همچنین من را درک بکنند.

زهرا. ا هم به پانا می‌گوید:«در وهله اول چه در جامعه، چه در خانواده حذف افکار غلط و خرافی مهم است، اینکه این باور جا افتاده که دختر خیلی از کارها را به علت جنسیت نمی‌تواند انجام بدهد، باید حذف بشود و همیشه برای حذف سنت و باور غلط نسلی می‌سوزد.»

او ادامه داد: دید جنسیتی که از بین برود زنان و دختران با امنیت بیشتر در جامعه حضور پیدا می‌کنند و در خانواده آرامش را به سایرین هدیه می‌کنند.

به امید روزی که در کره خاکی عظمت جایگاه دختران و زنان بدرستی شناخته شود.

خبرنگار: سحر شیخی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار