رئیس سازمان محیط زیست:

جابجایی آرادکوه به ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار اعتبار نیاز دارد

عیسی کلانتری: محیط‌بانان ایرانی مانند رنجرهای کشورهای غربی می‌شوند/ در ۲ سال گذشته هیچ مجوزی به صنایع آب‌بر داده نشده است/ وزارت اطلاعات اعلام کرد که «کاوه مدنی» جاسوس نیست

تهران (پانا) - رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد جابجایی مرکز دفع زباله آرادکوه به ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار اعتبار نیاز دارد.

کد مطلب: ۱۱۹۰۴۳۷
لینک کوتاه کپی شد
جابجایی آرادکوه به ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار اعتبار نیاز دارد

عیسی کلانتری صبح امروز در نشست خبری خود که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد،‌ اظهار کرد: اکنون تمامی مردم دنیا بی‌توجهی سران کشورها به موضوع محیط زیست را لمس کرده‌اند. از این‌ رو نیاز است که تمامی کشورهای جهان در زمینه حفاظت از محیط زیست و کره زمین تجدید نظر کنند. در کشور ما مسئولان و سیاستگذاران به موضوع محیط زیست به‌عنوان یک مساله فانتزی و ثانوی نگاه می‌کنند. در کشور ما نیز محیط زیست در لبه آسیب‌پذیری حرکت می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در چند سال اخیر در حوزه محیط زیست برخلاف تبلیغاتی که علیه دولت می‌شود، دستاوردهای خوبی انجام شده است،‌گفت: در حوزه محیط زیست با وجود اینکه به‌ دلیل تحریم‌ها منابع مالی دولت کاهش یافته بود، با حمایت‌های رییس جمهوری از محیط زیست دستاوردهایی داشته‌ایم. به عنوان نمونه طی سال‌های اخیر ۴۵۰ میلیون دلار برای مهار گرد و غبارها در کشور تخصیص و طی چهار سال اخیر برای حفاظت از مناطق چهارگانه حدود ۱۰۲۰ نفر محیط‌بان به مجموع محیط‌بانان اضافه شده است.

افزایش ۳۰۰ درصدی حقوق محیط‌بانان

کلانتری با اشاره به وضع محیط بانان گفت:‌ 4 سال گذشته متوسط حقوق محیط‌بانان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که جزو پایین‌ترین حقوق‌های دولت و در حد حقوق یک افسر وظیفه بود. در چنین شرایطی با کمک رئیس جمهوری و سازمان برنامه و بودجه حقوق محیط‌بانان بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافته و از متوسط پرداختی‌های دولت بیشتر شده است. در مناطق چهارگانه محیط زیستی حدود ۳۰ درصد به پرسنل محیط‌بانان افزوده شده است و سعی شده است انگیزه‌های لازم را به محیط‌بانان برای حفاظت از مناطق دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: همچنین سعی شده است کمبودها در بخش محیط بانی را با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های کشور جبران کنیم. اکنون دانشگاه‌ها در بخش محیط زیست انسانی برای پایش صنایع همکاران ما هستند حتی قرار شده است که بخشی از پایش‌ها را به دانشگاه‌ها واگذار کنیم.

واگذاری ۱۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت مجهز به پاسگاه‌های محیط‌بانی

وی ادامه داد: سالانه حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان از بودجه ناچیز محیط زیست برای تجهیز محیط‌بانان هزینه می‌شود و امسال حدود ۱۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت مجهز به پاسگاه‌های محیط‌بانی واگذار می‌شود و سایر تجهیزات پیشرفته نیز در اختیار محیط‌بانان قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر مشکل اصلی ما در حوزه محیط‌بانی این بود که محیط‌بانان آموزش‌های لازم را ندیده بودند. از این‌رو با کمک معاونت آموزش، آموزش‌های حین خدمت به محیط‌بانان ارائه و از طرفی دیگر دانشکده محیط زیست به مرکز آموزش محیط‌بان تبدیل شد. در نهایت ۱۴ هزار نفر روز محیط‌بان آموزش‌های لازم را دریافت کردند.

طی دو سال آینده محیط‌بانان ایرانی مانند رنجرهای کشورهای غربی می‌شوند

به گفته کلانتری،‌ محیط‌بانان پیش از این بدون آموزش و اسلحه به‌دست در مناطق حساس مشغول فعالیت بودند و طی امسال ۶۰ میلیارد تومان تجهیزات جدید برای محیط‌بانان تهیه خواهد شد. اگر برنامه تجهیز محیط‌بانان در دولت بعدی نیز ادامه داشته باشد، طی دو سال آینده محیط‌بانان مانند رنجرهای کشورهای غربی خواهند شد.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ سربازمحیط‌بان به مجموع محیط‌بانان اضافه شده است،‌ گفت: در برخی پارک‌های ملی به‌صورت پایلوت با کمک وزارت ارتباطات تجهیزات نوینی در اختیار محیط‌بانان قرار گرفته است. امیدواریم ظرف دو سال آینده از مناطق چهارگانه پیشرفته‌تر حفاظت کنیم. اکنون با استفاده از همین قوانین در حکم دو محیط‌بان محکوم به قصاص تجدیدنظر صورت گرفته است.

آرادکوه باید جابجا شود

درباره حل مشکل مرکز دفع زباله آرادکوه اظهار کرد: آرادکوه ۶۰ سال پیش و هنگامی که شهر تهران یک و نیم میلیون نفر جمعیت داشت به عنوان مرکز دفع زباله تهران به وجود آمد اما با توجه به افزایش جمعیت تهران نحوه تولید پسماندها نیز تغییر پیدا کرد.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: دو ماه پیش به اتفاق اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری از این مرکز بازدید داشیم.

وی با بیان اینکه آرادکوه پاسخگوی مرکز دفع زباله‌های تهران نخواهد بود، گفت: کارهای خوبی در این مرکز صورت گرفته است. بخش عمده‌ای از مشکلات که تا دو سال پیش وجود داشت، برطرف شده است اما طبق گفته شهرداری جابجایی آن به ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار پول نیاز دارد.

کلانتری ادامه داد: جابجایی آرادکوه برنامه بلندمدت می‌خواهد و دولت هم قول داده کمک کند و امیدواریم با رفع تحریم‌ها و تقویت منابع صندوق محیط زیست این امر محقق شود.

وی یادآور شد: ۶۰ درصد آلایندگی آرادکوه کمتر شده است و همانطور که می‌دانید یکی از منابع آلایندگی مسیر فرودگاه امام خمینی، آرادکوه است که الان وضعیت به مراتب بهتر از ۳ سال پیش است. بوی نامطبوع کم شده است اما قطع نشده است.

واقعیت کشور درباره آب اسفناک‌تر از آن‌چیزی است که مسئولان می‌گویند

رئیس سازمان محیط زیست گفت: واقعیت‌های کشور درباره آب اسفناک‌تر از آن چیزی است که مسئولان درباره آن صحبت می‌کنند.

وی با گلایه از وزارت نیرو درباره تخصیص نیافتن کامل حق‌آبه تالاب‌ها گفت: حق‌آبه‌هایی که با خودشان تفاهم کردیم و می‌توان انجام داد را هم اهمال می‌کنند. در حوضه دریاچه ارومیه ۱۲ درصد کمتر بارندگی داشتیم اما وزارت نیرو ۶۰ درصد حق‌آبه را نداده است که اگر حق‌آبه تامین نشود، می‌توانیم به قوه قضاییه بگوییم. ناچاریم اگر این سیاست وزارت نیرو ادامه پیدا کند به قوه قضاییه مراجعه کنیم.

هیچ مجوزی به صنایع آب‌بر داده نشده است

وی تاکید کرد: همه صنایع آب‌بر را طی دو سال اخیر مجوز ندادیم منتهی دیر شده است و باید ۳۰ تا ۴۰ سال پیش اتفاق می‌افتاد. گفتیم صنایع باید در کنار سواحل باشند همانطور که در دنیا نیز همه صنایع آب بر در کنار سواحل هستند.

کلانتری گفت: اکنون سرانه ما به زیر هزار متر مکعب برای هر نفر در سال رسیده است. با این میزان می‌شود ۸۰۰ کیلو گندم تولید کرد. بنابراین آب کماکان بزرگترین معضل محیط زیستی کشور است و کارشناسان آب در انعکاس موضوع قصور دارند ما نیز قصور داریم.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به آلودگی هوا اظهار کرد: مساله هوا قابل حل است منتهی هزینه دارد. مشکل هوای تهران قبلا در دو ماه زمستان بود که می‌توانستیم با یکساعت و نیم خاموشی اصلا آلودگی هوا نداشته باشیم. دیگران برای ما تصمیم می‌گیرند.

وی با اشاره به آلودگی اُزن گفت: آلودگی اُزن مساله جدیدی است که قبلا شاخص اندازه‌گیری آن را نداشتیم ولی وقتی شاخش‌های جدید و واحدهای اندازه‌گیری جدید آمد محیط زیست هم آن را اعمال کرد. اُزن اصلا اندازه گیری نمی‌شد و امروز برای مقابله با آن ۸۰۰ پمپ بنزین طرح کهاب را اجرا کردند.

کلانتری تصریح کرد: اگر امروز سوخت ما مثل سال۹۲ بود کلانشهرهای کشور قابل سکونت نبود. از طرفی صنعت خودروی ما به سرعت صنعت سوخت تغییر نکرد. از ابتدای سال آینده باید یورو ۶ باشد اما وزارت صنعت به رئیس‌جمهوری نامه زده است که توان تولید استاندارد یورو۶ را ندارد.

وزارت اطلاعات اعلام کرد که کاوه مدنی جاسوس نیست

وی درباره انتشار اخباری مبنی بر جاسوس شناخته شدن کاوه مدنی - که پیش از این در سازمان حفاظت محیط زیست مشغول به فعالیت بود - و محکومیت او به ۱۱ سال حبس تاکید کرد: اگر کسی جاسوس است وزارت اطلاعات باید آن را تشخیص دهد. وزارت اطلاعات اعلام کرده است که این شخص جاسوس نیست. اگر ارگان دیگری می‌خواهد کاوه مدنی را جاسوس تلقی کند، دست ما نیست. من اطلاعی درخصوص محکومیت به ۱۱ سال حبس مدنی ندارم البته منکر آن هم نمی‌شوم. وزارت اطلاعات هنگام ورود کاوه مدنی به سازمان حفاظت محیط زیست، او را تایید کرده بود.

ادامه دارد...

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار