رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

بزرگترین سایت پسماند خاورمیانه از تهران منتقل می‌شود؟

تهران (پانا) - مرکز دفع پسماند آرادکوه بیش از نیم قرن است که در حاشیه شهر تهران قرار دارد و اکنون به یکی از معضلات زیست محیطی استان تهران تبدیل شده و جابجایی آن محل اختلاف اداره کل محیط زیست و شهرداری تهران است. این مرکز دفع پسماند به عنوان یکی از کانون‌های اصلی انتشار بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه بین‌المللی شناخته می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۹۲۸۲۰
لینک کوتاه کپی شد
بزرگترین سایت پسماند خاورمیانه از تهران منتقل می‌شود؟

مجتمع دفع و پردازش آرادکوه به عنوان بزرگترین سایت پسماند خاورمیانه شناخته می‌شود که میراث‌دار معضلات نیم قرن پسماندهای کلان‌شهر تهران است و با توجه به جمعیت تهران و حجم پسماند تولیدی، آرادکوه دیگر پاسخگوی دفع زباله‌های تهران نخواهد بود و نیاز به جابه‌جایی دارد. موضوعی که چندسالی است در کانون توجه متولیان محیط زیست و شهرداری تهران قرار دارد اما عیسی کلانتری اخیرا اعلام کرد که جابه‌جایی آرادکوه نیازمند صرف بودجه‌ای حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار است . او ابراز امیدواری کرده است که پس از تحریم‌ها و تامین منابع صندوق ملی توسعه،‌ مشکلات جابه‌جایی سایت آرادکوه نیز رفع شود.

این مجتمع در بخش کهریزک شهرستان ری قرار دارد و روزانه بیش از ۷۵۰۰ تُن پسماندهای شهری پایتخت به آن منتقل می‌شود و این مرکز علاوه‌بر تمام آثار مخربی که برای محیط زیست ایجاد می کند از تولید شیرابه تا آلودگی خاک و هوا، به‌عنوان یکی از کانون‌های اصلی بوی‌ نامطبوع مسیر فرودگاه امام خمینی و شهر تهران نیز شناخته می‌شود و این مساله باعث شده تا مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست بر انتقال این مجتمع به مکان دیگری تاکید کنند.

در همین راستا زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اظهار نظر اخیر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر اینکه جابه‌جایی مجتمع آرادکوه به 500 تا 700 میلیون دلار نیاز دارد،‌ اظهار کرد: «سایت آرادکوه از دهه 40 راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در آن مقطع زمانی،‌ جانمایی این سایت درست بوده است برای اینکه شهر تهران توسعه درون محور نداشته و این سایت در خارج از تهران قرار داشته است. از طرفی جمعیت تهران نیز آنقدر زیاد نبوده که حجم پسماند تولیدی نیز زیاد باشد. شهر تهران به مرور زمان توسعه پیدا کرده است و رشد جمعیت باعث تولید پسماند بیشتر شده است و شرایطی را به وجود آورده که اکنون در سایت آرادکوه وجود دارد.»

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران درباره جابه‌جایی آرادکوه گفت:‌ «موضوع جابه‌جایی آرادکوه باید در یک افق بلندمدت مورد توجه قرار بگیرد و در بلندمدت به آن پرداخت یعنی لازم است جانمایی و مکان‌سنجی آن انجام شود. همچنین مورد ‌ارزیابی زیست محیطی قرار بگیرد و در نهایت منابع کافی برای آن تأمین شود تا سایت جدید بتواند تجهیز شود و آرادکوه به آنجا منتقل شود.»

وی با اشاره به طرح جامع مدیریت پسماند در شهر تهران گفت:‌ «اکنون با مصوبه‌ای که شورای شهر داشته درباره مدیریت پسماند داشته است،‌ طرح جامع مدیریت پسماند به سمتی می‌رود که طی سال‌های آینده معضلات آرادکوه کاهش می‌یابد و مسایل محیط زیستی آن کمتر می‌شود. به موجب این طرح آرادکوه از این وضع خارج می‌شود و در ایستگاه‌های میانی با تجهیزاتی که فراهم می‌شود بسیاری از پسماندها و مشکلات شیرابه پسماندها رفع می‌شود.»

صدراعظم نوری تصریح کرد:‌ «امکان اینکه اکنون برای انتقال آرادکوه تصمیم گرفته شود،‌ وجود ندارد. اگر قرار به جابه‌جایی است حتما باید مطالعه کافی انجام و طرح آن تهیه شود و به تصویب برسد. ضمن اینکه منابع آن نیز باید تامین شود اما برای اینکه از معضلات بیشتر آرادکوه جلوگیری شود،‌ سازمان مدیریت پسماند موظف است بر اساس طرح جامع مدیریت پسماند،‌سازمان پسماند موظف است که استانداردها و اصول را در آرادکوه رعایت کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار