اولین نشست ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان آذرشهر در سال 1400 برگزار شد

تبریز(پانا) - با حضور حسین دهقانی رییس گروه امور ساماندهی معاونت فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان و غلامرضا رضایی معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان آذرشهر و مدیران دستگاههای اجرایی و عضو ستاد ساماندهی اولین نشست ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان آذرشهر در سال 1400 در راستای هماهنگی برنامه های اوقات فراغت ، طرح دستیاران جوان و تشکیل مجمع خیرین ازدواج برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۸۹۳۹۲
لینک کوتاه کپی شد
اولین نشست ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان آذرشهر در سال 1400 برگزار شد

ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان آذرشهر با حضور غلامرضا رضایی معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان آذرشهر و حسین دهقانی رییس گروه امور ساماندهی معاونت فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان ، مدیران دستگاههای اجرایی و عضو ستاد ساماندهی اولین نشست ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان آذرشهر در سال 1400 در راستای هماهنگی برنامه های اوقات فراغت ، طرح دستیاران جوان و تشکیل مجمع خیرین ازدواج برگزار شد.

در این نشست حسن الله یارپور رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان آذرشهر با تسلیت فرا رسیدن ایام رحلت حضرت امام خمینی ( قدس ره ) و معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران و قیام خونین 15 خرداد گفت: رهبر معظم انقلاب همواره در خصوص جوانان دغدغه‌هایی دارند که در منظر ایشان؛ مساله جوانان در کشور مساله ای «ملی» است و همه باید در قبال آن احساس مسئولیت کنند.

وی افزود: اداره ورزش و جوانان شهرستان آذرشهر به عنوان دبیرخانه ستاد وظیفه برنامه‌ریزی و سازماندهی کلان، اطلاع‌رسانی و نظارت بر اجرای مفاد را برعهده دارد و کلیه امور اجرایی برنامه‌های فراغتی از طریق دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی و تشکل‌های غیردولتی جوانان به انجام می‌رسند.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان آذرشهر تصریح کرد: در این راستا در سال 1399 و 2 ماهه اول سال 1400 بیش از 3000 نفر در بخش بانوان و آقایان در طرح ها و برنامه های غنی سازی اوقات فراغت جوانان در سطح شهرستان شرکت داشتند که با توجه به محدویتهای شدید کرونایی قابل قبول بوده و در این آمار بخش دانش آموزی نیز با توجه به پرتال مستقل آموزش و پرورش لحاظ نشده است.

حسن الله یارپور افزود : در راستای ارجای مصوبات ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان آذرشهر در بخش غنی سازی اوقات فراغت اقدامات مناسبی از جمله بررسی آخرین وضعیت فراغت در سطح شهرستان ، بررسی میزان مشارکت در برنامه های فراغتی سال گذشته ، میزان بهره مندی نوجوانان و جوانان از برنامه های فراغتی به تفکیک دستگاه ها ، بررسی برنامه های اجرا شده در سال گذشته ، تنگناها و مشکلات موجود در باب اوقات فراغت در سطح شهرستان ، احصای امکانات و پتناسیل های فراغتی در سطح شهرستان ، بررسی وضعیت درج اطلاعات اوقات فراغت شهرستان در پورتال اوقات فراغت و برگزاری جشنواره تجلیل از فعالان اوقات فراغت و گزارش آن در سال گذشته بوده است.

در ادامه ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان آذرشهر حسین دهقانی رییس گروه امور ساماندهی معاونت فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان در خصوص اوقات فراغت جوانان گفت: سال 1399 سال ویژه ای برای غنی سازی اوقات فراغت در سطح استان با توجه به شیوع ویروس کرونا بود و موجب شد تا صدمات جسمانی و فرهنگی و آموزشی به قشر نوجوانان و جوانان وارد شود ولی در سال 1400 در نظر داریم با برنامه ریزی، اطلاع رسانی و نظارت دبیرخانه ستاد در ارتباط با گذران اوقات فراغت جوانان گامهای موثری برداریم.

وی افزود: اقدامات مورد انتظار در باب اوقات فراغت شهرستانها توسط دبیرخانه ستاد برگزاری آیین افتتاحیه برنامه‌های اوقات فراغت بصورت مشترک برای تمامی دستگاه ها - آنلاین یا حضوری ، تشکیل تیم‌های بازرسی از پایگاه‌های اوقات فراغت در شهرستان توسط دبیرخانه و با مشارکت فرمانداری و نماینده سازمان های مردم نهاد شهرستان و دبیرخانه ستاد ، درج اطلاعات فراغتی در پورتال و پی گیری آن توسط دبیرخانه شهرستانی و اعلام به دستگاه های عضو و برگزاری جشنواره شهرستانی اوقات فراغت‌ توسط دبیرخانه و معرفی برترین‌ها بر اساس اشل اعلامی خواهد بود.

دهقانی اولویت‌ های برنامه‌ ای اوقات فراغت در سال 1400 را مهارت‌آموزی شامل: مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، مهارت‌های زندگی و مهارت های هنری دانست و افزود : کتابخوانی ، فعالیت‌های ورزشی ، فعالیت‌های دینی و قرآنی ، مشارکت‌های اجتماعی و فرهنگی ، فعالیت‌های اردویی شامل اردوهای راهیان نور، اردوهای جهادی و اردوهای هویت آفرین و فضای مجازی با محوریت های بالا نیز در اولویت های برنامه ای قرار دارد.

وی شاخص های ارزیابی دستگاه‌ها در سال 1400 را نتیجه نظارت و بازرسی و درج اطلاعات در پورتال اوقات فراغت دانست.

در این نشست دهقانی در خصوص طرح دستیاران جوان و تشکیل مجمع خیرین ازدواج از طرحهای مهم اجرایی در سال 1400 برشمرد و گفت: کمیته سـامان ازدواج ومجمع خیـرین ازدواج در طرحهای مهم بوده که این طرح از آنجا که عمده­ترین مشکلات و موانع ازدواج جوانان، موضوع و مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است. ممکن است اهمیت عوامل مذکور یکسان نباشد، بی­تردید حل معضلات مربوط به ازدواج نیازمند جامع­نگری و توجه همه­جانبه به مشکلات ازدواج است.

رئیس گروه امور ساماندهی معاونت فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان افزود: اموری از قبیل بالا بودن هزینه تشریفات ازدواج و مراسم عروسی و بسیاری از مشکلات فرهنگی که باید از طریق فرهنگ­سازی و آموزش و ارایه مشاوره­های پیش از ازدواج، تسهیل و آسان شود.

دهقانی افزود: بر اساس ماموریت وزارت ورزش و جوانان و تشکیل مجمع خیرین ازدواج، پس از تشکیل کمیته سامان ازدواج شهرستان اعضای مجمع خیرین ازدواج شهرستان توسط کمیته سامان شهرستان انتخاب و برای تشکیل مجمع از طریق فرمانداری معرفی خواهند شد و وظایف مجمع خیرین ازدواج شهرستان بعد از اخذ مجوز توانمند سازی جوانان در امر ازدواج از طریق آموزش ، تسهیل ازدواج جوانان شهرستان ، تقویت و تحکیم خانواده و زوج های جوان ، فعالیت در بحث تهیه جهیزیه ، فعایت در خدمات عقد و عروسی و سایر فعالیت های در چارچوب تصویب کمیته سامان ازدواج جوانان خواهد بود.

در بخش دیگری از این نشست رییس گروه امور ساماندهی معاونت فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان به مقوله طرح توانمندسازی دستیاران جوان مدیران اشاره کرد و گفت : با استناد به بند ۴ آئین نامه ستادهای استانی و شهرستانی ساماندهی امور جوانان و آیین نامه تربیت و توانمند سازی دستیاران جوان مدیران به منظور حضور موثر و فعال جوانان در مهمترین مرجع تصمیم سازی و تصمیم گیری در حوزه جوانان ، ضرورت اجرای بیانیه گام دوم انقلاب در تاکید بر نقش کلیدی و محوری نسل جوان، لزوم پرورش مدیران آینده و آشنایی جوانان با اهداف و وظایف و اختیارات دستگاه های عضو ستاد خواهد بود.

وی در خصوص این طرح گفت : حضور جوان در زمان های تعیین شده در دستگاه مربوطه طی ۱۰ روز کاری اجرایی بوده و جوانان احصای وظایف، برنامه ها ، امکانات و فرآیند های دستگاه مربوطه در حوزه جوانان را رصد می کنند.

در جمع بندی دراین نشست غلامرضا رضایی معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان آذرشهر گقت : ستاد ساماندی امور جوانان شهرستان آذرشهر با جدیت موضوعات جوانان و خصوصا غنی سازی را رصد میکند و توجه به مقوله اوقات فراغت جوانان و نوجوانان یکی از اصلی ترین اهداف فرمانداری و ستاد بوده چرا که کم توجهی به اوقات فراغت جوانان در کنار شیوع ویروس کرونا و محدویتهای آن مو جب خواهد شد در شاخص های آموزش ، فرهنگی و اجتماعی با مشکلات عدیده ای در حال و آینده مواجه شویم .

وی افزود : افسردگی ، اضافه وزن و عدم توجه به مسائل فرهنگی در دوران کرونا موجب شده تا با حساسیت بیشتر به مقوله اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و حتی کودکان توجه کنیم و در سال 1400 با قدرت و با تلاش دستگاهها و ارگانها عضو ستاد شاهد جذب بیشتر این قشر آسیب پذیر در برنامه های مختلف بوده باشیم.

رضایی گفت : در روزهای پیش رو و با توجه به شرایط بیماری کرونا ، برنامه ها و مسابقات ورزشی و حوزه جوانان با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی در راستای ایجاد انگیزه و نشاط و شادابی و امید در زندگی جوانان برگزار کنیم و در این خصوص شهرداری ها نیز باید با توجه به ورزش همگانی در برگزاری این رویدادها یاری بخش ورزش و جوانان این منطقه باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار