وزیر بهداشت در گیلان: گیلان سرزمین مردان بزرگ است

رشت (پانا) - وزیر بهداشت گفت گیلان سرزمین بزرگی است و تقدیم شهدای دوران دفاع مقدس و شهدای عرصه سلامت گویای این ادعا ست.

کد مطلب: ۱۱۸۹۰۴۷
لینک کوتاه کپی شد
وزیر بهداشت در گیلان:  گیلان سرزمین مردان بزرگ است

به گزارش صدا و سیما مرکز گیلان؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در آیین افتتاح همزمان ۳۲ طرح حوزه سلامت گیلان که در ارتباط تصویری برگزار شد با قدردانی از زحمات کادر درمان و مسوولان استان، در دوران شیوع ویروس کرونا گفت: از همه افرادی که از آغاز شیوع ویروس کرونا در گیلان تاکنون همراه مردم بودند و برای مهار این ویروس تلاش کردند سپاسگزارم.
سعید نمکی همچنین از همراهی خوب مردم و اصناف در اجرای محدودیت‌های کرونایی قدردانی کرد.
وی گفت: گیلان سرزمین بزرگی ست و کسی نیست که نام گیلان را شنیده باشد و آن را دوست نداشته باشد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: گیلان سرزمین مردان بزرگ، دانشمندان عالی مقام و شهدای والا مقام است و من به مردم گیلان به دلیل نقش آفرینی شان در دوران دفاع مقدس و پس از آن تبریک می‌گویم.
دکتر سعید نمکی گفت: امروز وقتی در جایگاه شهدای سلامت ایستاده بودم فکر کردم که چه عظمتی در این سرزمین نهاده است و چگونه اعتقاد و ایدئولوژی مردم گیلان سبب شد تا جان خود را برای حفظ سلامت مردم فدا کنند.
وی گفت: وقتی به عکس شهید مدافع سلامت نرگس خانعلی زاده نگاه کردم احساس شرمساری کردم و اینکه چگونه این قرار گاه بزرگ را اداره می‌کردم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در دوران دفاع مقدس همه راه‌ها برای ما بسته نبود و روزنه‌ها برای عبور و مرور مهیا بود، ما در دوران دفاع مقدس مسیر حمله دشمن را می‌شناختیم حتی حمله هوایی را، اما با شیوع بیماری کرونا همه راه‌ها بسته بود.

وی گفت آمریکایی‌ها ناجوانمردانه می‌گفتند که ما برای دارو هیچ منعی نداریم در حالیکه برای وارد کردن ماسک ان ۹۵ راه‌ها را می‌بستند و من نمی‌توانستم حداقل این امکانات را تهیه کنم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اتفاقی که در این ایام نسبتا کوتاه افتاد هرچند که بر ما بسیار سخت گدشت گیلان و قم دو نقطه اولیه این بیماری بود و هیچوقت فکر نمی‌کردیم همه کشور به یکباره درگیر این بیماری شوند.
نمکی گفت: روز‌های اولیه خودمان کیت تشخیص ویروس را طراحی کرده بودیم، چون به ما کیت نمی‌دادند.
وی گفت: ۳۰ بهمن اعلام کردیم احتمالا در هیات دولت دو مورد کرونا داریم و همان روز یک مورد تایید شد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: روز‌های اولیه ذهنیت بسیار ترسناکی از کرونا بود و دکتر جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در آن روز‌ها و الان، همه زندگیش را برای مهار این ویروس گذاشت.سعید نمکی گفت: از آغاز شیوع ویروس کرونا کشورمان درگیر تحریم سخت دشمن بود و تنهایی، گرفتاری، بی پولی و بی ارزی سخت‌ترین سال اقتصادی دولت بود، اما در میان همه این سختی‌ها مرحمت الهی رسید در کمتر از ۶۰ روز تجهیزات رسید و این پیک وحشتناک به سختی مدیریت شد.
وی گفت: در روز‌های نخست ما نه چیزی بلد بودیم و نه دنیا می‌دانست و امروز هم واقعا چیزی از کرونا نمی‌دانیم.

تفاوت پیک چهارم و سوم
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ورود پیک‌های چندگانه ویروس کرونا به کشور گفت: پیک چهارم با ویروس انگلیسی بود هم قدرت بیمازی زایی و کشندگی بیشتری داشت و مرگ‌های بسیار در اروپا داشت، در ایران هرچند بین ۵۰ تا ۳۰۰ هزار بیمار داشتیم توانستیم ۱۵۰هزار بیمار را که باید در بیمارستان بستری می‌شدند با قرنطینه خانگی مدیریت کنیم.
دکتر سعید نمکی گفت: با لطف خداوند ما همیشه تخت خالی داشتیم در شرایطی که در اروپا مردم سرگردان و بی تخت بودند.
وی گفت: از همه زیباتر این بود که در این پیک میزان مرگ و میر ما به نصف پیک سوم رسید در حالیکه همه منتطر تیر خلاص ما بودند و این دستاورد بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در این مدت هزار و ۴۰۰ طرح حوزه سلامت را برای ۱۴ ماه برنامه ریزی کردیم و در سال گذشته ۹ دستگاه سی تی اسکن آوردیم که بی سابقه بود، میزان تخت‌های ما هم ۹برابر شد و ۵ هزار ونتیلاتور داشتیم که در تاریح ایران بی نظیر بود.

وی گفت: در گیلان ۶۰۰ تخت عادی و ۸۰ تخت آی سی یو اضافه شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار