امضای تفاهم‌نامه آموزش‌وپرورش استثنایی با انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان

تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و اعضای هیئت‌مدیره انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان تفاهم‌نامه همکاری مشترک آموزش‌وپرورش استثنایی با انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان با هدف تأمین و آموزش مدرسین سبک‌های فرزندپروری اولیا دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به امضاء رسید.

کد مطلب: ۱۱۸۶۱۷۵
لینک کوتاه کپی شد
امضای تفاهم‌نامه آموزش‌وپرورش استثنایی با انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان

به گزارش روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با تأکید بر اینکه در ۱۸ قسمت سند تحول بنیادین بر مشارکت خانواده‌ها در نظام تعلیم و تربیت تأکید شده است اظهار کرد: یکی از برنامه‌های اصلی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی مشارکت خانواده‌ها در امر تعلیم و تربیت است و به همین دلیل نیز بسته تعلیم و تربیت خانواده محور در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است. هدف از تدوین و اجرای این بسته مشارکت اولیا در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.

معاون وزیر با تأکید بر اینکه منشأ اصلی تعلیم و تربیت خانواده است اظهار کرد: سرمایه فرهنگی خانواده بیشترین اثرگذاری را بر کودکان را دارد و این میزان از اثرگذاری مدرسه بیشتر است. اندیشمندان اعتقاد جدی دارند مشارکت اولیا در تعلیم و تربیت بالاصاله است و بالوکاله نیست و با همین دیدگاه نیز انجمن‌های اولیاومربیان در مدارس تشکیل شده است.

حسینی با بیان اینکه هنوز ارتباط تنگاتنگ بین اولیا و مدارس برقرار نشده است اظهار کرد: کرونا نقش والدین را در نظام تعلیم و تربیت برجسته کرد و این فرصتی استثنایی است که باید در جهت گسترش آن حرکت کنیم. برای گسترش ارتباط اولیا با مدارس در آموزش و پرورش استثنایی، پارلمان مشورتی اولیا دانش‌آموزان با نیازهای ویژه با حضور 62 نفر از منتخبین اولیاء راه اندازی شده است و این ساختار نیاز به پیگیری جدی‌تر دارد.

حسینی با بیان اینکه مشارکت اولیاء در آموزش با طرح "اولیای همیار معلم" در آموزش‌وپرورش استثنایی اجرایی شده است اظهار کرد: مشارکت اولیاء در مدیریت مدرسه نیز از طریق طرح "اولیای مدرسه یار" در آموزش و پرورش استثنایی پیگیری می‌شود. در راستای توانمندسازی اولیاء هفت دبیرخانه کشوری برای آموزش اولیای هفت طیف تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی نیز در استان‌های کشور راه اندازی شده است.

معاون وزیر در ادامه گفت: ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع‌رسانی ویژه اولیاء، ایجاد خط ویژه مشاوره و سامانه ندای همراه، راه اندازی 52 مرکز مشاوره ویژه والدین و دانش‌آموزان در آموزش و پرورش استثنایی و مددکاری اجتماعی مبتنی بر توانمند سازی محلی از دیگر اقداماتی است که در راستای اجرایی سازی "بسته تعلیم و تربیت خانواده محور " در آموزش و پرورش استثنایی پیگیری می‌شود.

حسینی یکی از برنامه‌های دیگر"بسته تعلیم و تربیت خانواده محور " را آموزش سبک‌های فرزندپروری به اولیاء دانش‌آموزان با نیازهای ویژه دانست و گفت: در راستای اجرای این برنامه با مشارکت انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان، ۱۵۷ مدرس کشوری آموزش‌های لازم را خواهند دید.

معاون وزیر در ادامه با بررسی انواع خانواده‌ها و ارتباط آنها با کودکان اظهار کرد: معمولاً در جامعه با دو نوع ازدواج تکمیلی و فرسایشی مواجه هستیم که بیش از ۵۵ درصد ازدواج‌ها به سمت ازدواج فرسایشی پیش می‌رود و از همین‌جا آسیب در خانواده‌ها شروع می‌شود.

وی افزود: خانواده‌ها نیز به سه دسته خانواده پرآشوب، خانواده خاموش و خانواده متعادل تقسیم می‌شوند و هدف و رسالت اصلی تشکیل خانواده رسیدن به خانواده متعادل است ولیکن ۶۰ درصد خانواده‌های ایرانی خانواده‌های پرآشوب و خاموش هستند.

وی گفت: خانواده‌ها در ارتباط با فرزندان خود به چهار دسته خانواده آسان‌گیر، خانواده سخت‌گیر، خانواده بی‌تفاوت و خانواده متعادل تقسیم می‌شوند و هدف برنامه سبک‌های فرزندپروری تأکید بر سوق دادن خانواده‌ها به سمت خانواده متعادل است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار