حسینی خبر داد

تدوین ۴ بسته تحولی جدید در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برای سال ۱۴۰۰

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در سومین نشست کمیته برنامه‌ریزی سازمان آموزش و پرورش استثنایی از تدوین ۴ بسته تحولی جدید سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۷۷۳۳۴
لینک کوتاه کپی شد
تدوین ۴ بسته تحولی جدید در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برای سال ۱۴۰۰

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست اظهار کرد: استمرار، تعدیل، تکمیل و تقویم بسته‌های تحولی و تدوین ۴ بسته تحولی کیفیت‌بخشی به آموزش دیرآموزان، توسعه کمی و کیفی طرح تلفیقی فراگیر، مدرسه انطباقی و توانمندسازی و مشارکت اولیاء در نظام تعلیم تربیت استثنایی از جمله برنامه‌ها و فعالیت‌های سال جاری آموزش و پرورش استثنایی است.

معاون وزیر با تشریح بسته تحولی مدرسه انطباقی اظهار کرد: آمایش سرزمینی مدارس ویژه استثنایی و مدارس تلفیقی فراگیر، تعیین میزان نیاز هر استان به این مدارس و تعداد مدارس استثنایی که در سال ۱۴۰۰ باید ساخته شوند و راه‌اندازی مدارس تلفیقی فراگیر در سال ۱۴۰۰ از جمله آیتم‌های بسته تحولی مدرسه انطباقی و ساماندهی مدارس است.

وی افزود: بر اساس آمایش سرزمینی در سال گذشته ۲۱۰ مدرسه ویژه استثنایی باید ساخته می‌شد که ۱۴۰ مدرسه از این تعداد کلنگ‌زنی و یا افتتاح شده است. پیگیری ساخت باقیمانده این مدارس و پیگیری اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام از دیگر اهداف بسته تحولی مدرسه انطباقی و ساماندهی مدارس است.

حسینی توسعه و ایجاد مراکز جدید و استانداردسازی مراکز موجود را از دیگر اهداف بسته تحولی مدرسه انطباقی دانست و اظهار کرد: توسعه و ایجاد مراکز جامع تشخیصی، آموزشی و توان‌بخشی، را اندازی اتاق‌های بازی، اتاق‌های چند حسی، پارک‌های جهت‌یابی و سالن‌های ورزشی از جمله آیتم‌های بسته تحولی مدرسه انطباقی و ساماندهی مدارس است.

وی افزود: راه‌اندازی «مدرسه مرکز» با همکاری سازمان بهزیستی در بعد توان‌بخشی و وزارت بهداشت در بعد سلامت از دیگر اهداف بسته مدرسه انطباقی و ساماندهی مدارس است. تقویت پایگاه جامع آموزش مجازی استان‌ها و ایجاد حداقل یک کلاس هوشمند در مدارس از جمله اهداف بسته تحولی مدرسه انطباقی و مناسب‌سازی مدارس است.

حسینی تصریح کرد: پیگیری تأمین تجهیزات آموزشی و توان‌بخشی دانش‌آموزان استثنایی در قالب نهضت توان‌افزایی از دیگر برنامه‌های بسته تحولی مدرسه انطباقی است.

معاون وزیر بسته تحولی بعدی را توانمندسازی و مشارکت اولیاء در نظام تعلیم تربیت استثنایی با هدف مشارکت اولیا در تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان استثنایی دانست و گفت: یکی از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این بسته ایجاد پایگاه‌های تخصصی مجازی آموزش خانواده در گروه‌های مختلف استثنایی است. ایجاد خط مشاوره اضطراری برای دانش‌آموزان با نارسایی و خانواده‌های آنان و برگزاری کارگاه‌های آموزش خانواده در زمینة پرورش کودکان با نارسایی از دیگر برنامه‌های این بسته تحولی است.

وی تصریح کرد: تشکیل پارلمان مشورتی انجمن اولیا و مربیان کشوری، برنامه مدرسه یاری با هدف بهره‌مندی از تخصص اولیا در همیاری با مدارس و برنامه مددکاری اجتماعی مبتنی بر جامعة محلی برای بهبود مشارکت فعال دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از دیگر برنامه‌های بسته تحولی توانمندسازی و مشارکت اولیاء در نظام تعلیم تربیت استثنایی است.

معاون وزیر توسعه کمی و کیفی طرح تلفیقی فراگیر را یکی دیگر از بسته‌های تحولی دانست و گفت: رشد کمی مدرسه فراگیر بسیار خوب پیش رفته است اما این مدارس از رشد کیفی مناسبی برخوردار نیستند و مدیران، معلمان، دانش‌آموزان و اولیا شناخت کافی نسبت به دانش‌آموزان استثنایی مشغول به تحصیل در مدارس تلفیقی ندارند. یکی از جهت‌گیری‌های مهم سازمان آموزش و پرورش استثنایی طرح تلفیقی و فراگیر است که در اولین گام تشکیل شورای راهبری تلفیقی و فراگیر با مصوبه سازمان باید پیگیری شود.

وی ادامه داد: توسعه کیفی سامانه ندای همراه، توسعه کمی و کیفی نیروی انسانی مدارس تلفیقی، توسعه خدمات، آموزش و توانمندسازی مدیران، معلمین رابط و معلمین مدارس تلفیقی و اولیا، پیگیری اجرایی شدن کامل شیوه‌نامه تلفیقی فراگیر و مناسب‌سازی مدارس به‌ویژه مدارس الگویی از جمله برنامه‌های این بسته تحولی است.

حسینی در ادامه گفت: یکی از اولویت‌های جدی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گسترش و توجه به مداخلات بهنگام طلایی است و این بسته تحولی که سال گذشته تدوین شده است به جدیت در سال جاری نیز پیگیری می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار