حسینی خبر داد

تحقق 85 درصدی شاخص‌های بسته‌های تحولی مدرسه انطباقی و مداخلات بهنگام طلایی

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی سازمان آموزش و پرورش استثنایی از تحقق 85 درصدی شاخص‌های بسته‌های تحولی مدرسه انطباقی و مداخلات بهنگام طلایی خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۷۶۷۵۴
لینک کوتاه کپی شد
تحقق 85 درصدی شاخص‌های بسته‌های تحولی مدرسه انطباقی و مداخلات بهنگام طلایی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه افزایش پوشش تحصیلی و عدالت آموزشی نیازمند آماده سازی چند امر مهم است، بیان داشت: اول آماده سازی و مناسب سازی امکانات آموزشی برای همه گروه های فراگیر دانش آموزان است که مدارس در ابعاد گوناگون در انطباق با شرایط دانش آموزان مناسب سازی شوند و دوم مداخلات آموزش و پرورش خصوصاً توانبخشی در موقع لازم است که به آن مداخلات بهنگام اطلاق می شود.

حسینی مدرسه انطباقی را تلاشی در جهت رفع مشکل نبود یا کمبود شرایط در ابعاد فیزیکی، آموزشی و نیروی انسانی دانست و گفت: از این مسیر مدارس مناسب سازی خواهند شد و دانش آموزان با نیازهای ویژه در 1700 مدرسه پذیرا از امکانات مناسب آموزشی در بعد فضا، تجهیزات، معلم، منابع و محتوا و تکنولوژی های فناورانه جدید آموزشی متناسب با شرایط فراگیران برخوردار می شوند که هم پوشش تحصیلی افزایش می یابد و هم کیفیت و عدالت آموزشی محقق می شود.

حسینی با بیان اینکه در شرایط موجود بسیاری از مدارس از این استانداردها برخوردار نیستند، اظهار کرد: در همین راستا نظام تعلیم و تربیت می باید در بهترین و مناسب ترین سن از همان اوایل تولد مداخلات حرفه ای را در راستای توانمند سازی نوآموزان مصروف دارد و اگر در زمان مناسب مداخله حرفه ای محقق نگردد گاه معلولیت های پنهان در مسیر زمان تبدیل به معلولیت های آشکار و مزمن می شود.

وی افزود: در عرصه مداخلات بهنگام طلایی، افزایش شناسایی دانش آموزان، تحت پوشش قرار دادن حداکثری آنها، افزایش استانداردهای آموزش و پرورش و نیز مداخله به موقع و بهنگام هدف گذاری شده است.

وی گفت: در زمان تدوین و طراحی بسته های تحولی " مدرسه انطباقی و مداخلات بهنگام طلایی" ، الگوی مناسبی برای استانداردسازی مدارس در ابعاد گوناگون وجود نداشت که در این بسته هدف گذاری شد تا مدارس از ابعاد گوناگون در هر استان دست کم یک مدرسه اتیسم و یک مدرسه پذیرا به شکل الگویی مناسب سازی شوند و در بسته مداخلات بهنگام طلایی هدف گذاری شد پوشش تحصیلی دانش آموزان بدو تولد تا بدو ورود به دبستان به 8 درصد افزایش یابد و حمایت های توانبخشی برای دوره پیش دبستانی 15 درصد و دوره ابتدایی 45 درصد رشد یابد.

حسینی با بیان اینکه بسته تحولی "مدرسه انطباقی و مداخلات بهنگام طلایی " در ابعاد مختلف نتایج چشمگیری داشت، گفت: در بعد توانمندسازی نیروی انسانی 100 درصد برنامه ها اجرایی شد و تحقق 152 درصد اهداف را موجب شد.

وی افزود: در این بعد در قالب نهضت زبان اشاره، آموزش 4 هزار نفر معلم، مدیر، اولیا و برخی مسئولین دستگاهها هدف گذاری شد که در عمل 4 هزار و 837 نفر دوره های آموزشی را با کیفیت پشت سر گذراندند و در قالب نهضت آموزش خط بریل، آموزش هزار نفر مدیر، معلم، اولیا و برخی مسئولین دستگاههای هدف گذاری شده بود که هزار و 989 نفر این دوره های آموزشی را گذراندند.

حسینی گفت: آموزش معلمان مبتنی بر مهارتهای چندگانه از دیگر برنامه توانمندسازی نیروی انسانی بود که 10 درصد معلمان کم توان ذهنی باید این دوره ها را می گذراندند که در عمل 9/14 درصد موفق به گذراندن دوره های مربوطه شدند.

معاون وزیر گفت: در مجموع با برگزاری 217 کارگاه آموزشی تحصیلی و با شرکت 8 هزار و 309 نفر (معلمان ، والدین ، مدیران و کارکنان نهادهای اجرایی شامل دانشگاهها، بیمارستانها، نیروی انتظامی، کارکنان آموزش و پرورش) این دوره ها با میزان تحقق 151 درصد به پایان رسید.

حسینی در بعد فناوری های نوین و دیجیتالی به سه فعالیت اپلیکیشن جامع آموزشی و پرورشی استثنایی، سامانه ندای همراه و ایجاد پایگاه جامع آموزشی اشاره کرد و گفت: در قالب اپلیکیشن جامع آموزش و پرورش استثنایی، معلمان، دانش آموزان و والدین همه اطلاعات لازم و راهنمایی های مناسب و نیز محتواهای مناسب آموزشی و تعاملی را امکان استفاده دارند.

وی افزود: در قالب سامانه ندای همراه دانش آموزان، معلمان و والدین دانش آموزان طرح تلفیقی - فراگیر در 21 هزار مدارس پذیرا در فضایی مجازی و سامانه ای امکان استفاده از زبده ترین مشاوران را برای راهنمایی و رفع مشکلاتشان یافته اند.

وی گفت : فعالیت سوم ایجاد پایگاه جامع آموزش مجازی در استانها بود که بر این اساس در هر استان یک پایگاه جامع آموزش مجازی باید راه اندازی می شد که این اتفاق انجام شد . همچنین در قالب این طرح دانش آموزان دارای آسیب جسمی - حرکتی شدید پایه چهارم تا ششم با تحصیل سرانه 15 میلیون تومان تحت پوشش منزل محور قررار گرفتند.

در مجموع در بعد فناوری های نوین و دیجیتالی بیش از 70 درصد اهداف محقق شد و 30 درصد باقی مانده به تأثیر این فعالیت ها بر جمعیت هدف متمرکز است که احتمالاً تا پایان اردیبهشت ماه نتایج آن مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

حسینی با بیان اینکه در بعد مناسب سازی فضا و تجهیزات، مناسب سازی فضا از یک سو و مناسب سازی تجهیزات از دیگر سو هدف گذاری شده بود، گفت: در قالب مناسب سازی فضا در هر استان یک مدرسه اتیسم و یک مدرسه پذیرا در مجموع کل کشور 64 مدرسه از ابعاد مختلف به شکل الگویی باید مناسب می شد که 32 مدرسه پذیرا مناسب سازی شده اند.

وی افزود: 32 مدرسه اتیسم دیگر بخشی مناسب سازی شده اند و بخشی هم در حال مناسب سازی است و چون برخی استانها مدارس ویژه اتیسم نداشتند اکنون در حال ساخت و مناسب سازی است.

وی با بیان اینکه مناسب سازی تجهیزات در قالب "نهضت توان افزایی" از محورهای عمده دیگر مدرسه انطباقی است، گفت: در این بخش هدف گذاری شده بود که حداقل 10 هزار نفر از دانش آموزان تحت پوشش دریافت وسایل و تجهیزات مناسب آموزشی، پرورشی و توانبخشی قرار گیرند که خوشبختانه 25 هزار و 128 نفر از دانش آموزان تحت پوشش قرار گرفتند و در مجموع در این محور بسته مدرسه انطباقی و مداخلات بهنگام طلایی 80 درصد اهداف محقق شد و 20 درصد باقی مانده که عمدتاً به آماده سازی مدارس اتیسم مربوط می شود در حال انجام است.

حسینی با اشاره به طراحی سند جامع مداخلات بهنگام طلایی گفت: مقرر بود ۱۰ هزار و 800 نفر از دانش آموزان پیش دبستان (از بدو تولد تا بدو ورود به دبستان) و خصوصاً با توجه به شرایط کرونا تحت پوشش قرار گیرند که خوشبختانه با تحت پوشش قرار گرفتن ده هزار و 921 دانش آموز یعنی 1/1 درصد بیشتر از شاخص این هدف محقق شد.

وی افزود: براساس شاخص هدف می بایست 15 درصد دانش آموزان پیش دبستان و 45 درصد دانش آموزان دبستان از خدمات توانبخشی برخوردار شوند که 7/31 درصد در دوره پیش دبستان و بیش از 51 درصد در دوره ابتدایی افزایش خدمات توانبخشی محقق شد و سند مداخلات بهنگام طلایی برای سال 1400 در سطح استانی نیز تولید و اجرایی خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار