غذای محلی «لونگی» آستارا ثبت ملی شد

رشت (پانا) - رئیس اداره میراث فرهنگی بندر مرزی آستارا گفت شورای ثبت ملی وزارت میراث فرهنگی، غذای محلی « لونگی »آستارایی ها را در فهرست آثار ملموس کشور ثبت ملی کرد.

کد مطلب: ۱۱۷۲۰۳۹
لینک کوتاه کپی شد
غذای محلی «لونگی» آستارا ثبت ملی شد

به گزارش ایسنا، پردل امیری نژاد اظهار کرد: پس از انتشار نخستین گزارش در خصوص معرفی غذاهای محلی غربی ترین شهرستان گیلان در تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۹۰ با تیتر «باستیرما و لونگی، غذای محلی آستارایی‌ها در کانون توجه جهانگردان » تلاش های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای معرفی و برندسازی غذاهای محلی این شهرستان آغاز شد.

وی با بیان اینکه ارائه این گزارش ها با تیترهای «سفره هفت رنگ غذاهای محلی آستارایی ها برای گردشگران» در تاریخ ۳ فروردین‌ ۱۳۹۴ و «طعم واقعی لونگی جوجه و ماهی را در آستارا بچشید»در تاریخ ۵ فروردین ۱۳۹۵ همچنان تداوم یافت، افزود: تغییر مسیر توجه کارشناسان امر از مهمترین دستاوردهای این گزارش ها بود که مقدمات برگزاری جشنواره های غذا از سال ۱۳۹۵ با هدف معرفی غذاهای محلی شهرستان از قبیل لونگی ماهی و مرغ، باستیرمای اردک و بوقلمون، مسمبا، بورانی پلو، چغیرتما، آش دوغ، قورما، نان فطیر و سایر غذاها که ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم آستارایی ها دارد، فراهم شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا ادامه داد: در همین راستا نخستین جشنواره غذاهای محلی در عید سعید نوروز ۹۵ در ساحل سفیر امید و دومین جشنواره با کیفیتی بسیار متفاوت و مشارکت حداکثری سرآشپزها و مدیران رستوران ها در ۶ مهر ۱۳۹۵ در سالن ورزشی انقلاب با حضور کارشناسان کشوری و استانی برگزار شد.

امیری نژاد، با بیان اینکه پس از تهیه اولین گزارش، جمع بندی اطلاعات تاریخی، مستند سازی، برندسازی و از همه مهمتر ارسال اطلاعات جمع آوری شده به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، «غذای لونگی»در فهرست آثار ملموس ملی کشور ثبت شد، خاطرنشان کرد: در تحقق این مهم اداره میراث فرهنگی آستارا، دکتر غلامرضا مرحبا نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی در پیگیری های مستمر از وزارتخانه و سرعت بخشیدن به این رخداد مهم و عباس صابر فرماندار آستارا و جواد معیتی شهردار آستارا و سختکوشی همکاران اداره کل میراث فرهنگی گیلان در بسترسازی در شهرستان نقش ویژه و متفاوتی را داشتند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون این غذای محلی ثبت ملی شده است، اضافه کرد: امروزه هتل، واحد پذیرایی، رستوران و تالار تحت نظارت میراث فرهنگی در شهرستان آستارا وجود ندارد که این غذاهای محلی را سرو نکند و ایرانگرد و جهانگردی نیست که این غذای خوشمزه و خوش قیافه را نشناسد.

رئیس اداره میراث فرهنگی آستارا در ادامه به برخی افرادی که در تهیه مستندات این رویداد مهم کمک کردند، اشاره کرد و گفت: بهشته راهنما، فاطمه سیفی رز، یحیی شادمانپور و هاجر معانی پور از هنرمندانی هستند که در تهیه مستندات و گزارش ها نیز اقدامات تاثیرگذاری را داشتند.

وی با بیان اینکه هم اکنون با این اتفاق مهم، گام بزرگی در توسعه مدل سازی و ساختاری گردشگری غذا و رونق توریسم غذا در این شهرستان مهیا شده است، توضیح داد: در صورت مدیریت صحیح و کیفیت بخشی مراکز عرضه غذا، می توان درآمدهای کلانی را از پول ملی و ارز خارجی برای شهرستان داشته باشیم.

امیری نژاد یادآور شد: اگر گردشگری می خواهد طعم واقعی این غذا را بچشد، حتما به واحدهای پذیرایی و گردشگری تحت نظارت میراث فرهنگی مراجعه کند.

به گزارش ایسنا، با سفر به بندر مرزی آستارا و حضور در هتل‌ها و رستوران‌های این شهرستان با نام خوراک‌های «لَوَنگی ماهی سفید»، «لَوَنگی جوجه محلی» در منو مواجه می شوید که در صورت پذیرش سفارش، به دلیل پیچیدگی تهیه، سرو آنها کمی زمان بر است.

در راس مواد اولیه این خوراک‌ها «رب ازگیل شیرین» و «رب آلوچه ترش یا رب انار» قرار دارد که در ترکیب با یکدیگر طعم به اصطلاح ملسی را به غذا می بخشد و در بازارهای محلی آستارا و حومه به وفور یافت می‌شود.

دیگر مواد مورد استفاده یک عدد جوجه محلی یا ماهی سفید ماده با اشپل، مغز گردو، پیاز، آب غوره، نمک، سبزیجات معطر و فلفل می‌باشد.

این غذاها را پس از تهیه و پخت کامل به همراه گوجه فرنگی سرخ شده و ترشی هفت بیجار در منازل با برنج کته و در رستوران‌ها با برنج آبکش سرو می‌کنند.

از نکات جالب توجه، به آشنا بودن تقریبا همه زنان و مردان آستارایی به نحوه پخت این غذاها می توان اشاره کرد.

آستارایی ها لونگی ماهی سفید را در شب چهارشنبه سوری و لونگی جوجه محلی را در آیین پاگشا برای تازه دامادها و نوعروسان و سایر میهمانی های مهم نیز طبخ می کنند.

انتهای پیام

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار