مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران:

اگر بخواهیم در دانش‌آموزان باوری شکل بگیردیا باوری را تغییردهیم این امر به عهده معلم و مربی است

تهران(پانا)- مدیرکل آموزش وپرورش  شهرستانهای استان تهران گفت هر انسانی که گرفتار آسیب‌های اجتماعی نشده باشد و سالم زندگی کند و اطرافیانش از وجودش احساس امنیت کنند،آن انسان حاصل تربیت صحیح است.

کد مطلب: ۱۱۶۸۴۸۷
لینک کوتاه کپی شد
اگر بخواهیم در دانش‌آموزان باوری شکل بگیردیا باوری را تغییردهیم این امر به عهده معلم و مربی است

به گزارش اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، محمدصیدلو، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، در همایش استانی تجلیل از فعالان عرصه تربیت که به مناسبت هفته تربیت، برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: کار فرهنگی و تربیتی ما عدد و رقم ندارد،ذمثلا اگر نیروی انتظامی بخواهد درباره اعتیاد آمار ارائه دهد به خوبی می‌تواند گزارشی مبنی بر اعداد و ارقام دهد، اما در کار تربیتی و فرهنگی ما نمی توانیم مثلا بگوییم چند انسان سالم کشف کردیم و گزارشی در قالب اعداد و ارقام نخواهیم داشت.

او افزود: اما می‌توانیم چنین تعریفی از کار تربیت داشته باشیم که هر انسانی که گرفتار آسیب‌های اجتماعی نشده باشد و سالم زندگی کند و اطرافیانش از وجودش احساس امنیت کند، آن انسان حاصل تربیت صحیح است.

صیدلو با اشاره به دو نفر از حضار که قاری قرآن بودند گفت: اگر از این دو شخص بزرگوار بپرسید که آیا یک اتفاق آنها را در این مسیر نورانی و قرآنی قرار داده است مسلما پاسخ آنها منفی است. اگر از آنها سوال شود چه کسی شما را در این مسیر قرار داده نقطه شروع و اولین گامشان را حتما یک مربی گزارده است، اگر چه ممکن است آن مربی در مدرسه نباشد.

او با ارائه تعریفی از یک مربی بیان کرد: مربی انسان و اصل است که شاید بتوان در ادبیات عرفانی از آن به مرشد یاد کرد. مربی می‌داند که متربی را به کجا و چه راهی هدایت کند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران ویروس کرونا را مانور بسیار بزرگ برای تربیت انسان دانست و افزود: دانشمند یا دانشمندانی که سازنده این ویروس بودند و آن را بلای جان انسانها قرار دادند و از گرفتاری مردم بهره می‌بردند، دنیا را زشت می‌کنند و اینها تربیت نشدند و در عوض افراد نیکوکار، خیران و تمام انسان‌هایی که در این گرفتاری دستگیر و کمک حال مردم هستند و دنیای زیبایی می‌سازند، تربیت شده‌اند.

صیدلو تصریح کرد: نظام تعلیم و تربیت سنتی جایگاهش را در فلسفه آموزشی امروزی از دست داده، زیرا در نظام قدیم معلم علاوه بر آموزش، وظیفه تربیت را بر عهده داشت، پس معلم همان مربی است، وگرنه با امکانات الکترونیکی تمام اطلاعات معلم قابل انتقال به دانش‌آموز است. یعنی اگر بخواهیم در دانش‌آموزان باوری شکل بگیرد یا باوری را تغییر دهیم و دانش‌آموز بخواهد از آن به عنوان سرمایه ایمانی تا آخر عمر استفاده کند این امر به عهده معلم و مربی است.

این مقام مسئول، تربیت را صرفا در حوزه دینی محدود نکرد و تربیت را در شکل وسیع تر در تمام عرصه‌های هنری، اقتصادی، علمی و غیره دانست و اظهار کرد: تحول ساختاری و انسانی باید در همه ابعاد زندگی صورت گیرد.

صیدلو، قرآن را مصداق کلامش قرار داد و صدای خوش قرائت قرآن را یکی از ابعاد تربیتی در زمینه هنر دانست و خاطرنشان کرد: ای کاش قرائت قرآن در جلسات متعدد از شکل تشریفاتی خارج شده و از اصلی ترین بخش‌های کاربردی جلسات قرار گیرد و مقدمه‌ای برای تمام مسائل کارشناسی در هر حوزه شود.

او درپایان گفت: مربی و هر کسی که تربیت می‌کند آثار جاودانه بر جای می‌گذارد.

کوثر شهرباف

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار