در شهرستان قرچک:

طرح ملی اتوبوس علمی گامی کوچک در جهت محرومیت‌زدایی و ترویج علم

قرچک(پانا)- قرارگاه عدالت آموزشی بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت‌امام(ره) با همکاری سازمان بسیج علمی و پژوهشی تهران بزرگ و آموزش و پرورش شهرستان قرچک، در راستای استعدادیابی از ظرفیت‌های دانش‌آموزی در مناطق کم‌برخوردار، پروژه طرح ملی اتوبوس علمی را به مرحله اجرا درآورده است.

کد مطلب: ۱۱۶۸۳۳۹
لینک کوتاه کپی شد
طرح ملی اتوبوس علمی گامی کوچک در جهت محرومیت‌زدایی و ترویج علم

سعید سلیمانی، مدیر‌عامل بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام‌خمینی(ره) در این رابطه اظهار ‌کرد: از مهم‌ترین محرومیت‌هایی که طبقه آسیب‌پذیر و کم‌برخوردار جامعه با آن مواجه هستند، نداشتن فضا و ابزار آموزشی مناسب و کارآمد و به‌روز در جهت رشد و تربیت ذهن‌های خلاق و ایده‌پرداز است که سبب شده بسیاری از افراد جامعه، به ویژه مناطق کم‌برخوردار از فضای علمی دور بمانند.
او در ادامه افزود: این فاصله از فضای علمی باعث شده تا پیشرفت این مناطق با توقفی جدی مواجه شود و وابسته به عوامل خارجی متعدد شود. نیاز است تا با آگاه‌سازی و آموزش دانش‌آموزان این مناطق، به صورت مستقیم و غیرمستقیم باعث پیشرفت روزافزون و پایدار مناطق هدف شویم.

سلیمانی تأکید کرد: اتوبوس علمی یکی از این طرح‌ها است که با در‌نظر گرفتن شرایط حساس علمی و عدم دسترسی لوازم و محتوای آموزشی به مناطق به وجود آمده در واقع این اتوبوس یک نمایشگاه، آزمایشگاه علمی سیار در قالب خودروی اتوبوس است که توسط یک تیم علمی در محیط‌های شهری و روستایی، به ارائه مطالب علمی و نشر مفاهیم کاربردی می‌پردازد.

او گفت: سیار بودن این طرح باعث می‌شود تا دانش‌آموزان مناطق مختلف و همچنین مناطقی که دسترسی به آنها دشوار است، بتوانند از این مفاهیم و وسایل راحت‌تر بهره‌مند شوند.

اتوبوس علمی یکی از این طرح‌ها است که با در‌نظر گرفتن شرایط حساس علمی و عدم دسترسی لوازم و محتوای آموزشی به مناطق به وجود آمده در واقع این اتوبوس یک نمایشگاه، آزمایشگاه علمی سیار در قالب خودروی اتوبوس است که توسط یک تیم علمی در محیط‌های شهری و روستایی، به ارائه مطالب علمی و نشر مفاهیم کاربردی می‌پردازد

مدیر‌عامل بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام‌خمینی(ره) تشریح‌کرد: دانش‌آموزان و تمامی دوست‌داران علم می‌توانند از نمایش‌های جذاب علمی، ابزار تجهیزات آموزشی در رشته‌های مختلف و متعدد مثل زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، فیزیک و سایر علوم، همچنین آشنایی با رشته‌ها و علوم مختلف از طریق این اتوبوس بهره‌مند شوند.

او افزود: با توجه به سیار بودن این بستر دیگر نگرانی‌هایی نظیر مناطق صعب‌العبور بودن و یا سایر مناطق مشابه امکان‌پذیر می‌شود و تمامی دانش‌آموزان در هر جایی از این کشور که هستند می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

مدیر‌عامل بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام‌خمینی(ره) بیان کرد: از جمله خدمات ویژه در کنار اجرای برنامه‌های علمی، بحث استعدادیابی دانش‌آموزان این مناطق است و پس از ایجاد ارتباط اولیه در بستر طرح اتوبوس علمی خدمات متناسب با استعداد و علاقه این عزیزان با کمک گروه‌های جهادی آموزشی و با هماهنگی آموزش و پرورش ارائه خواهد شد. اهدای ۱۲۰ بسته لوازم‌التحریر مشق احسان و ۶۰۰ جلد کتاب کمک‌آموزشی، نیز از اقدامات جانبی این طرح در این منطقه است.

در ادامه داورزنی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان قرچک نیز در سخنانی تصریح‌کرد: اتوبوس علمی مدت‌ها است که در حال توسعه از نظر امکاناتی و محتوایی است و همچنین بناست این طرح در روزهای 12، 13و 14 اسفند ماه در سه روستای حومه شهرستان قرچک با همکاری بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام‌خمینی(ره)، سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری تهران بزرگ و آموزش و پرورش منطقه اجرا شود تا بتوان ارزیابی‌های اولیه از عملکرد این طرح را به صورت دقیق‌تر بررسی و تحلیل کرد و همچنین به فرایند‌های توسعه‌ای و رشد آن سرعت بخشید.

مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان قرچک اظهار کرد: بنا داریم این طرح را با هدف ترویج علم و گسترش عدالت آموزشی در اقصی نقاط کشور به ویژه مناطق کم‌برخودار از نظر آمورشی، در سطح کشور، گسترش دهیم تا با برطرف کردن موانع تحصیلی موجود در این مناطق به دانش‌آموزان این مناطق فرصت فهم مفاهیم علمی و استفاده از تجهیزات آموزشی را ارمغان دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار