در مصاحبه با رادیو سلامت؛

حسینی: شاد بهترین امکان برای سهیم‌شدن در تجارب دیگران و آموزش‌های ضمن خدمت را فراهم کرد

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور در مصاحبه تلفنی با رادیو سلامت به تشریح کارکردهای شبکه شاد، کرونا و آموزش‌وپرورش پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۶۵۵۱۱
لینک کوتاه کپی شد
حسینی: شاد بهترین امکان برای سهیم‌شدن در تجارب دیگران و آموزش‌های ضمن خدمت را فراهم کرد

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این برنامه رادیویی که با حضور فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برگزار شد با بیان اینکه در وضعیت کرونا تمام تلاش جامعه جهانی و آموزش‌وپرورش ایران این بود که گرچه مدارس تعطیل شده‌اند جریان آموزشی تعطیل نشود، گفت: مهم‌ترین راهکار آموزش‌های مجازی بود اما اینکه این آموزش‌ها از چه طریق شکل گیرد و یا با چه امکاناتی برای همه دانش‌آموزان فرصت برابر ایجاد کند، مسئله اصلی بود.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش‌وپرورش شبکه شاد را با هدف ادامه آموزش‌ها در فضای مجازی ایجاد کرد، گفت: شاد شبکه‌ای مستقل، فراگیر، رایگان، منعطف و امن است که هم‌اکنون در این شبکه 115 هزار مدیر، 727 هزار معلم و 12 میلیون و ششصد هزار دانش‌آموز عضو هستند.

حسینی با بیان اینکه در شاد مسیر تکامل، تدریجی است و این نرم‌افزار به سمت نرم‌افزاری تعاملی پیش می‌رود، اظهار کرد: سیاست‌ها و موضع‌گیری‌ها در مواجهه با شاد می‌تواند پرهیزکارانه، سالم سازانه و ظرفیت آفرینانه باشد.

معاون وزیر با بیان کارکردهای شبکه شاد گفت: اکنون بیش از 70 درصد دانش‌آموزان از طریق شبکه شاد آموزش می‌بینند، همچنین 3 میلیون گروه درسی و 300 هزار کانال محتواهای مختلف در شاد ایجاد شده است و 600 هزار لایو روزانه در شاد انجام می‌شود.

وی افزود: جلوگیری از تعطیلی جریان آموزش، جلوگیری از کوچ دانش‌آموزان به فضاهای آسیب‌زا و ورود به پارادایم‌های جدید آموزشی که به‌طورقطع در پسا کرونا و به‌صورت ترکیبی از آموزش‌های حضوری و مجازی استمرار خواهد یافت از دیگر کارکردهای شاد است.

معاون وزیر با بیان اینکه در شاد ورود امکانات متنوع و جذاب برای ساحت‌های مختلف تعلیم‌وتربیت امکان‌پذیر شده است، افزود: به طور میانگین هر دانش‌آموز 24 پیام و 7 فایل در روز مبادله می‌کند و شاد تبدیل به مدرسه‌ای به وسعت ایران شده است.

وی افزود: استفاده از تجارب یکدیگر و انتخاب معلم برتر، امکان برقراری ارتباط با سطوح مختلف ستادی، استانی، مدرسه‌ای نیز از دیگر امکانات شبکه شاد است.

وی با تأکید بر اینکه شاد جایگزین آموزش حضوری نیست و هیچ‌چیزی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود اظهار کرد: شاد برای جلوگیری از تعطیلی آموزش، برقراری ارتباط مؤثر، افزایش کیفیت و عدالت در شرایط کرونا و برای امکان دسترسی به آموزش ایجاد شده است.

معاون وزیر با بیان اینکه شاد توانمندی‌های معلمان به‌ویژه در حوزه فناوری‌های نوین را افزایش داد و حتی توان فناوری کشور را بالا برد، افزود: 70 درصد معلمان در سراسر دنیا برای اولین‌بار با آموزش‌های مجازی مواجهه شدند و شاد بهترین امکان برای سهیم‌شدن در تجارب دیگران و آموزش‌های ضمن خدمت را فراهم ساخت.

وی تأکید کرد: شاد سبب شد تا ارتباط از ستاد تا مدرسه و معلم و مدیر به شکل تعاملات گرم به‌جای تعاملات سرد و بخش‌نامه‌ای شکل گیرد.

حسینی با بیان اینکه سال‌ها دغدغه ارتباط مؤثر با خانواده‌های دانش‌آموزان وجود داشت و از بستر شاد این ارتباط تسهیل شد، گفت: درگذشته سالی یک‌بار کل مدیران مناطق کشور جمع می‌شدند و امروز با وجود شاد هر هفته این اتفاق رخ می‌دهد.

وی افزود: همیشه فاصله بین دانش‌آموز، معلم و مدرسه دو عارضه افت تحصیلی و ترک تحصیلی را ممکن است رقم بزند و با شاد می‌توان بر این دو عارضه غلبه کرد.

حسینی تصریح کرد: حکمرانی خوب یکی از مؤلفه‌هایش مواجهه با بحران‌های غیرمنتظره است و شاد نشانی از حکمرانی خوب در نظام تعلیم‌وتربیت است.

معاون وزیر در ادامه گفت: انفرادی کردن آموزش یکی دیگر از ثمرات شاد است و فرصت خلاقیت برای معلمان، تجربه گردانی و مشارکت مؤثر والدین در شاد محقق شده است.

وی افزود: امسال در شبکه شاد در دوره پیش‌دبستان امکان ثبت‌نام 800 هزار دانش‌آموز فراهم شد و 7 کانال در دوره پیش‌دبستان راه‌اندازی شده است.

وی تصریح کرد: در حوزه پرورشی 30 هزار محتوا قرآنی در شبکه شاد بارگذاری شده است و 5 میلیون دانش‌آموز در راهیان نور مجازی شرکت کرده‌اند.

حسینی با بیان اینکه حدود 3 میلیون دانش‌آموز به دلیل نداشتن تجهیزات هوشمند و 700 هزار دانش‌آموز به دلیل عدم دسترسی به اینترنت برای اتصال به شبکه شاد از آموزش‌های مجازی برخوردار نیستند، گفت: بر همین اساس طرح هدایت (هر دانش‌آموز یک تبلت، هر تبلت یک کلاس و یک مدرسه) در جهت فراهم‌کردن تجهیزات هوشمند آموزشی با مشارکت خیرین و دستگاه‌های اجرایی برای این دانش‌آموزان راه‌اندازی شده است.

معاون وزیر در پایان با بیان اینکه تاکنون با همت خیرین و دستگاه‌ها 205 هزار وسیله هوشمند آموزشی تهیه و به دانش‌آموزان مناطق محروم اهدا شده است و بیش از یک میلیون تبلت در قالب تفاهم‌نامه‌ها تأمین اعتبار شده است، اظهار کرد: در حوزه استثنایی 20 هزار دانش‌آموز وسیله هوشمند نداشتند که این تعداد با مشارکت سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی و ادارات کل استان‌ها برای همه دانش‌آموزان استثنایی تهیه شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار