حسینی خبر داد

حضور 30 درصد دانش‌آموزان استثنایی در مدارس

تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، اعضای شورای راهبری و حضور ویدئو کنفرانسی رؤسای ادارات استثنایی بیست و هشتمین نشست شورای راهبری سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۶۱۹۴۲
لینک کوتاه کپی شد
حضور 30 درصد دانش‌آموزان استثنایی در مدارس

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با تبریک فرارسیدن چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: امروزه انقلاب اسلامی با سه مؤلفه، تلاش در جهت ناکارآمدی، افزایش نارضایتی ترکیبی و افزایش یاس و ناامیدی از سوی بدخواهان مورد هجمه قرار می‌گیرد و هر کس دوستدار این نظام است باید در جهت خلاف این سه مؤلفه یعنی افزایش کارآمدی، افزایش رضایتمندی و ایجاد روحیه امید حرکت کند.

وی افزود: انقلاب اسلامی راه سومی به‌جز مارکسیسم و سکولاریسم نشان داد و امام خمینی (ره) دین را زیر بنای تحول جامعه دانستند که با مردم‌سالاری، آزادی، استقلال و کارآمدی نیز سازگار است. همه ما مسئولیم که امید، کارآمدی و رضایتمندی را به بدنه جامعه تزریق کنیم.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با ارائه گزارشی از وضعیت امکان حضور دانش‌آموزان استثنایی در مدارس گفت: در کنار سایر روش‌های یادگیری، حضور دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم، مدارس زیر 50 دانش‌آموز و هنرستانی‌ها از اول بهمن با رضایت والدین و در مناطقی که ستاد کرونا مشخص کرده است در مدارس امکان‌پذیر شده است. بر اساس گزارش‌ها 30 درصد دانش‌آموزان استثنایی که مشمول طرح حضور در مدارس می‌شوند از آموزش‌های حضوری استقبال کرده‌اند.

وی گفت: 20 درصد نوآموزان پیش‌دبستانی استثنایی، 30.5 درصد دانش‌آموزان استثنایی پایه اول، 34 درصد دانش‌آموزان استثنایی پایه دوم، 33.84 درصد دانش‌آموزان پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای، 38 درصد دانش‌آموزان استثنایی مدارس کمتر از 50 دانش‌آموز و 31 درصد دانش‌آموزان استثنایی کاردانش و فنی حرفه‌ای به‌صورت حضوری از بهمن‌ماه در کلاس‌های درس شرکت می‌کنند.

وی افزود: کرونا پارادایم نظام تعلیم‌وتربیت را تغییر داد و واکنش مدیران مدارس به‌ویژه مدارس استثنایی در سراسر کشور نسبتاً مناسب بود ولیکن در برخی موارد باید نظارت بیشتری بر پیاده‌سازی کامل اطلس آموزشی در مدارس توسط مدیران صورت گیرد. در کنار ظرفیت آموزش‌های حضوری، مدیران مدارس استثنایی باید تمام تلاش کنند تا دانش‌آموزان از همه ابعاد یادگیری استفاده کنند.

معاون وزیر در ادامه این نشست که با محوریت ارائه گزارش استان چهارمحال بختیاری برگزار شد با بیان اینکه طرح صد دبیرخانه و صد مدرسه بهترین پل ارتباطی آموزش‌وپرورش با دستگاه‌های اجرایی است اظهار کرد: بهترین ستاد همکاری مشترک بین دستگاه‌های دولتی و آموزش‌وپرورش طرح صد مدرسه صد دبیرخانه است که بر اساس آن مدارس به‌صورت موضوعی دبیرخانه فعالیت‌های مشترک یک دستگاه و آموزش‌وپرورش می‌شوند و در استان چهارمحال‌وبختیاری 20 مدرسه دبیرخانه فعالیت مشترک دستگاه‌های اجرایی شده‌اند که حرکت بسیار ارزنده‌ای است.

وی با بیان اینکه در ایام کرونا بیشتر از سایر ایام باید نظارت، حساسیت و هوشیاری داشته باشیم اظهار کرد: بازدید میدانی از مدارس توسط رؤسای ادارات باید به‌صورت مدام انجام شود و این موضوع در استان چهارمحال‌وبختیاری به‌خوبی دیده می‌شود.

حسینی با بیان اینکه در سال جاری علی‌رغم شرایط کرونایی 99 درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان تحت پوشش برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی قرار گرفتند افزود: در استان چهارمحال‌وبختیاری و علی‌رغم صعب‌العبور بودن مسیرها، صددرصد نوآموزان تحت پوشش برنامه سنجش قرار گرفته‌اند.

حسینی افزود: توجه کامل به بسته‌های تحولی در گزارش، توجه به طرح جام، ارتباط مستمر با خانواده‌ها و امضای تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی از جمله نکات مثبت گزارش ارائه شده استان چهارمحال‌وبختیاری می‌باشد.

وی تصریح کرد: تولید 331 محتوای آموزشی جهت بارگذاری در شبکه شاد و پرداختن جدی به باشگاه‌های پیش‌کسوتان با اجرای ده برنامه و عضویت ۱۳۰ نفر در این باشگاه‌ها از دیگر اقدامات ارزنده استان چهارمحال‌وبختیاری است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در ادامه به بیان تعهدات سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به استان چهارمحال‌وبختیاری پرداخت و گفت: دانش‌آموزان استثنایی به ۵ تا ده برابر فضای آموزشی بیشتر از دانش‌آموزان عادی نیاز دارد و بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور نیاز است که در قالب نهضت از خشت تا بهشت ۱۳۲ مدرسه از این تعداد در یک سال گذشته کلنگ‌زنی و یا افتتاح شده است.

وی افزود: 10 مدرسه از این تعداد در استان چهارمحال‌وبختیاری موردنیاز است که در صورت تأمین زمین توسط استان، ساخت این مدارس از طریق مشارکت خیرین و منابع سازمان نوسازی مدارس شروع خواهد شد.

حسینی تربیت‌بدنی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را از ضروریات دانست و افزود: ۶ سالن ورزشی درون مدرسه‌ای دویست مترمربعی در مدارس استثنایی این استان با مشارکت سازمان نوسازی مدارس ساخته خواهد شد.

معاون وزیر با بیان اینکه بر اساس نظریه امتداد برخی مواقع نواقص باعث می‌شود یک یا چند حس در کودکان و دانش‌آموزان امتداد نیابد و نظام تعلیم‌وتربیت باید جانشین و تکمیل‌کننده نقایص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه شود، اظهار کرد: نهضت توان‌افزایی بر اساس نظریه امتداد در آموزش‌وپرورش استثنایی و برای تأمین ۱۰۵ قلم تجهیزات کمک‌آموزشی و توان‌بخشی دانش‌آموزان استثنایی راه‌اندازی شده است.

وی گفت: بر اساس نهضت توان‌افزایی ۱۷۷۱ وسیله کمک‌آموزشی و توان‌بخشی در استان چهارمحال‌وبختیاری نیاز است که بیش از 5 میلیارد و صد میلیون اعتبار نیاز دارد و آموزش‌وپرورش استثنایی نیمی از هزینه تأمین این تجهیزات را تقبل می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار