حسینی در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه:

۵ اردوگاه ویژه دانش‌آموزان استثنایی تاسیس می‌شود

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به مناسبت ایام الله دهه فجر گزارشی از تمام اقدامات این سازمان در دوره پس از انقلاب اسلامی ارائه داد.

کد مطلب: ۱۱۶۱۶۳۳
لینک کوتاه کپی شد
۵ اردوگاه ویژه دانش‌آموزان استثنایی تاسیس می‌شود

سید جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور امروز دوشنبه ۲۰ بهمن ماه ۹۹ در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که ویژه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: حامعه دوستدار انسان با 3 مولفه شناخته می‌شود؛ دوستدار کتاب، کودک و کودکان با نیازهای ویژه. سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور هم که برای هر 3 مورد تاسیس شده مولود انقلاب اسلامی است. ۱۷۳۴ مدرسه کار تعلیم و تربیت بیش از ۱۵۰ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه را بر عهده دارد. این سازمان همچنین با تاسیس مراکز ویژه یادگیری برای دانش‌آموزان معمولی نیز خدمت رسانی می‌کند.

وی در ادامه با معرفی انواع مدارس و مراکز ویژه گروه‌های استثنایی افزود: این مدارس همگی بعد از سال ۱۳۷۰ تاسیس شده اند و از خدمات دوره انقلاب اسلامی هستند. میزان پوشش تحصیلی نیز در این دوره بیش از ۱۷ درصد افزایش یافت. تراکم دانش‌آموزان با نیازهای ویژه کمتر از دانش‌آموزان معمولی در کلاس‌هاست و هزینه‌ها و تجهیزات موردنیاز برای آن‌ها ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از دانش‌آموزان عادی است.

۱۴۵ مدرسه در حال احداث

حسینی با معرفی طرح از خشت تا بهشت اظهار کرد: دیروز صد و سی و دومین مدرسه از این طرح کلنگ زنی و ۷۶ مدرسه افتتاح شده است. امروز فقط ۱۴۵ مدرسه در حال احداث داریم و با توجه به اینکه ۲۱۰ مدرسه در نظام آموزش و پرورش استثنایی کم داشتیم بالای ۶۰ درصد مدارسمان تامین شده اند.

وی درباره مراکز مشاوره این سازمان گفت: علاوه بر دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، خانواده‌ها هم از خدمات مراکز استفاده می‌کنند. ما ۴۸ مرکز مشاوره داریم که ۳۷ مرکز طی یک سال و نیم اخیر یعنی دوره کرونا تاسیس شده است.

راه‌اندازی اتاق‌های چندحسی

حسینی درباره تجهیزات جدید به کار گرفته در سازمان گفت: ایجاد مراکز تشخیصی و توانبخشی جز برنامه‌های ما بود که چهارمین مرکز طی روزهای اخیر افتتاح شد. در کنار آن برای مدارس نابینایان پارک تحرک و جهت یابی تاسیس می‌شود که تا اول مهر ۲۰ پارک راه‌اندازی خواهد شد. اتاق‌های چندحسی نیز به ۱۰ مورد می‌رسد. سالن شبیه ساز چندحسی مبتنی بر هوش مصنوعی نیز با همت متخصصان کشورمان تاسیس شده است و این کار الگویی برای کل کشور خواهد شد.

وی افزود: ۱۹۰ باشگاه پیشکسوتان با استفاده از فضاهای موحود راه‌اندازی شده که امکانات ورزشی و تفریحی در اختیار بازنشستگان استثنایی قرار می‌دهد.

تاسیس ۵ اردوگاه ویژه دانش‌آموزان استثنایی

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی از تاسیس ۵ اردوگاه ویژه دانش‌آموزان استثنایی خبر داد و افزود: مناسب سازی مدارس برای دانش‌آموزان استثنایی در دستور کارمان قرار دارد که تا امروز ۱۲۹۶ مدرسه در کشور مناسب‌سازی شده اند.

حسینی گفت: در دولت تدبیر و امید پوشش دانش‌آموزان ۷ درصد افزایش یافته است. هزینه‌های سرویس ایاب و ذهاب تامین شد و به سمت رایگان شدن ایاب و ذهاب مدارس هستیم. خدمات توانبخشی حدود 3 برابر افزایش پیدا کرده است. در سال ۹۹، ۳۱۱ نفر از دانش‌آموزان استثنایی در کنکور قبول شدند که رشد ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: برای مناسب‌سازی محتوای کتاب‌های درسی هزار کتاب مناسب سازی شد. ۱۱ هزار دانش‌آموزان ما درس‌های مهارتی را می‌گذرانند که رقم خوبی در این بخش است. در سال ۹۹ سه بسته تحولی تدوین کردیم. مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام طلایی و مشارک‌تهای اجتماعی این 3 بسته تحولی هستند که ۹۳ درصد برنامه‌های آن نوآورانه هستند.

تامین تبلت و وسیله هوشمند برای همه دانش‌آموزان نیازمند

رییس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در ادامه به اقدامات خود به عنوان نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش در تامین تبلت و وسیله هوشمند برای همه دانش‌آموزان نیازمند پرداخت و گفت: شبکه شاد برای تداوم امر آموزش تاسیس شد که ابزاری بی‌نظیر در ایام کرونا است. در کنار شاد بسته‌های یادگیری و آموزش‌های تلویزیونی آغاز شد. امروز ۱۰۰ درصد مدارس، ۱۰۰ درصد معلمان و ۸۴ درصد کلاس‌ها در شاد حضور دارند. البته هنوز ۲۸ تا ۳۰ درصد دانش‌آموزان تجهیزات کافی برای گرفتن این آموزش‌ها ندارند که 3 تا 5 میلیون دانش‌آموز را شامل می‌شود. این تجهیزات از این جهت مهم هستند که فرصتی برای ادامه آموزش در ایام کرونا محسوب می‌شوند. این تجهیزات حتی می‌توانند از ترک تحصیل بعضی دانش‌آموزان جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: امروز خوشبختانه توانستیم ۱۷۰ هزار دستگاه از این تجهیزات را به دانش‌آموزان هدیه کنیم که فقط ۲۰ هزار تبلت به دانش‌آموزان استثنایی اهدا شد. در میان استان‌های فعال، خوزستان، مازندران و یزد رتبه اول را در کشور دارند. از نظر تعداد تبلت‌ها استان یزد رتبه اول را دارد که بیش از ۶۰ درصد نیاز دانش‌آموزان را محقق کرد. استان سیستان و بلوچستان نیز از نظر نیاز به تبلت در مقام اول است که انشاالله به زودی با همکاری همه نهادها به جایی می‌رسیم که هیچ دانش‌آموزی به دلیل نداشتن تجهیزات از آموزش محروم نماند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار