فاجعه تکراری؛ مرگ ۲ هزار و ۵۲۵ پرنده در میانکاله

ساری (پانا) - لاشه ۲ هزار و ۵۲۵ پرنده مهاجر آبزی در ۱۰ روز گذشته در تالاب میانکاله جمع‌آوری شد.

کد مطلب: ۱۱۶۱۷۳۰
لینک کوتاه کپی شد
فاجعه تکراری؛ مرگ ۲ هزار و ۵۲۵ پرنده در میانکاله

علت مرگ ‎پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله، سم بوتولیسم اعلام شد؛ همچون سال گذشته. فاجعه، با تکراری شدن، تبدیل به تراژدی دردناکی شده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشوردر چند روز گذشته، ضمن اینکه ابتلای این پرندگان به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و نیوکاسل را رد کرد، علت مرگ این پرندگان را مانند سال گذشته سم بوتولیسم اعلام کرد. او جلوگیری از تکرار این کار را «بسیار دشوار» خواند و راه‌حل پیشگیری از آن را احیای تالاب برشمرد.

او عقب‌نشینی تالاب را از دلایل ایجاد این سم اعلام کرده است و عدم احیای تالاب و افزایش مواد عالی در محیط و در نتیجه کاهش اکسیژن را در رشد باکتری مؤثر خواند.

بوتولیسم مسمومیتی است که به وسیله سم ترشح شده از باکتری بی هوازی کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می شود.زهرابه کلستریدیوم بوتولینوم از کشنده ترین زهرابه های شناخته شده است.
سم بوتولینیوم آزاد شدن استیل کولین را از انتهای اعصاب کولینرژیک که انتهای حرکتی است، مهار می کند و سبب فلجی عضله می شود.

اطلاعیه شماره هشت محیط زیست مازندران که پس از جمع‌آوری لاشه‌های جدید پرندگان در روز یکشنبه ۱۹ بهمن ماه منتشر شده است، خبر از مرگ ۲۱۱ قطعه پرنده مهاجر آبزی از گونه های چنگر معمولی، فلامینگو و مرغابی می‌دهد که از سطح خلیج و ساحل جمع آوری و دفن بهداشتی شده‌اند.

به این ترتیب با احتساب تلفات ده روز گذشته، مجموع تلفات پرندگان مهاجر جمع آوری شده، به عدد ۲۵۲۵ لاشه رسیده است.

سال گذشته نیز ۳۸ هزار بال پرنده مهاجر در تالاب میانکاله تلف شدند و علت آن سم بوتولیسم اعلام شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار