ملکی: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سیدالاسناد است

تهران (پانا) - نشست حلقه صالحین پایگاه بسیج شهید موسوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با موضوع جایگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در برنامه درسی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۶۰۴۷۵
لینک کوتاه کپی شد
ملکی: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سیدالاسناد است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در این نشست حسن ملکی فرمانده پایگاه ضمن تبریک فرا رسیدن ایام‌الله دهه فجر، میلاد حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و میلاد حضرت امام خمینی (رحمت‌الله علیه) بیان داشت: در این نشست قصد دارم به موضوع برنامه‌های درسی در گام دوم انقلاب اسلامی بپردازم که موضوع بسیار مهمی است. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، آینده کشور را ترسیم کردند که معتقدم این سند (بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی) سیدالاسناد بوده و سندی جامع و کامل است.

وی با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» ادامه داد: با توجه به روزهایی که در آن قرار داریم تأملی در آیات قرآن کریم داشتم و به این نتیجه رسیدم که این آیه سوره رعد به نوعی نقشه راه انقلاب اسلامی است. معنی این آیه می‌فرماید که خداوند متعال حال قومی را تغییر نمی‌دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند و مصداقش می‌شود "اگر درون انسان‌ها تغییر نکند بیرون خبری نیست". ملت مسلمان ایران در زمان ستم‌شاهی و ظلمی که وجود داشت اسیر بودند اما خود را تغییر دادند، انقلاب کردند و آزاد شدند.

رمز پیروزی انقلاب اسلامی

معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه رهبری حکیمانه؛ ایمان و یکپارچگی و وحدت مردم سه عامل مهم پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود، یادآور شد: انقلاب اسلامی به ما عزت و شرف داد و ما را زنده کرد. این انقلاب با هیچ انقلاب دیگری قابل مقایسه نیست. ما باید وصایای امام راحل را حفظ کنیم چراکه آنها چراغ راه است.

ملکی با اشاره به اینکه جنبش نرم‌افزاری یکی از لوازم تداوم انقلاب اسلامی ایران است، افزود: این جنبش یعنی وقتی نیاز به تولید سند است این کار انجام شود. اسناد بالادستی رمز ماندگاری انقلاب است. اگر می‌خواهیم به انقلاب اسلامی کمک کنیم باید به اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند برنامه درسی ملی و ... عمل کنیم.

برخوردهای گوناگون با اسناد

وی ادامه داد: افراد با شیوه‌های مختلف با اسناد برخورد می‌کنند یا سند گریز هستند یعنی از اسناد تحولی فرار می‌کنند؛ یا سندستیز هستند که با این اسناد بالادستی می‌جنگند؛ یا سندساز هستند یعنی این اسناد تحولی را کنار می‌گذارند و اسناد دیگری می‌آورند؛ یا سندسوز هستند یعنی اسناد تحولی و بالادستی را می‌سوزانند و از بین می‌برند.

فرمانده پایگاه بسیج شهید موسوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: ما به هیچ‌کدام از این افراد نیاز نداریم بلکه به گروهی نیاز داریم که اسناد را مبنا قرار دهند و بنا را روی آن بسازند چراکه تجلی انقلاب اسلامی درهمین اسناد تحولی است. بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی فوق همه اسناد است لذا سازمان پژوهش باید نسبت خودش را با این بیانیه تعریف کند.

وی تأکید کرد: فرازی از بیانیه گام دوم انقلاب وجود دارد که می‌توان آن را به برنامه‌های درسی متصل کرد. در این فراز صحبت از فطرت بوده و رویکرد ما در سازمان پژوهش نیز فطرت‌گرایی توحیدی است. در این بخش ارزش‌های بنیادینی مانند آزادی، اخلاق، عقلانیت، معنویت، عزت و برادری وجود دارد که باید در برنامه درسی ما نمایان شود. برنامه درسی ما باید عزت پرور، عقلانیت پرور، تقویت کننده معنویت و اخوت باشد. در اصل باید بین این ارزش‌های بنیادین، برنامه درسی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رابطه برقرار شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: این ارزش‌های بنیادین در قلمرو اهداف مشترک ما قرار می‌گیرد. برنامه درسی ما بدون عقلانیت و معنویت قابل تصور نیست البته ورود ارزش‌ها به برنامه درسی مهندسی می‌خواهد.

فرمانده پایگاه بسیج شهید موسوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پایان به سه مورد بسیار مهم در خصوص انقلابی بودن اشاره کرد و گفت: انقلابی بودن را در عمل انقلابی تعریف کنیم و نه در شعارهای انقلابی؛ انقلابی بودن یعنی عمل به وظایف قانونی؛ اسناد تحولی را به‌عنوان ادامه انقلاب در سازمان معنا کنیم یعنی سند تحول بنیادین ادامه دهه فجر است در آموزش و پرورش. کشور اکنون به گام‌های استوار در رسیدن به اهداف نیاز دارد.

در ادامه این نشست تعدادی از حاضران به بیان نظرات خود پرداختند. در پایان از تعدادی از بانوان حاضر در نشست به‌عنوان نمایندگان بانوان سازمان با اهدای هدایایی به مناسبت روز زن تجلیل شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار