مدیر هماهنگی تئاتر استان های اداره کل هنرهای نمایشی در گفت و گو با پانا تشریح کرد:

دردسرهای بازیگران در دروان کرونا؛ سینما و تئاتر حامی ندارد

ستاد کرونا می توانست کنترل شده به موضوع سالن‌های تئاتر نگاه کند/هنوز تئاتر حرفه ای شکل نگرفته است و ما وامدار تئاتر دولتی هستیم

تهران (پانا) - مدیر هماهنگی تئاتر استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی معتقد است از آنجاییکه بازیگری در ایران به عنوان یک شغل فصلی نگاه می شود و بسترهای مناسب مستقل شدن این شغل فراهم نشده است در نتیجه در شرایط کرونا همه نواقص بیرون می زند.

کد مطلب: ۱۱۵۳۸۴۴
لینک کوتاه کپی شد
دردسرهای بازیگران در دروان کرونا؛ سینما و تئاتر حامی ندارد

اتابک نادری، کارگردان، بازیگر و تهیه کننده این روزهای سینما که هم اکنون از سوی مدیرکل هنرهای نمایشی به عنوان مسئول بررسی وضعیت ضرر و زیان گروه‌ها و سالن‌های تئاتری در دوران کرونا فعالیت می‌کند معتقد است، ستاد ملی کرونا در برخورد با موضوع تئاتر و سینما منصفانه برخورد نکرده است.

درگذشته سازماندهی خوبی در تئاتر نداشتیم

نادری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به این مطلب که شیوع ویروس کرونا ضربه مهلکی به تئاتر زده است، گفت: «کرونا به همه چیز ضربه زده است از جمله صنعت توریسم و بسیاری از مشاغل دیگر شامل این اتفاق افتاده است. بسیاری از هتل ها تعطیل شده اند و طبیعی است سالن های تئاتر و سینما هم تعطیل شود اما جای تعجب است که مکان های پر تجمعی مثل کافه ها باز هستند و فعالیت می کنند.»
اتابک نادری در ادامه با اشاره به ضربه هایی که شرایط کرونا به تئاتر در کشور ایران زده است،اظهار کرد: «یکی از مهمترین مشکلات ما در تئاتر این است که در گذشته سازماندهی صنفی خوبی نداشتیم. در ایران جدای از موضوع خانه تئاتر که اتفاق خوبی است اما هنوز تئاتر حرفه ای شکل نگرفته است و ما وامدار تئاتر دولتی هستیم. بخش خصوصی حرفه ای کار نکرده است.»

تئاتر در ایران سازماندهی خوبی ندارد

نادری ادامه داد: «تئاتر خصوصی یعنی داشتن سالن خصوصی و گروه های مستقل باید داشته باشد. تولید تئاتر به عنوان محصول تئاتر باید ارایه شود و چنین چیزی را نه در بدنه دولتی داریم نه خصوصی. درواقع نبود این سازماندهی باعث شده هنرمندان ما تنها از سوی صندوق هنرمندان زیرپوشش قرار داده شوند. درواقع فقط سامانه ثبت گروه‌های نمایشی است که می توانیم به جهت ارگانیزم کاری تعریف کنیم و اگر وامی داده شود بر همین اساس است. ایراد مهمی که بر موضوع تئاتر در ایران وارد است نبود این سازماندهی است.»
نادری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه با موضوع تئاتر به عنوان یک شغل فصلی نگاه می شود، یادآور شد: «جای خالی یک مکان مشخص که در آن هنرمندان تئاتر شناسایی شوند به شدت خالی است. متاسفانه عموما با شغل بازیگری به عنوان یک شغل فصلی برخورد می شود. این در حالی است که کشورهای دیگر که موفق اند شرایط اینگونه است که اگر شغل شان تئاتر است دارای بیمه و حقوق هستند.»

در شرایط کرونا سینما و تئاتر حامی ندارد
وی اثرات نبود انسجام ارگانیزمی را این روزها در موضوع کرونا ارزیابی کرد و گفت: «از آنجاییکه ارگانیزمی نبوده و بازیگران فصلی کار کرده اند و دولت هم بستری فراهم نکرده است و صنف هم عملا کارهای صنفی انجام نداده است در نتیجه در شرایط کرونا همه این نواقص بیرون می زند. اکنون در شرایط کرونا سینما و تئاتر حامی ندارد. از سوی دیگر ستاد کرونا نیز می توانست موضوع سینما و تئاتر را منظم تر کنترل کند و با رعایت پروتکل های بهداشتی تعطیل مطلق نشوند. این درحالی است که شاهدیم مراسم های مختلف براحتی برگزار می شود و قطعا خطرات این مهم بیشتر است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار