جاده دسترسی به روستای جهانی کلپورگان پاکسازی می‌شود

زاهدان (پانا) - رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سراوان اعلام کرد دهیاری‌ها باید با همکاری بخشدار مرکزی نسبت به جمع آوری و پاکسازی زباله های روستاهای حومه بخش مرکزی و مسیر جاده دسترسی به روستای کَلپورگان به عنوان روستای هدف گردشگری اقدام کنند.

کد مطلب: ۱۱۵۳۶۹۴
لینک کوتاه کپی شد
جاده دسترسی به روستای جهانی کلپورگان پاکسازی می‌شود

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، بهزاد دهواری در جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان سراوان که با حضور فرماندار این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: کارگروه مدیریت پسماند روی ریل اقدام جدی قرار گرفته است.

وی افزود: شهرداری موظف است حداکثر طی مدت یک ماه نسبت به تکمیل و راه اندازی بارانداز زباله و همچنین جابجایی و پاکسازی سایت قدیم زباله اقدام فوری انجام دهد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سراوان خاطرنشان کرد: دهیاری‌ها با همکاری بخشدار مرکزی باید نسبت به جمع آوری و پاکسازی زباله های روستاهای حومه بخش مرکزی و مسیر جاده دسترسی به روستای کلپورگان بعنوان روستای هدف گردشگری اقدام کنند.

گفتنی است مرداد ماه اسال 96 ارزیابان سازمان یونسکو به منظور بررسی ظرفیت های روستای «کلپورگان» به عنوان نخستین روستای نامزد شده ایران برای ثبت جهانی وارد این روستا شدند. پس از گذشت یک ماه این روستا به عنوان دهکده جهانی سفال به ثبت رسید و در آذر همان سال رییس منطقه‌ای شورای جهانی آسیا و اقیانوسیه لوح ثبت روستای سفالگری کلپورگان به عنوان نخستین روستای جهانی منطقه آسیا و اقیانوسیه را به مسوولان و مردم سیستان و بلوچستان واگذار کردند.

کارگاه سفال سازی کلپروگان دومین موزه زنده جهان است و سفال آن مشخصات منحصر به فردی دارد که از جمله آن می توان به قدمت ۷ هزار ساله آن و اینکه چرخ در ساخت آن به کار نمی‌ رود اشاره کرد.
تمام مراحل ساخت این سفال را زنان انجام می دهند و از ویژگی دیگر سفال «کلپورگان» این است که طرح‌ها و نقش‌های آن انتزاعی است و سینه به سینه منتقل شده و این ویژگی ها یک ممیزه برای سفال کلپورگان به حساب می‌ آید که به ثبت جهانی آن کمک کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار