امروز: چهارشنبه 1 بهمن 1399 - 00:22 تبلیغات
خبرگزاری پانا
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا استانها

دغدغه‌های خانم مدیری از منطقه محروم کجور؛

فقر آموزشی در «پول»

فقر آموزشی در «پول»

بهجت شیخ‌الاسلامی: در این 3 سال مشاور و مربی پرورشی نداشتیم / مشاور باید تخصص و آگاهی داشته باشد

1/12/2021 8:10:00 AM
1/12/2021 8:10:00 AM
سه‌شنبه 23 دی 1399 - 08:10
مدرسه فاطمه زهرا کجور

ساری (پانا) - مدرسه شبانه‌روزی کجور با 54 دانش‌آموز دختر در شهر «پول» مازندران، چشم‌انداز زیبایی دارد، اما نیاز به امکانات و توجهی دارد که معمولا به مدارس مناطق دورافتاده تعلق نمی‌گیرد.

کجور بخشی ییلاقی و کوهستانی بین دو کوه دماوند و علم‌کوه در شهرستان نوشهر است و مشهور است به زیبایی و پر از جاذبه‌های گردشگری. شهر پول مرکز دهستان زانوس‌رستاق است و مدرسه شبانه‌روزی دارد که به سه نام شناخته می‌شود. در مقطع متوسطه اول به نام دبیرستان بنت‌الهدی، در مقطع متوسطه دوم به نام فاطمه‌الزهرا (س) و در مقطع کاردانش به نام سمیه.

بهجت شیخ‌الاسلامی، 27 سال است که مدیر همین مجتمع شبانه‌روزی است که حدود سه سال پیش از کنار جاده اصلی به داخل شهر منتقل شده است و حالا بر خلاف شرایط قبلی، تمامی اجزای ساختمان مانند خوابگاه و مدرسه و غذاخوری در یک بنا واقع شده، نه جدا از هم. مشکل تأمین هزینه سوخت برای گرمایش بخش‌های مختلف مدرسه هم این‌گونه حل شد.

شیخ الاسلامی اهل شهر پول و ساکن آنجا است. او از روز نخستی که وارد آموزش و پرورش شده تاکنون مدیر همین مدرسه بوده است. 54 دانش‌آموز دارد: 14 نفر متوسطه اول، 12 نفر متوسطه دوم شاخه نظری و 28 نفر شاخه کاردانش.

او به پانا می‌گوید: «4 دانش‌آموز ما اهل شهر پول هستند و بقیه همه از روستاهای اطراف می‌آیند. بیشتر دانش‌آموزان ما در شاخه کاردانش تحصیل می‌کنند و آن هم فقط در رشته طراحی دوخت یا همان خیاطی. ما رشته دیگری در این مدرسه نداریم. دانش‌آموزان ما نمی‌توانند برای رشته مورد علاقه‌شان به شهر مهاجرت کنند و مجبورند به رشته خیاطی وارد شوند. آن‌ها گرافیک هم دوست دارند اما ما نداریم و خودشان هم استطاعت رفتن به شهر را ندارند.»

شیخ‌الاسلامی امکانات مدرسه را نسبی توصیف می‌کند که خیلی هم پیشرفته نیست. او می‌گوید: «برای امکانات بیشتر درخواست دادیم، اما هنوز به طور کامل ترتیب اثر داده نشده است. کلا برای این تعداد دانش‌آموز، 4 چرخ خیاطی و یک سردوز داریم که برای این تعداد متقاضی کم است. در واقع، به ازای هر 7 دانش‌آموز یک چرخ داریم.»

این مدیر برای خانه‌نشین شدن دانش‌آموزانش ناراحت و از بی‌توجهی به آن گله‌مند است. «ما از رشته خیاطی فارغ‌التحصیل داشته‌‌ایم که خیلی هم به کارشان علاقمند بودند. خیاط خوبی شدند، اما بهره‌بری از آن‌ها نشد و خانه‌نشین شدند. از آموزش و پرورش خواستم دوخت لباس فرم بچه‌های منطقه را به فارغ‌التحصیلان ما بدهند تا انگیزه و امید بیابند. حتی گفتم بیایند توی مدرسه و از چرخ‌های مدرسه استفاده کنند. گرچه در جلسه مطرح شد ولی ترتیب اثر داده نشد و با خیاطهای دیگر قرارداد بستند.»

دانش‌آموزان ما مربی پرورشی و مشاور ندارند

شیخ‌الاسلامی از نداشتن مشاور و مربی پرورشی هم نگران است و بیان می‌کند: «متاسفانه چندین سال است که نیروی استخدامی مربی پرورشی و مشاوره به کجور تعلق می‌گیرد و حکم و محل خدمت آن‌ها برای کجور می‌خورد، اما آن‌ها می‌آیند و یک سال کمتر می‌مانند تا خرداد بیاید و انتقالی بگیرند و بروند. از وقتی می‌آیند در فکر انتقالی هستند و هیچ بازدهی در بحث مشاوره و پرورشی ندارند. ما کاری از آن‌ها نمی‌بینیم.»

او می‌گوید در 3 سال اخیر هیچ مربی پرورشی‌ به آن‌ها تعلق نگرفته است. «در این 3 سال مشاور و مربی پرورشی نداشتیم. مشاور باید تخصص و آگاهی داشته باشد. در این 3سال آموزش و پرورش کجور فراخوان داد که هر کس مایل است بیاید و مربی پرورشی و مشاور شود. به عنوان حق‌التدریسی می‌آیند، اما آگاهی ندارند و من مدیر، تازه باید به آن‌ها آموزش بدهم. تا چشم به هم بزنیم هم سال تمام می‌شود.»

خانم مدیر اشاره می‌کند که امسال یکی از همکاران برای پر شدن ساعت کاری‌اش 6 ساعت مربی پرورشی مدرسه شد. «سال گذشته ابلاغ مشاور برای کسی زدند که رشته‌اش تاریخ بود! 12 ساعت مدرسه ما و 12 ساعت جای دیگر بود. باز هم باید خودم کار را انجام می‌دادم.»

شیخ‌الاسلامی معتقد است که گرچه کجور منطقه‌ محروم است و شاید بچه‌هایش مانند بچه‌های شهرهای بزرگ درگیر آسیب‌های اجتماعی نباشند، اما مشکلات و کمبودهای دیگری دارند که نیاز آنان به مشاوره را بیشتر می‌کند. «خانواده‌های این بچه‌ها معمولا استطاعت مالی ندارند که به درس و روحیه و روان دانش‌آموزان صدمه می‌زند و نیاز است که مشاوره قوی و مربی پرورشی داشته باشند. این مسئله، معضل بزرگی است و مهم‌ترین دغدغه ماست.»

روستاهای محل زندگی برخی دانش‌آموزان ما اصلا نت ندارد

شیخ‌الاسلامی می‌گوید که برخی از روستاهایی که دانش‌آموزانش از آن‌جا می‌آیند اصلا زیرساخت اینترنتی ندارد و در برخی روستاهای دیگر هم اینترنت ضعیف است، اما نت شهر پول مشکلی ندارد. «برخی دانش‌آموزان ما تا یک ماه بعد از آغاز سال تحصیلی گوشی نداشتند. با کمک همکاران برایشان گوشی تهیه کردیم. از طرفی خریدن بسته‌های اینترنت برای برخی از آن‌ها پر هزینه است. 6 ماه از سال اینجا سرد و یخبندان است و پدران این بچه‌ها بیکار هستند و منتظر می‌مانند تا بهار بیاید و کارشان را شروع کنند.»

سه دانش‌آموز شیخ‌الاسلامی عضو شبکه شاد نیستند، چون اصلا نت ندارند. اما او به هر ترتیبی بوده شرایط آموزش آنان را فراهم کرده است.

این خانم مدیر از مدیرکل آموزش و پرورش مازندران که اخیرا به منطقه آنان سفر کرده بوده، قول تهیه 10 تبلت آموزشی برای دانش‌آموزانش را گرفته است.

مدارس دخترانه ما مشاور و مربی پرورشی متخصص می‌خواهند

سعید ابوجعفری، معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه کجور است. در منطقه او 22 مدرسه ابتدایی، 4 مدرسه متوسطه اول، 4 مدرسه متوسطه دوم وجود دارد که 3 مدرسه کاردانش هم ضمیمه آن‌ها است. از این تعداد مدرسه، 2 مدرسه متوسطه اول، 2 مدرسه متوسطه دوم و یک مدرسه ابتدایی دخترانه است.

ابوجعفری از نداشتن مشاور و مربی پرورشی در مدارس دخترانه و نداشتن مشاور مرد در مدارس پسرانه دلخور است. او می‌گوید: «دو مربی پرورشی مرد داریم که یکی تازه آمده و کم تجربه است و دیگری هم از فریدونکنار می‌آید که چون انتقالی‌اش درست نشده انگیزه ندارد.»

او 30 سال خدمتش در آموزش و پرورش تمام شده است، اما هنوز بر سر کار مانده و نمی‌داند بماند یا نه. «ما 59 معلم حق‌التدریسی و 49 معلم رسمی داریم. مدارس ما زیرساخت ندارند. نت ندارند. معلم‌های حق‌التدرسی از راه دور می‌آیند و آموزش ندیدند و کار بلد نیستند. می‌آیند و زود می‌روند.»

ابوجعفری تاکید می‌کند اگر مربی پرورشی متخصص نداشته باشیم، کار پرورشی اثرگذار هم در مدارسمان انجام نمی‌شود.

کجور دبیرستان شبانه روزی اینترنت منطقه کوهستانی آموزش مجازی مربی پرورشی مازندران نبود اینترنت تبلت آموزش و پرورش مازندران مشاوره
اخبار مرتبط
  • افزایش 16درصد دسترسی دانش آموزان خراسان شمالی به شبکه شاد

  • تاکنون 140 گوشی هوشمند به دانش‌آموزان تنکابن اهدا شد

  • گازرسانی به بخش کجور مازندران آغاز شد

  • 100 درصد مدارس شبانه‌روزی منطقه كجور مازندران در دولت نهم و دهم نوسازی و مقاوم سازی شد

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • مدارس از فردا به صورت اختیاری میزبان دانش‌آموزان است

  • ‌ارسال جوایز برگزیدگان مسابقه مرد میدان

  • کانال مدرسه پیشتازان شهر تهران، اثری ماندگار بر دانش‌آموزان سراسر کشور گذاشته است

  • نحوه آموزش حضوری دروس عملی هنرستانی‌ها در مناطق آبی و زرد

  • رمضانی: زنگ انقلاب 12 بهمن از سوی وزیر آموزش و پرورش نواخته می‌شود

  • شناسایی 5917 بیمار جدید کرونایی؛ حال 4272 بیمار وخیم است

  • ترکیب پرسپولیس برای دیدار مقابل فولاد اعلام شد

  • ترکیب استقلال برای دیدار مقابل تراکتور اعلام شد

  • فوت 83 بیمار کرونایی در شبانه‌روز گذشته؛ 10 شهر در وضعیت قرمز قرار دارند

  • بیانیه باشگاه فولاد خوزستان علیه پرسپولیس

  • جدول زمانی مدرسه تلویزیونی 30 دی اعلام شد

  • پسرم به خاطر کمک به من درس را رها کرد

  • کارگروه دانش آموزی و فرهنگیان ستاد بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

  • تفویض اختیار به مدیران مناطق و مدارس برای پیش بردن آموزش

  • طعم زندگی در 5 روز بی خبری

  • نشست هیات رئیسه مجامع تشکل پیشتازان سازمان دانش‌آموزی آموزش و پرورش اسلامشهر

  • برگزاری جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی آذربایجان شرقی

  • بیطرفی و قانونمداری سرلوحه اقدامات عوامل اجرایی

  • شایعه ترور سیدحسن نصرالله تکذیب شد

  • ظریف: از درخواست قطر برای برقراری گفت‌وگوهای منطقه‌ای استقبال می‌کنیم

  • بودجه سال ۱۴۰۰ اتاق اصناف ایران تصویب شد

  • وزیر فرهنگ: صدای این تجربه نو باشیم

  • بررسی و تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ و تراز مالی سال ۹۷و ۹۸ اتاق اصناف ایران

  • فروریزش پلاسکو، فروریزش نگاه منفعت طلبانه بود

  • بذرپاش: گزارش ۸ ماهه‌ اجرای بودجه سال ۹۹ به مجلس ارسال شد

  • رایزنی تلفنی ظریف و چاووش‌اوغلو

  • تاکید سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و استانداری هرمزگان بر همکاری علمی

  • واکنش وزارت اقتصاد به استعفای رئیس سازمان بورس

  • کنترل حریق خیابان شوش

  • بیانیه وزارت‌خارجه درباره تحریم اشخاص آمریکایی دخیل در اقدامات تروریستی وضدحقوق‌بشری علیه ایران

  • ویژه دانش‌آموزان؛ جدول زمانی مدرسه تلویزیونی اول بهمن

  • آیین رونمایی از علامت جمعی احسان

  • انتخاب اعضای هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در کمیسیون صنایع

  • بازدید حاجی میرزایی از سازمان دانش‌آموزی و خبرگزاری پانا/فیلم

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم