کودکانی که از پشت پنجره به پارک‌های خالی می‌نگرند

ملارد(پانا)- این روزها، جای خالی خیلی چیزها حس می‌شود، جای خالی چیزهای ساده‌ای مثل بیرون رفتن، خرید کردن خانوادگی و بازی کردن بچه‌ها در پارک، از وقتی که ویروس کرونا بدون دعوت پای به خانه‌هایمان گذاشت.

کد مطلب: ۱۱۵۳۰۳۳
لینک کوتاه کپی شد
کودکانی که از پشت پنجره به پارک‌های خالی می‌نگرند

حدود یک سال پیش ویروس ناخوانده‌ای، میهمان جهان و آدمهایش شد تا به آنها ثابت کند زندگی یک نعمت است و باید قدر همین روزمرگیها را دانست. کسی فکر نمی‌کرد اتفاقات ساده و تکراری هر روز تبدیل به حسرت و دلتنگی یک ساله و شاید بیشتر شود.

در روزگار قرنطینه و ماندن در خانه، این بچه‌ها هستند که بیشتر از بقیه از قرنطینه و خانه ماندن خسته شده‌اند و مدام به والدین بهانه بیرون رفتن و بازی را می‌گیرند.

اینجاست که باید والدین از این بحران، فرصتی را بسازند، فرصتی برای بهتر دیدن بچه‌هایشان و شناختن بهتر آنها، اینکه کودکشان چه نیازهایی دارد، چه توانایی‌هایی دارد و علایقش چیست.

این روزها والدین می‌توانند با وقت بیشتر گذاشتن برای کودکان، به بارور کردن استعدادهای آنها کمک کنند و به دور از تکنولوژی و گوشی همراهی که امروزه جای همه چیز را گرفته، آنها را با بازی‌های قدیمی و پرمفهوم آشنا کنند. بازیهایی که هر کدام در دل خود هدفی برای تقویت یک حس یا توانایی کودک دارند.

دکتر مریم قربانعلی‌نژاد روانشناس و درمانگر در این مورد می‌گوید: شرایط را به بچه‌ها توضیح دهید و دقایقی از روز را به تماس تصویری کودکان با دوستان خود اختصاص دهید. بعد از اینکه استفاده از تبلت و موبایل را محدود کردید، بهتر است به فکر برنامه خلاقانه و متنوعی باشید تا هم خودتان و هم فرزندتان از آن لذت ببرید.
بازی و سرگرمی را با طرح معما برای کودکتان شیرین‌تر و لذت‌بخش‌تر کنید. در عین حال با اجرای این راهکار می‌توانید ذهن او را به چالش بکشید و تمرین‌های ذهنی خوبی برای او ایجاد کنید. یکی از بازی‌های پیشنهادی برای این دوران، بازی نقشه گنج است؛ اشیایی را در خانه قایم کنید و به کمک نقاشی، نقشه‌ای برای پیدا کردن آنها در اختیار فرزندتان قرار دهید.

شرایط را به بچه‌ها توضیح دهید و دقایقی از روز را به تماس تصویری کودکان با دوستان خود اختصاص دهید وبعد از اینکه استفاده از تبلت و موبایل را محدود کردید، بهتر است به فکر برنامه خلاقانه و متنوعی باشید تا هم خودتان و هم فرزندتان از آن لذت ببرید


فعالیت بدنی کودکان در این دوران کم می‌شود. با انجام بازی‌های حرکتی و تعیین زمان ورزش، تا حدی می‌توان جای تحرک روزانه را برای کودکان پر کرد. آشپزی کردن، پختن کیک و انجام کارهای خانه به‌صورت مشارکتی آنها را سرگرم می‌کند و به کودکان احساس مفید بودن می‌دهد و آنها را از خمودگی بیرون می‌آورد. استفاده از وسایل آشپزخانه مثل قابلمه و ماهیتابه و ملاقه و... می‌تواند ابزار بسیار مناسبی برای کودکان برای راه‌ انداختن کنسرت بزرگ خانگی باشد؛ البته با رعایت حال همسایه‌ها و در ساعاتی غیر از ساعت استراحت آنها. این مشارکت‌ها تا حد زیادی از اضطراب کودکان در دوری از فضای اجتماعی کم می‌کند و علاوه بر سرگرمی، آنها را از افسردگی دور نگه می‌کند.

پس گاهی بهتر است از محدودیت و انزوا، فرصت ساخت. فرصتی برای با هم بودن والدین و فرزندان، تصویری که این روزها بیشتر با فضای مجازی پر شده و تبلت و گوشی جای بازیهای مفید را گرفته و شاید گاهی جای آغوش پدر و مادر را برای کودک.

خبرنگار: سحر شیخی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار