شفیع پور: آموزش دهنده ها ایثارگرانه، احیاکننده حقوق سواد آموزان هستند

تهران(پانا)- معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در مراسم تجلیل از آموزش دهندگان مهمترین فعالیت آنان را ایجاد انگیزه و اشتیاق در یادگیری سواد آموزان دانست.

کد مطلب: ۱۱۵۱۹۴۸
لینک کوتاه کپی شد
شفیع پور: آموزش دهنده ها ایثارگرانه، احیاکننده حقوق سواد آموزان هستند

مراسم تجلیل از آموزش دهندگان سواد آموزی با حضور میررضا شفیع پور، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و همراهی اکبر میلانی، رئیس اداره ساماندهی آموزش های داوطلبانه و واگذاری‌ها، انصاری فرد، رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی، فیروزمند کارشناس سواد آموزی، مهدی نیکبخت، مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۷، خانمحمدی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی و بیابانی کارشناس مسئول اداره سواد آموزی برگزار شد و از آموزش دهنده گان منطقه تجلیل شد.
شفیع پور، از حضور در جمع آموزش دهندگان و فعالان حوزه سواد آموزی ابراز خرسندی کرد و از خدمات انجام شده توسط مدیریت پیگیر، توانمند وعملکردهای منطقه ۱۷ تشکر کرد.
وی در ادامه افزود: یکی از مهمترین اقداماتی که آموزش دهندگان باید به آن دقت کنند، ایجاد انگیزه در سوادآموزان است؛ همانطور که می دانید شرایط زندگی سوادآموزان به خصوص بزرگسالان متفاوت است و عوامل بازدارنده بسیاری همچون وضعیت معیشت می تواند آنها را از ادامه راه بازدارد.
شفیع پور با اشاره به اهمیت سواد و سیر تکامل سواد آموزی از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز افزود: به دنبال فرمان تاریخی و اثر گذار حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) جامعه بی‌سوادان آن روز که اکثر آن ها را روستاییان و بانوان تشکیل می داد، به سرعت کوچک شد، به طوری که امروزه شاهدیم که برخلاف آن زمان مشارکت بانوان در زمینه های مختلف شغلی، تحصیلی و تحصیلات تکمیلی بسیار بالا رفته است. خوشبختانه در طی روند 41 ساله نهضت سواد آموزی در کشور و موازی با آن، نظام آموزش و پرورش کشور، گام های بلندی برداشته شد و امروز کشور در آستانه خط پایان سواد پایه قرار گرفته است. شادمانه می‌گوییم که پیش قراول این تحول بزرگ در کشور، شهر تهران است؛ چرا که بیشتر از هر جای دیگر کشور به خط پایان سواد پایه نزدیک شده‌ایم و بر اساس آمار و جامعه هدف سواد آموزی بزرگسالان که بین سنین 10 تا 49 سال هستند، به عدد 5/99 درصد هدف رسیده ایم.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به آمارهای جهانی ارائه شده توسط بانک جهانی و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو)، یکی از راه های کاهش فقر را مبارزه با بی سوادی عنوان کرد و به نقل از یونسکو افزود: اگر همه بی سوادان کره زمین سواد پایه و ابتدایی را داشته باشند 12 درصد از خط فقر جهان فاصله خواهد گرفت، بنابراین یونسکو شعار (آموزش برای همه) را عنوان کرد. در همین زمینه یونسکو می گوید: اگر در کشوری میانگین سواد سالانه مردم یک سال افزایش یابد 10 درصد به رشد اقتصاد و سرانه ملی کشور اضافه خواهد شد. در کشور ما نیز حدود 18 میلیون بزرگسال با مدرک زیر دیپلم وجود دارد، 9 میلیون نفر در دوره ابتدایی، 6 میلیون نفر در دوره متوسطه اول و سه میلیون نفر در دوره متوسطه دوم فاقد دیپلم هستند؛ در دو رده سنی بین 10 تا 49 سال و نیز 20 تا 65 سال سواد کمتر از دیپلم دارند که با ایجاد سواد مادام العمر و آموزش مهارت حرفه ای در بین این افراد فعال جامعه می توانیم، تا حد بسیاری در بعد اقتصادی به پیشرفت کشور کمک کنیم.
وی در ادامه به نقش سواد در حل بحران های اجتماعی اشاره کرد و افزود: با بررسی جامعه آماری معتادان به نقل از فرهنگستان پزشکی ایران، 93 درصد معتادان کشور به نوعی در زمینه تحصیل دچار مشکل شدند و با بررسی آمار میزان تحصیل بزهکاران می بینیم بالای 70 درصد از بزهکاران را افراد بیسواد و یا کم سواد تشکیل می دهند. این نشان می دهد که رسالت آموزش دهنده ها و نهضت سواد آموزی تا چه حد سنگین بوده و چقدر می تواند به حل بحران های اجتماعی کمک کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار