کاظمی تاکید کرد

تلاش برای احیا و ترویج مصادیق معروف و پیشگیری ازمصادیق منکر در جامعه

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در نشست هم اندیشی با روسای ادارات قرآن، عترت و نماز سراسر کشور گفت که همه وظیفه داریم در احیای امر به معروف و نهی از منکر و همچنین احیا و ترویج مصادیق معروف و پیشگیری ازمصادیق منکر در جامعه کوشش کنیم.

کد مطلب: ۱۱۵۰۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد
تلاش برای احیا و ترویج مصادیق معروف و پیشگیری ازمصادیق منکر در جامعه

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، علیرضا کاظمی در نشست هم اندیشی با روسای ادارات قرآن، عترت و نماز سراسر کشور گفت: عرض تسلیت دارم به مناسبت سالروز درگذشت حضرت فاطمه الزهرا (سلام الله علیها ) و ایام فاطمیه و امیدوارم عزاداری ها و توسل های که شما با توجه به شرایط کرونا در محافل خانگی و در دل خود دارید مقبول درگاه خداوند قرار گیرد و از همین جا از همه دوستان التماس دعا داریم.

وی ادامه داد: باید تشکر ویژه ای از همکاران خودم در اداره کل قرآن، عترت و نماز داشته باشم حقیقتاً در یک شرایط فوق العاده سخت و متفاوت فعالیت‌های خود را با جدیت دنبال می کنند وقتی فعالیت های حوزه قرآن عترت و نماز را مرور می کنیم می‌توانیم این مجموعه را به عنوان یکی از مجموعه‌های موفق وزارت آموزش و پرورش نام ببریم زیرا تمام فعالیت های این اداره کل در اجرا، برنامه ریزی و مستندسازی و تدوین برنامه ها به بهترین شکل ممکن و به صورت دقیق و درست انجام می شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: یقیناً تمام این موفقیت‌ها مرهون تلاشهای بی شائبه و شبانه روزی همکاران در استان ها و نتیجه یک کار تیمی و منسجم است و باید تقدیر کنم که همکاران با استفاده از فرصت فضای مجازی جلسات استانی خود را برگزار می‌کنند و این باعث می شود تا درک مشترکی در زمینه سیاست ها، برنامه ها و اقداماتی که باید در سطح کشور انجام شود به وجود آیدو موجب ارتقای فعالیت ها است و می تواند اثربخشی برنامه های ما را در سطح مدارس ، مناطق و استانها در یک شرایط متفاوت بالاتر می ببرد.

وی گفت: باید از همه همکاران به دلیل زحمات شبانه روزیشان برای به ثمر رسیدن فعالیت ها و اجرای برنامه ها که در یک فضای متفاوت انجام می دهند تقدیر و تشکر کنیم به هر حال شکل گیری قرارگاه مجازی قرآن، عترت و نماز در سطح کشور یک تقسیم بندی دقیق فعالیت ها و فرصتی برای استفاده از اندیشه های ناب و تفکرات خوب حوزه ستادی در سطح استان‌ها مناطق ظرفیت های خوبی را در حوزه قرآن ،عترت و نماز ایجاد کرده است.

کاظمی یادآور شد: به هر حال همه اینها دست به دست هم داده اند تا حوزه قرآن،عترت و نماز به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کند و آمار و ارقام همین امر را به خوبی نشان می دهد .

وی ادامه داد: دوستان در این حوزه ها موفقیت های چشمگیری داشتند همچنین برگزاری پیش اجلاسیه های نماز در فضای مجازی ممکن است به دلیل هماهنگی هایی که انجام می شود مقداری سخت تر باشد به هر حال هماهنگی با بخش‌های برون سازمانی کار سختی است و پیگیری برنامه ها و اینکه پرچم نماز را در سطح استان و آموزش و پرورش در شرایط موجود برافراشته نگه می دارید کار ارزشمندی است که بخشنامه خوبی در این زمینه با امضای وزیر آموزش و پرورش به استان‌ها ارسال شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: خوشبختانه همکاران در سطح استان‌ها در زمینه آموزش عملی نماز کارستان کردند و ما باید تمام توان خودمان را در فضای مجازی بر دو چیز بگذاریم تمرکز بر تامین محتوا بر اساس نیاز مخاطب و دیگری توانمند سازی نیروهای زیر مجموعه وهمچنین باید از ظرفیت دانش آموزان برای تولید محتوا و شبکه سازی های که در حوزه های قرآن، عترت و نماز صورت می گیرد استفاده کنیم و نباید ظرفیت دانش‌آموزان را نادیده بگیریم بهترین مسیری که تربیت می تواند محقق شود این است که بسیاری از کارها را به خود دانش‌آموزان واگذار کنید. که اداره کل قرآن عترت و نماز در هردم مورد پیشتاز بوده است.

وی تصریح کرد: ما باید در زمینه امر به معروف و نهی از منکر نیز توجه ویژه ای در استانها داشته باشیم خوشبختانه در حوزه ستادی اقدامات خوبی صورت گرفته است و کانال امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده است و همچنین محتواهای خوبی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر در کانال قرآن عترت و نماز بارگذاری شده است همچنین تعامل خوبی با ستاد امر به معروف و نهی از منکر صورت گرفته و از محتواهای تولیدی آنها در این کانال استفاده شده است.

کاظمی افزود: انتظار می‌رود در استان‌ها نیز کانالی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شود و به این موضوع توجه بیشتری صورت گیرد زیرا همه وظیفه داریم در احیای امر به معروف و نهی از منکر و همچنین احیا و ترویج مصادیق معروف و پیشگیری ازمصادیق منکر در جامعه کوشش کنیم .

وی ادامه داد: سال گذشته بخشنامه توسعه و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر ارسال گردیدو در آنجا شبکه‌های را به عنوان یاوران امر به معروف و نهی از منکر و یادآوران امر به معروف و نهی از منکر طراحی و تدوین کردیم و کار دیگر برگزاری جشنواره مفلحون بود که هدف آن تقدیر از کسانی است که در حوزه امر به معروف و نهی از منکر اقدامات ماندگاری انجام داده اند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: همچنین ابتکارات و خلاقیت های برخی از استان‌ها بسیار ارزشمند است و مطلع هستیم که در استان ها چه اقدامات خوبی صورت می گیرد همانطور که می دانید فعالیت های حوزه قرآن، عترت و نماز عمود خیمه دین و نظام جمهوری اسلامی ایران است همانطور که میدانید کار کردن در نظام تعلیم و تربیت افتخار است اما کار کردن در حوزه قرآن، عترت و نماز لطف و عنایت ای از جانب پروردگار. انشاالله همه ما قدردان این نعمت باشیم.

همچنین محمدرضا مسیب زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز در ادامه این جلسه گفت: خدمت همه همکاران ارجمندم در سراسر کشور که در حوزه اداره کل قرآن ،عترت و نماز فعالیت می کنند عرض خداقوت و خسته نباشید دارم و امیدوارم بتوانیم رهروان راستین برای این سه منشور ارزشمندونورانی باشیم.

وی افزود: امسال هم به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و زحمات همه عزیزان علیرغم شیوع ویروس کرونا از هیچ برنامه‌ای عقب‌نشینی نکردیم و حتی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی توانستیم وسعت بیشتری از حضور دانش‌آموزان را در برنامه‌های هفته قرآن، عترت و نمازرا تجربه کنیم.

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: هفته گذشته گزارش خوبی در حوزه قرآن، عترت و نماز در شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش قرائت شد و آقای وزیر و تمام اعضای محترم شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش از این اقدامات ابراز خرسندی کردند و مقام عالی وزارت گفتند "از فعالیتهای پرورشی و فرهنگی از لحاظ کمیت و کیفیت بسیارخرسند شدم" و مراتب تقدیر و تشکر خود را به همه همکاران در استان ها ابلاغ کردند.

وی تصریح کرد: همان طور که می دانید امسال یک بازه زمانی ۱۵ روزه از بیست و چهارم آذر ماه لغایت ۵ دی ماه را هفته قرآن،عترت و نماز در استان‌های سراسر کشور برگزار شد که از مهم‌ترین اقدامات آن برگزاری مرحله اول سی ونهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز در سطح مدرسه بود و همچنین راه اندازی قرارگاه مجازی قرآن عترت ونماز با ۱۷ کانال ویژه از اقدامات بسیار خوبی است که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید از بستر فضای مجازی به درستی استفاده کنیم و خوشبختانه همه استان ها در زمینه تولید محتوا اقدامات بسیار خوب و ارزشمندی انجام داده اند.

مسیب زاده ادامه داد: مقام معظم رهبری در مورد کارهای فرهنگی نیز از واژه قرارگاه استفاده کرده اند و فرموده اند شاید به نظر بعضی ها اصطلاح قرارگاه یک تعبیر جنگی و نظامی باشند اما باید بدانیم کارزار فرهنگی از کارزار نظامی خطرناک تر است و باید فرصت ها و تهدیدهای آن را بشناسیم تا از تهاجم فرهنگی دشمنان در امان باشیم که راه اندازی قرارگاه مجازی فعالیت های قرآن، عترت و نماز یکی از اقدامات ارزشمند در سطح کشور بود.

وی گفت: در راستای سیاست تمرکز زدایی قصد داریم کار مدیریت ۱۷ کانال تخصصی قرارگاه مجازی قرآن، عترت و نماز را به استان ها واگذار کنیم همچنین قصد داریم دبیرخانه کانال های تخصصی قرآن، عترت و نماز در استان ها سراسر کشور راه اندازی کنیم که این دبیرخانه ها هرکدام وظایف معینی دارند و اهداف آن‌ها مشخص است دستورالعمل مناسب و ارزشمندی هم برای قرارگاه های قرآن، عترت و نماز وجود دارد که کار بسیار ارزشمندی خواهد بود.

مدیر کل قرآن،عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش افزود: همچنین حدود۱۲۶ هزار نفر در دوره های آموزش نماز شرکت کرده اند که استقبال بسیار چشمگیری بوده، درحالی که پیش بینی ما 60 هزار نفر بود یعنی بیست هزار نفر مربوط به آموزش عملی وجشن تکلیف دختران ، بیست هزار نفر مربوط به آموزش عملی وجشن تکلیف پسران و بیست هزار نفر مربوط به آموزش طرح مبین(مدیریت برنامه یاوران نماز) بود که ببش از ۱۲۶هزار نفر در این دوره ها شرکت نموده اند و از آموزش‌های آن بهره‌مند شده اند. که جا دارد از دوستان عزیزمان در ستادمرکزی اقامه نماز و همچنین اداره منابع انسانی واموراداری وزارت آموزش و پرورش در زمینه آموزش های ضمن خدمت مربوطه تقدیروتشکر ویژه ای تشکر کنیم.

وی تصریح کرد: از دیگر اقدامات خوب و مهمی که انجام شده است برگزاری پیش اجلاسیه های نماز در سطح استان ها است همچنین دوره سواد رسانه ای برای دو هزار نفر پیش‌بینی شده بود اما به طور غیرمستقیم ۵۰ هزار نفر از آموزش های آن بهره‌مند شدند و حدود ۱۵۰۰ نفر نیز پس از آزمون مرحله پایانی به مرحله پیشرفته راه یافتند که پیش‌بینی می‌کنیم حدود 500 نفر نیز به مرحله تکمیلی راه یابند که کار بسیار ارزشمندی در حوزه ارتقاء سواد رسانه ای همکاران بوده است.

وی افزود: همچنین در حوزه هیئت های دانش آموزی اقدامات بسیار ارزشمندی در فضای مجازی صورت گرفته است که مهمترین آن برگزاری جلسات زنده و استفاده از روحانیون و مادحین در این جلسات است. علاوه بر این در حوزه دارالقرآن ها، امام شناسی (مصباح الهدی) امر به معروف و نهی از منکر نیز در شبکه شاد اقدامات خوبی صورت گرفته و تولیدات ارزشمندی در این زمینه تولید شده است.

مسیب زاده خاطر نشان کرد: برگزاری جشنواره مفلحون نیز در دستورکار قرار دارد و قرار است از کسانی که در زمینه امر به معروف و نهی از منکر اقدامات ارزشمندی انجام دادند تقدیر و تشکر کنیم.

وی گفت: فضای مجازی را باید باور کنیم و از ظرفیت آن نباید غافل شویم هم چنین گردهمایی مدیران مراکز دارالقرآن الکریم را نیز به زودی به صورت مجازی برگزار خواهیم نمود. و همچنین تفاهمنامه سه جانبه در زمینه ساخت و تجهیز دارالقرآن ها و کمک به مسابقات قرآنی در زمان مرحوم حافظی، رئیس فقیدجامعه خیرین مدرسه ساز کشور به امضا رسید که به دنبال آن هستیم تا جشنواره خیرین دارالقرآن ساز را که آرزوی بیست ساله ما بوده را به زودی برگزار کنیم.

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: همچنین در آستانه سالگرد شهادت سردار رشید اسلام شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید دانشمند حاج محسن فخری زاده قرارداریم که لازم است محافل انس با قرآن با یاد و خاطره این عزیزان در سطح استان‌ها برگزار شود.

در ادامه جلسه رضا بهشتی باویل، معاون اقامه نماز اداره کل قرآن،عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: اقدامات خوبی در زمینه برگزاری پیش اجلاسیه های نماز و همچنین جشن تکلیف های دانش آموزی به صورت مجازی صورت گرفته و امسال بیست و نهمین دبیرخانه بیست و نهمین اجلاس سراسری نمازدانش آموزی را در استان یزد تشکیل شده است که تاکنون ۱۸ هزار اثر به دبیرخانه ارسال شده که ۴ هزار اثر در چهارچوب موضوعات و ۱۴۰۰۰ خارج از فراخوان این اجلاسیه است همچنین برای ارزیابی اقدامات استانها در زمینه نماز صرفاازظرفیت سامانه سجاده استفاده می شود که عملکرد استانها در زمینه نماز دراین سامانه بارگذاری خواهد شد.

وی تصریح کرد: رویکرد اصلی ما در فعالیت ها کاهش تصدی گری ستادی و تمرکززدایی و تحقق مشارکت استان‌ها در فعالیت ها است برای اینکه بتوانیم تحولات ارزشمندی را در حوزه فعالیت های انجام دهیم باید تحول در ساختار به وجود بیاید.

سپس در ادامه جلسه میکائیل باقری، معاون قرآن و عترت اداره کل قرآن، عترت و نماز گفت: برگزاری دوره سواد رسانه ای اقدام بسیار ارزشمندی بود که در زمینه ارتقاء سواد رسانه ای همکاران بسیار موثر بود.

وی افزود: دراین دوره ارزشمند همکاران با کاربرد بسیاری از نرم‌افزارهای آگاهی پیدا کردن و در تولید محتوا بسیار موثر بوده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار