نحوه برخورد و نظارت اولیاء بر فرزندان خود در ایام امتحانات

یاسوج (پانا) - دبیر آموزش و پرورش شهر یاسوج در یاداشتی نحوه برخورد و نظارت اولیاء بر فرزندان خود را در ایام امتحانات تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۴۹۶۰۰
لینک کوتاه کپی شد
نحوه برخورد و نظارت اولیاء بر فرزندان خود در ایام امتحانات

سید فتح الله دانشی دبیر دینی و عربی مدارس ابتدا از مزایای استفاده از فضای مجازی در رابطه با یاد گیری دانش آموزان به شرح زیر پرداخت:
1 - در کلاس درس حضوری دانش آموز دچار حواس پرتی می شود احتمال می‌رود از یاد گیری باز بماند ولی در فضای مجازی فایلهای درس موجود و همیشه می‌تواند استفاده کند.
2 _ همکاران در فایلهای ارسالی مختصر و مفید مطالب را می‌فرستد و از حاشیه های فضای حضوری خبری نیست.
3_ دانش آموز از قدرت و اختیارات بیشتری برخوردار است و امنیت روانی بیشتری دارد.
4_ در دسترس بودن: فضای مجازی باعث می‌شود که دانش آموز به راحتی به مطالب آموزشی دست یابد.
5_ کم شدن هزینه ها از جمله : ایاب و ذهاب و....
6_ صرفه جویی در زمان و انرژی
دانشی به برخورد بسیار خوب متولیان آموزش و پرورش استان و اولیاء در همراهی و مدیریت دانش آموزان در فضای مجازی اشاره و آن را نشانه وجود سطح فرهنگی وآگاهی هر چه بیشتر مردم استانمان دانست.
او جهت موفقیت هر چه بیشتر دانش آموزان در امتحانات توصیه هایی به شرح زیر ارائه داده است:
1 _بهتر است والدین محترم در حد وسع خود فضای مشخصی از خانه را برای آموزش انجام‌ تکالیف و آزمونهای فرزند خود در نظر بگیرند تا با اعتماد به نفس و تمرکز بیشتر و بهتر به یاد گیری و آزمون مشغول شوند.
2_ نور مناسب: مطالعه در زیر چراغ‌های کم نور باعث خستگی و خواب آلودگی دانش آموز می‌شود.
3 _ راست نشستن: در هنگام گوش دادن و مطالعه راست نشستن باعث می شود سر و تنه نسبت به هم در شرایط هشیاری و با هوش بودن فرزندمان کمک کند و خون رسانی بیشتر، بهتر و آسانتر به رگها و مغز صورت گیرد.
4_ آرامش برای یاد گیری ضروری است: زیرا به محض این‌که فرزند ما با شرایط ناخوشایندی رو برو شود شرایط مغز و امواج مغزی ایشان تغییر می‌کند و میزان کیفیت یاد گیری و آزمون بشدت پایین می آید. بنابراین مناسبت ترین شرایط ذهنی برای یادگیری هشیاری همرا با آرامش است.
5_ تقویت اعتماد بنفس:یاد آوری توانائی های فرزندمان.
6 _ هماهنگ کردن سطح انتظارات والدین با توانایی های دانش آموزان.
7 _فراهم کردن شرایط فیزیکی و عاطفی در خانواده به عنوان عامل مؤثر. در کاهش استرس و اضطراب در ایام امتحانات کاملا ضروری است.
8 _ تعطیل کردن میهمانی‌ها.
9 _تنطیم برنامه برای مطالعه دانش آموزان.
10 _ تغذیه و نوشیدنی مناسب(آب) بعلاوه سبزی و میوه جات.

دانشی نیز عنوان کرد ترس از نگرفتن نمره بالا مثل 20 باعث می شود تا دانش آموز در حالت اضطراب قرار بگیرد و نتواند نتیجه مطلوب را کسب کند زیرا چنین توقعی از او منجر به توجهش به کسب نمره و عدم تمرکز روی آزمون می‌شود و نمره پایین می‌گیرد.
او نیز بیان کرد از دیگر عوامل اضطراب دانش آموزان سخت گیری بیش از حد والدین در شب امتحان و مقایسه فرزند خود با سایر همکلاسی هایش و وعده‌های پاداش بزرگ برای اخذ رتبه های عالی است که باعث پیشرفت تحصیلی نمی‌شوند چون انگیزه دانش آموز فقط پاداش‌ است.
دانشی اضافه کرد اولیاء نباید وقتی دانش آموز در حال امتحان بصورت آنلاین است بستر تقلب را برای او فراهم نمایند زیرا اینکار اشتباه است و این رفتار برای آینده این فرزند خطرناک است.
او خاطر نشان کرد مچ گیری در آزمون توسط اولیاء یا مجریان آزمون کار نکوهیده ای هست و لازم است که خوشبین و اهل گذشت باشیم. چه بسا به رخ کشیدن تقلب دانش آموز سبب شود در آزمون های بعدی تقلب های خود را حرفه ای تر کند و نهایتاً ما ناخواسته فرزندمان را به‌ یک فرد دروغگوی قهار مبدل می‌کنیم.
این دبیر آموزش و پرورش از همکاران خود درخواست کرد که از ارسال انبوه مطالب و اطلاعات در فضای مجازی خود داری فرمایند چرا که دانش آموزان وقتی با مطالب زیاد روبرو می‌شوند نه تنها چیزی یاد نمی‌گیرند بلکه شاید از خیر یادگیری هم بگذرند و عطایش را به لقایش ببخشند.

دانشی از مدیر کل محترم آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص اعلام روز بدون تلفن، تبلت و رایانه به منظور صیانت از سلامتی جسمی، روحی و روانی دانش آموزان قبل از امتحانات نوبت اول برای اینکه با انرژی بیشتری آزمون خود را آغاز نمایند تقدیر و تشکر کرد.

« معلمی عشقی است آسمانی......
معلمی هنر است.....
و تا خدا بوده است، معلمی بوده است و خواهد بود....

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار