معلم پژوهنده منطقه ۱۱:

 شانه نابرابر و عارضه گردن به جلو، شایع ترین ناهنجاری های ساختارقامتی است

تهران (پانا) - مهدیس بهرامی، دبیر تربیت بدنی هنرستان فرزانگان منطقه 11 و رتبه اول معلم پژوهنده در سطح شهر تهران می گوید شانه نابرابر و عارضه گردن به جلو، شایع ترین ناهنجاری های ساختارقامتی در دختران مقطع متوسطه و دانش آموزان رشته کامپیوتر است.

کد مطلب: ۱۱۴۷۲۳۰
لینک کوتاه کپی شد
 شانه نابرابر و عارضه گردن به جلو، شایع ترین ناهنجاری های ساختارقامتی است

مهدیس بهرامی در گفت و گو با پانا گفت: شاغل در هنرستان فرزانگان و کارشناس ارشد تربیت بدنی گرایش رفتارحرکتی از دانشگاه شهید بهشتی تهران هستم. 10 سال است که در هنرستان هایی مشغول تدریس هستم که یکی از رشته های تحصیلی دانش آموزان کامپیوتر است. بهرامی گفت: در سال تحصیلی 94-93 مقام برتر الگوهای برتر تدریس در منطقه، و در سال 97-96 مقام چهارم و سال 98-97 مقام دوم استانی مسابقات علمی تخصصی معلمان تربیت بدنی را کسب کردم.
بهرامی درباره اقدامات و فعالیت های خود در مدرسه گفت: در ابتدای هر سال تحصیلی بعد از اندازه گیری قد و وزن دانش آموزان، به بررسی وضعیت بدنی از لحاظ ساختار قامتی و ناهنجاری های احتمالی می پردازم. در این سال ها شایع ترین ناهنجاری های مشاهده شده شانه نابرابر در دختران مقطع متوسطه و عارضه گردن به جلو در دانش آموزان رشته کامپیوتر بوده است. این ناهنجاری ها علاوه بر ایجاد ظاهر نامناسب، درد و خستگی را به همراه دارد و اگر به دنبال راه حلی برای بهبود و همچنین پیشگیری از وقوع چنین ناهنجاری های اسکلتی نباشیم، بعدها با عوارض شدیدتر و هزینه های درمانی بیشتری مواجه خواهیم بود.
بهرامی افزود: مدرسه بهترین مکان برای آموزش و دادن آگاهی های لازم درباره وضعیت های صحیح بدنی شامل نشستن، ایستادن، خوابیدن و حمل اشیاء و حرکات اصلاحی است و این آموزش ها به دختران که مادران آینده جامعه هستند از ضرورت بیشتری برخوردار است.
بهرامی در ادامه گفت: زندگی ماشینی عصر حاضر، اگرچه پیشرفت های صنعتی و تکنولوژی بسیاری را برای بشر به ارمغان آورده است اما عوارض متعددی به جا گذاشته است. امروزه کاربرد کامپیوتر، موبایل و تبلت در زندگی بشر چنان توسعه یافته که تعداد بسیاری از افراد به خصوص نسل جوان و نوجوان ساعتهای بسیاری با این وسایل در ارتباط هستند. شرایط نامناسب در محیط کار و تحصیل و عدم توجه به موارد ارگونومی در طولانی مدت، سبب بروز بیماریها و ناهنجاریهای اسکلتی- عضلانی از قبیل سردرد، کمر درد، فشار نواحی مچ، گردن و اضافه وزن می شود.
بهرامی در خصوص پژوهش خود گفت: در سال تحصیلی99-98 با توجه به وجود رشته کامپیوتر در هنرستان و وضعیت های غیراستاندارد نشستن و میزکار و انجام پروژه های دانش آموزی، اشتیاق من برای غربال گری پاسچر بیشتر شد و با همکاری گروه کامپیوتر، کار ارزیابی ستون فقرات را انجام دادم.
بهرامی افزود: با توجه به اینکه در سنین پایین درمان ناهنجاری ها با انجام تمرینات ورزشی (حرکات اصلاحی) و با روشهای غیرتهاجمی بسیار ساده تر انجام می شود، پژوهشی با موضوع " چگونه توانستم عارضه سر به جلو دانش آموزان رشته کامپیوتر را بر طرف کنم" انجام دادم و نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که سه ماه تمرینات تخصصی تأثیر معنا داری بر این ناهنجاری داشته است و در نهایت نتایجی خوبی از اجرای این پروژه بدست آوردم. برخی از این نتایج عبارتند از: میزان درگیری با عارضه سر به جلو کمتر شد، نشستن و ایستادن افراد مورد نظر تا حدود زیادی اصلاح شد، شکایت دانش آموز از درد و خستگی در ناحیه مورد نظر کم شد، ارتباط صمیمانه ای بین من و خانواده دانش آموزان برقرار شد و دانش آموزان کامپیوتر، به علوم ورزشی علاقه مند شدند.
بهرامی در پایان گفت: پیشنهاد می کنم مربیان و معلمان تربیت بدنی، اهتمام بیشتری به طرح غربالگری و شناسایی و پیگیری دانش آموزان دارای ناهنجاری های اسکلتی داشته باشند و در این امر کوشا باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار