نوجوانی مهم‌ترین دوره زندگی

ملارد(پانا)- نوجوانی از دوره‌های مهم زندگی هر فرد است که همراه با تغییرات جسمی، روانی و عاطفی قابل توجهی اتفاق می‌افتد.

کد مطلب: ۱۱۴۶۲۹۱
لینک کوتاه کپی شد
نوجوانی مهم‌ترین دوره زندگی

نوجوان دیگر نه کودک است و نه بزرگ و همین حالت بینابینی خود او را هم دچار نگرانی و پریشانی می‌سازد. به همین دلیل نوجوانی را دوران بحران- برزخ و دوره انتقالی هم می‌گویند(انتقال از کودکی به بزرگسالی ). روانشناسان دوره نوجوانی را دوره آشوب و استرس توصیف می‌کنند و تعارضات و استرسهای آن را به دگرگونی جنسی نسبت می‌دهند.

فاطمه محمدی مشاور خانواده در گفت و گو با پانا گفت : در این دوره مشکلات زیادی برای نوجوانان پیش می‌آید که اگر به آنها به موقع توجه نکنیم ناراحتی و دردسرهای بسیاری هم برای آنان و هم برای دیگران بوجود خواهد آمد. از جمله آسیب‌های روانی اجتماعی، مشکلات اجتماعی نوجوانان، نابهنجاری‌های نوجوانی، مشکلات دانش‌آموزی آنان، اعتیاد و آسیب‌های فکری، آسیب‌های فضای مجازی و... که باید به این موارد بسیار توجه شود تا جامعه‌ای سالم در آینده داشته باشیم.
از جمله راهکارها که در مشکلات یک نوجوان موثر هستند اعم از مدرسه و محیط آن برای دانش آموزان و نوجوانان، می‌توان به نقش مدارس در کاهش ناهنجاریها وجرایم دانش‌آموزان اشاره کرد.

این مشاور خانواده گفت: باید توجه داشت در نظر گرفتن مدرسه تنها به عنوان یک محیط آموزشی با مجموعه‌ای از قوانین خشک انضباطی وتربیتی نمی‌تواند در برانگیختن انگیزه کودکان به سوی علم و دانش موثر واقع شود. مدارس همانگونه که در پرورش و شکوفایی استعداد دانش‌آموزان مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کنند، در برقراری آرامش روانی، نشاط، سلامت روح و جسم آنان یا حتی افسردگی و گوشه‌گیری آنها نیز دخیل‌اند. معلمان باید مانند والدین کودک یا حتی مهربان‌تر از آنان باشند.

او افزود: در چنین مواردی فقط یک مربی مهربان، دلسوز و فداکار می‌تواند با جلب اطمینان کودک به خود، مشکل او را جویا شده و او را از سرگردانی، دلهره و اضطراب نجات دهد. محیط مدرسه باید به گونه‌ای باشد که کودک در آن احساس امنیت کند و با میل و رغبت به آنجا قدم گذارد.

خبرنگار: زهرا عین آبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار