کارشناس مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش رودهن در خصوص آسیب های استفاده از تلفن همراه:

فضای مجازی را بشناسیم و آگاهانه در این مسیر گام برداریم

رودهن (پانا) - در فضای مجازی مدام تصمیم‌گیری اتفاق میفتد، اما زمانی را برای خاموش کردن این وسایل باید در نظر گرفت که اگر این تصمیم در کل خانواده انجام شود بهتر است.

کد مطلب: ۱۱۴۶۱۷۴
لینک کوتاه کپی شد
فضای مجازی را بشناسیم و آگاهانه در این مسیر گام برداریم

سیده طیبه حسینی، کارشناس مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره آموزش و پرورش رودهن در گفت و گو با پانا، در رابطه با اثرات منفی استفاده مکرر از تلفن‌های همراه و رایانه‌ها اظهار کرد: ابزارهای دیجیتال در ردیف وسایل جدایی ناپذیر زندگی ما هستند و با توجه به اینکه شیوع گسترده بیماری کرونا و مجازی بودن آموزش‌ها باعث شده که این ابزارها هر روز به ما نزدیک‌تر شده و در اختیار تمامی دانش‌آموزان قرار گیرد؛ این امر توجه بیشتر ما به مساله تهدیدها و فرصت‌ها در فضای مجازی و استفاده از ابزارهای هوشمند را می‌طلبد.

او در ادامه افزود: آسیب‌ها در رابطه با فضای مجازی به دو دسته تقسیم می‌شوند، اول، آسیب‌های جسمی و دیگری آسیب‌های روانشناختی است. در رابطه با آسیب‌های جسمی که بسیار مهم است، فشار بر روی مغز، چشم، کاهش کیفیت خواب و بحث اضافه وزن و چاقی در دانش‌آموزان را در پی دارد و در زمینه آسیب‌های روانشناختی که این روزها به شدت پررنگ و نگران کننده هستند، می‌توان به افسردگی، گوشه‌گیری، بحث وابستگی و یا اعتیاد به اینترنت اشاره کرد.

او در پاسخ به این سوال که والدین چگونه می‌توانند زمان استفاده از این وسایل را کنترل کنند، تصریح کرد: والدین در این زمینه با ایجاد روابط موثر بین فردی و آنچه که ما صمیمیت و دوستی می‌گوییم را تقویت کنند و با تنظیم برنامه‌های روزانه مثل کنترل زمان خواب و بیداری و اختصاص زمانی برای تحرک‌های روزانه و گفت و گوی خانوادگی زمان استفاده از این وسایل را کنترل کنند.

حسینی بیان کرد: در کنار این که والدین می‌توانند کمک‌هایی در رابطه با زمان حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی داشته باشند، بهتر است که دانش‌آموزان هم به خود کمک کنند.

کارشناس مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره آموزش و پرورش رودهن خاطر نشان کرد: فضای مجازی را خوب بشناسیم و آگاهانه در این مسیر گام برداریم، سواد رسانه‌ای و مهارت نه گفتن را در خود تقویت کنیم، زیرا در فضای مجازی ما مدام در حال تصمیم‌گیری هستیم و زمانی را برای خاموش کردن این وسایل در نظر بگیریم که اگر این تصمیم در کل خانواده انجام شود بهتر است و بدانیم خود باوری و خداباوری رمز موفقیت دانش‌آموزان در عصر دیجیتال است.

خبرنگار دانش‌آموز: سبحان زاهدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار