استاندار زنجان:

انتظار ما رعایت عدالت در اختصاص منابع آبی به زنجان است

زنجان (پانا) - استاندار زنجان گفت استان آمادگی دارد بر اساس ظرفیت‌ها و واقعیت‌های موجود، برنامه عملیاتی سازگاری با کم آبی را اجرا کند و ما برای آن برنامه‌ریزی کرده ایم.

کد مطلب: ۱۱۴۵۴۶۰
لینک کوتاه کپی شد
انتظار ما رعایت عدالت در اختصاص منابع آبی به زنجان است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری زنجان؛ فتح اله حقیقی در جلسه سازگاری با کم‌آبی که بصورت تصویری با حضور قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی و معاون امور آب وزیر نیرو برگزار شد گفت: ما در استان بر اساس نقشه‌راه عمل می کنیم و معتقدیم اگر طرحی در زمینه سازگاری با کم آبی برای استان زنجان پیش بینی شده باید مطابق با واقعیت‌های استان بوده و امکان عملیاتی شدن آن نیز وجود داشته باشد.

در این جلسه که مدیران دیگر وزارتخانه های مرتبط با طرح عملیاتی کردن سازگاری با کم آبی حضور داشتند حقیقی تاکید کرد: ۳۱ درصد مساحت حوزه سفید رود در استان زنجان واقع شده ولی میزان بهره مندی از آن در استان فقط ۱۵ درصد است، در حالی که در یکی از استان‌ها با کمتر از ۷ درصد مساحت، میزان بهره مندی از این حوزه آبریز ۴۴ درصد می باشد و این ظلم بزرگی در حق استان زنجان است.

استاندار زنجان با بیان اینکه جایگاه استان در زمینه بهره‌مندی از آب‌های سطحی بسیار کم و به‌عبارت دیگر فقیر است افزود: در این باره نیز باید وضعیت استان بخوبی بررسی شود و بر اساس واقعیت تصمیم گرفت.

استاندار زنجان در ادامه با بیان اینکه در مدت ۶ سال میزان صرفه جویی آب‌های زیرزمینی در استان ۲۸۹ میلیون مترمکعب پیش بینی شده است افزود: این صرفه جویی را می توانیم از طریق مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز مدیریت کنیم اما در بحث اصلاح و تعدیل آب در حوزه کشاورزی نیز ما مشکل داریم و نمی توانیم با نظر کارشناسی وزارت نیرو عمل کنیم، چرا که این بخش تقاضامحور بوده و در این زمینه نیز به استان زنجان ظلم شده است.

مقام عالی استان تاکید دارد باید اصلاح و تعدیل ۴۰ میلیون مترمکعب آب که برای استان پیش‌بینی شده به ۲۰ میلیون مترمکعب کاهش یابد چرا که برای استان تبعات اجتماعی دارد و کارشناسان آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی زنجان با کار کارشناسی به این رقم رسیده اند.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه اصلاح کشت و تجهیز اراضی کشاورزی استان به سیستم های نوین آبیاری، اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته که با این اقدامات می‌توان در مصرف آب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار