حسینی خبر داد

7 برابر شدن اعتبارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی در دولت تدبیر و امید

در فرصت ۱۰ ماهه ۱۲۰ مدرسه از ۲۱۰ مدرسه کلنگ زنی شده است/ ۱۰ مرکز جامع آموزشی، توانبخشی و مشاوره تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود/۷۲ درصد دانش‌آموزان استثنایی در شاد آموزش می‌بینند

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خبر داد اعتبارات این سازمان ۸ برابر افزایش پیدا کرده که ۷ برابر آن در همین دولت اتفاق افتاده است و جای خوشحالی دارد.

کد مطلب: ۱۱۴۴۹۲۸
لینک کوتاه کپی شد
7 برابر شدن اعتبارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی در دولت تدبیر و امید

سیدجواد حسینی صبح امروز 3شنبه 18 آذرماه در نشست روز جهانی معلولان با حضور علی ربیعی سخنگوی دولت با بیان اینکه رویکرد عدالت محور دکتر ربیعی و تجارب زیستی وی در این جریان جای قدردانی دارد گفت: در اجرای فصل دوم ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از معلولین در حوزه تربیت و تعلیم این عزیزان یکی از برکات ایرانی-اسلامی ایجاد سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که اساسنامه بسیار قوی دارد و در سال ۱۳۷۰ به تصویب رسیده است.

وی افزود: از آن سال تاکنون تعداد دانش‌آموزان ۱۸ برابر در 7 گروه شده است و اکنون ۱۵۲ هزار دانش‌آموز تحت پوشش داریم و همچنین اعتبارات سازمان نیز ۸ برابر افزایش پیدا کرده که ۷ برابر آن در همین دولت اتفاق افتاده است که جای خوشحالی دارد.

معاون وزیر ادامه داد: جامعه شناختی به مسائل اجتماعی را برای برنامه ریزی در سازمان با 7 اصل طراحی کردیم که پشتوانه‌های نظریه فعالیت‌های ماست که یک اصل آن توسعه انسان مبنا است و باید آموزش منابع انسانی منجر به سرمایه‌های انسانی شود و تمام انسان‌ها از جمله دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از امکانات بهره‌مند شوند.

دومین اصل، اصل تفاوت‌های فردی است که در این اصل رویکرد نظریه دارایی محور را مدنظر قرار دادیم و تفاوت‌های انسان‌ها را به عنوان سرمایه‌های آنان باید رشد دهیم. سازمان آموزش و پرورش استثنایی با این رویکرد شکل گرفته است.

حسینی با بیان سومین اصل که برای بسیار مهم است و تطابق سازی نام گرفته اشاره کرد: مناسب سازی محیط، فضا، تجهیزات، محتوا، منابع انسانی و مدیریت والدین و دانش‌آموزان عادی که در کنار دانش‌آموزان استثنایی هستند، در این جهت صورت می‌گیرد. در این راستا از ۲۵ بسته تحولی وزیر آموزش و پرورش، 3 بسته تحولی مانند بسته انطباقی به سازمان آموزش و پرورش استثنایی تعلق دارد و حدود هزار تولید محتوا و ۴۳ اثر به خط بریل متناسب سازی شده است.

علاوه بر دوره‌های رسمی آموزش و پرورش در آموزش و پرورش استثنایی دوره پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای در متوسطه اول و دوم اضافه شده است که دو سوم دانش‌آموزان جنبه‌های عملی و مهارتی را در آن دوره می‌آموزند

76 کیت آموزشی برای ناتوانان جسمی حرکتی متناسب سازی شده است

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه علاوه بر دوره‌های رسمی آموزش و پرورش در آموزش و پرورش استثنایی دوره پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای در متوسطه اول و دوم اضافه شده است که دو سوم دانش‌آموزان جنبه‌های عملی و مهارتی را در آن دوره می‌آموزند گفت: 76 کیت آموزشی برای ناتوانان جسمی حرکتی متناسب سازی و اخیراً کتاب احکام دینی و فرزند پروری برای والدین در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: از حیث فضا ۱۶۰۰ فضا ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، ۲۷ فضا ویژه دانش‌آموزان جسمی-حرکتی، 22 فضا ویژه نابینایان، 100 فضا ویژه ناشنوایان، ۶۲ مدرسه ویژه اوتیسمی‌ها داریم. با مطالعاتی که انجام دادیم ۲۱۰ مدرسه نیاز داشتیم که در فرصت ۱۰ ماهه ۱۲۰ مدرسه از این تعداد کلنگ زنی شده است.

تا پایان سال هزار و 297 مدرسه مناسب سازی می‌شود

معاون وزیر با بیان اینکه تا کنون 726 مدرسه متناسب سازی شده است و تا آخر سال ۵۷۱ مدرسه دیگر متناسب‌سازی می‌شود افزود: تا پایان سال ۱۳۹۹ هزار و 297 مدرسه را متناسب سازی می‌کنیم تیم یک فضای مخصوص ورزشی دانش‌آموزان نیز داریم و ۱۳ فضای ورزشی نیز تا آخر سال به اتمام می‌رسد همچنین ۳۷۵ مدرسه داریم که در محیط مدرسه امکان ساخت محیط‌های درون مدرسه ای وجود دارد.

وی ادامه داد: ۴۷ مدرسه مشاوره و توانبخشی و راهنمایی نیز داریم که تعداد ۳۶ مدرسه در دوران کرونا افتتاح شده است همچنین ۷۵۲ مرکز اختلالات یادگیری و مشکلات ویژه یادگیری داریم که ۸۰ درصد آن در این دولت و ۵۲ درصد در دوران کرونا بوده است.

3 مرکز جامع آموزشی توانبخشی را راه اندازی کردیم و تا آخر سال تعداد آنان به ۱۰ مرکز می‌رسد

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به راه اندازی طرح‌های جدید اشاره کرد و گفت: 3 مرکز جامع آموزشی، توانبخشی و مشاوره را راه اندازی کردیم و تا آخر سال تعداد آنان به ۱۰ مرکز می‌رسد راه‌اندازی پارک جهت یابی برای نابینایان که تا پایان سال به 21 مورد می‌رسد، 2 اتاق چند حسی برای آنان از دیگر طرح‌های ماست. همچنین طرح سنجش نوآموزان امسال صورت گرفت و ۹۹ درصد دانش‌آموزان بدو ورود به مدرسه سنجش شدند که در هر استان یک اتاق آکوستیک سنجش راه اندازی شد.

حسینی عنوان کرد: در دوره کرونا در همه استان‌ها استودیو تولید محتوا راه اندازی و ۱۵۰۰ محتوا نیز بارگذاری شده است. اپلیکیشن جامع اطلاع رسانی کودکان استثنایی و طرح ندای رحمت نیز از دیگر برنامه‌هاست. ۴۷ مرکز مشاوره، 75 مرکز اعتقادی و ۹۰۰ مرکز مشاور به خانواده‌های دانش‌آموزان و معلمان راهنمایی می‌دهند همچنین در 7 استان یک مرکز آموزش مجازی راه‌اندازی شده است.

۷۲ درصد دانش‌آموزان استثنایی در شاد آموزش می‌بینند

معاون وزیر با بیان اینکه با ظرفیت سازی در شبکه شاد اکنون ۷۲ درصد دانش‌آموزان در این شبکه آموزش می بینند افزود: به 5 هزار مدیر زبان اشاره و به ۱۰ درصد معلمان آموزش‌های چندگانه داده ایم. نیازمند این هستیم که علاوه بر فضا و معلم، تجهیزات آموزشی، توانبخشی، ورزشی و فرهنگی برای دانش‌آموزان آن فراهم کنیم. ۱۰۵ قلم تجهیزات داریم و در کل کشور ۷۲ هزار مورد می‌شود که به ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خبر داد اکنون در عرصه فضای مجازی و استفاده از شبکه شاد ۴۰ درصد دانش‌آموزان ما و ۳۰ درصد دانش‌آموزان در حوزه عمومی ابزار هوشمند ندارند که نابرابری دیجیتالی را به دنبال دارد. گرچه نگاه ما تداوم آموزش و پوشش حداکثری بوده است و اگر ابزار هوشمند هم نداشتند از سایر روش‌ها مانند درسنامه، آموزش را ارائه دادیم.

وی همچنین به طرح ملی نهضت توان افزایی اشاره کرد که در این طرح همه بسیج شدند تا تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را متحول و استاندارد کنند. حسینی گفت: ارزش ریالی ۱۸ پروژه که امروز کلنگ زنی خواهند شد بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان است. ۳۷ پروژه و به عبارتی ۸۰ درصد آن به همت خیرین است و از ۴۶ پروژه افتتاحی امروز، ۲۶ مورد مدرسه و 6 پروژه، ورزشی است.

در این نشست آیین افتتاح و کلنگ زنی 46 پروژه آموزشی، ورزشی، توانبخشی و ... دانش‌آموزان استثنایی به طور همزمان انجام و از سرود ملی دانش‌آموزان استثنایی نیز رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار