توصیه‌های کرونایی؛ ایجاد زخم و تحریک پوستی عوارض استفاده از ماسک؛ از پوستتان محافظت کنید

تهران (پانا) - طی پاندمی کرونا ویروس، پوشیدن ماسک یک راه مقابله مهم در برابر انتشار ویروس است. بنابراین اقدامات محافظتی پوست برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از زدن ماسک طی دوران شیوع این بیماری ضروری است.

کد مطلب: ۱۱۴۴۲۹۹
لینک کوتاه کپی شد
توصیه‌های کرونایی؛ ایجاد زخم و تحریک پوستی عوارض استفاده از ماسک؛ از پوستتان محافظت کنید

بنا به توصیه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، ضرورت دارد از هر گونه مهمانی و دورهمی تا اطلاع ثانوی خودداری شود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شستن دست‌ها، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در تجمعات فراموش نشود. البته بنا به گفته پزشکان طولانی مدت از ماسک ممکن است عوارض پوستی ایجاد کند که رعایت نکات محافظتی برای پوست ضرورت دارد.

این در حالی است که ماسک زدن برای برخی افراد، مشکلات پوستی به وجود آورده که البته باتوجه به ضرورت ماسک زدن می‌توان با رعایت نکاتی مشکلات پوستی ناشی از آن را به حداقل رساند. به علت ایجاد رطوبت و بخار و ماندن ذرات بزاق و مخاط داخل ماسک این عوامل به عنوان محرک (irritant) برای پوست عمل می‌کنند و بالانس طبیعی پوست اطراف دهان را مختل می‌کند که به شکل قرمزی و پوسته ریزی همراه سوزش و خارش پوست اطراف بینی و دهان و گاهی به شکل جوش‌های چرکی گروهی در پوست این ناحیه خود را نشان می‌دهند.

اگر شما جزء کارد درمانی و پزشکی نیستید از پوشیدن ماسک طی زمان طولانی خودداری کنید و در مکان‌هایی مانند منزل و اتومبیل شخصی ماسک نزنید.

پوست خود را بامواد شوینده ملایم بشویید و از زدن الکل به پوست اطراف دهان خودداری کنید و پس از هربار شستشوی صورت پوست خود را با کرم مرطوب کننده ویا آبرسان بدون عطریا اسانس چرب کنید.

اگر جزء کادر درمان و پزشکی هستید ومجبور هستید به مدت طولانی ماسک بپوشید استفاده از کرم‌های ترمیم کننده پوست که یک سد حفاظتی بین پوست و فضای مرطوب و حاوی مواد محرک داخل ماسک ایجاد می‌کند توصیه می‌شود.

توصیه می‌شود اگر از ماسک دوخته شده خانگی استفاده می کنید حتما پارچه مورد نظر را قبل از دوخت بشویید واگر ماسک پارچه ای را دوخته خریداری می کنید نیز قبل از استفاده حتما آن را بشویید.

آکنه یا جوش صورت

پوشیدن طولانی مدت ماسک به علت اصطکاک و بستن منافذ پوست در افراد مستعد به آکنه می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید جوش صورت شود. بنابراین حتما بعد از شستشوی صورت از مرطوب کنندههای ملایم فاقد چربی استفاده کنید و درصورت بهبود نیافتن با متخصص پوست خود مشورت کنید.

تغییرات رنگدانه ای پوست

ناشی از اصطکاک ماسک و بعد از التهاب ناشی از قرمزی های پوست ایجاد می‌شود . معمولا موقت است و با استفاده منظم از یک مرطوب کننده و کرم ترمیم کننده که روی پوست صورت باشد به مرور برطرف می‌شود در صورت تشدید یا پایدار ماندن به متخصص پوست مراجعه کنید.

ایجاد زخم و تحریک پوست روی بینی و پشت گوش ناشی از پوشیدن ماسک

استفاده از پمادهایی مثل زینک اکساید ویا کرم های ترمیم کننده زیر ماسک میتواند عارضه فوق را در نواحی بوجود آمده کاهش دهد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون تعداد یک میلیون و ۲۸ هزار و ۹۸۶ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که ۵۰ هزار و ۱۶ نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند.

شماره تماس‌های ۴۰۳۰ و ۱۹۰، آماده پاسخگویی به سوالات شما درباره پیشگیری و درمان کرونا است. در صورت وجود هر گونه سوال، با تماس با این مراکز از اقدامات صحیح آگاه خواهید شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار