تولد چهار نوزاد سالم از مادران مبتلا به ایدز در سیستان و بلوچستان

بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ تست HIV از افراد مشکوک گرفته شد

زاهدان (پانا) - رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام کرد با شناسائی به موقع موارد مثبت و همچنین با پی گیری‌های مستمر و ارائه به موقع خدمات علمی، از ابتدای سال تا کنون چهار نوزاد که مادران آنها به بیماری ایدز مبتلا بودند، سالم و بدون آلودگی به دنیا آمدند.

کد مطلب: ۱۱۴۳۶۸۵
لینک کوتاه کپی شد
تولد چهار نوزاد سالم از مادران مبتلا به ایدز در سیستان و بلوچستان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، محمد هاشمی شهری اظهار کرد: ایدز همچنان تهدید جدّی برای سلامت نوع بشر است و درگیری جامعه با بیماری کرونا نباید ما را از توجه به سایر مشکلات سلامتی غافل کند.

وی افزود: شناسایی موارد مثبت جدید HIV یکی از برنامه های مهم ما در راستای پیشگیری از این بیماری است که به صورت مستمر در حال انجام است.

هاشمی شهری انتقال از طریق ارتباط جنسی نا ایمن، انتقال از طریق سرنگ مشترک در معتادین تزریقی، انتقال از طریق وسایل برنده مانند تیغ و انتقال از طریق مادر به نوزاد را به ترتیب، جزو شایعترین علل انتقال ویروس عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با بررسی های دقیق و نظارت های آزمایشگاهی که بر روی خون و فراورده های خونی انجام می شود شیوه انتقال ویروس از طریق خون تقریبا به صفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به ادغام برنامه پیشگیری از ایدز در برنامه های نظام شبکه گفت: با شناسائی به موقع موارد مثبت و همچنین با پی گیری های مستمر و ارائه به موقع خدمات علمی، از ابتدای سال تاکنون چهار نوزاد که مادران آنها به بیماری مبتلا بودند، سالم و بدون آلودگی بدنیا آمدند.

هاشمی شهری تصریح کرد: با انجام خدمات پاراکلینیک، ارزیابی‌های دوره‌ای و مراقبت‌های زنان باردار، پیگیری مادر و کودک، درمان و ارجاع به سطوح تخصصی و مراکز حمایتی مرتبط و آموزش های لازم، این چهار نوزاد سالم از مادران مبتلا به ایدز متولد شدند.

وی با تاکید بر اصل محرمانه بودن اطلاعات و عدم افشای اطلاعات افراد مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت و بیمارستان ها گفت: در حال حاضر چهار مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خدمات، مشاوره، آموزش و خدمات درمانی را به بیماران مبتلا و سایر افراد ارائه می دهند و تمامی این آموزش ها و خدمات بصورت رایگان در حال انجام است.

هاشمی شهری از تمامی کسانی که به هر نحو در معرض خطر ابتلا و آلودگی به ویروس HIV ایدز قرار گرفته اند دعوت کرد تا از خدمات این مراکز مشاوره استفاده کنند و گفت: آزمایشات تخصصی و خدمات بستری و ارزیابی های دوره ای و مشاوره به مبتلایان دارای سابقه به مصرف مواد و روانگردان در حال اجراست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطر نشان کرد: در طی یک سال گذشته بیش از 2 هزارو 500 تست HIV از افراد مشکوک گرفته شده است که در نتیجه آن 6 بیمار جدید شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند.

هاشمی شهری تمرکز بر سلامت معتادین تزریقی و پیشگیری از انتقال HIV در این قشر را یکی از خدمات مهم همکاران و کارشناسان حوزه سلامت عنوان کرد و افزود: تا کنون بیش از 340 معتاد تزریقی و کارتن خواب در مراکز کاهش آسیب از خدمات حمایتی شامل توزیع سرنگ، اقلام بهداشتی، تست های بموقع بهره مند شده اند.

وی افزود: آموزش و بیماریابی در مناطق پرخطر و حاشیه شهرها و خدمات رایگان به افراد در معرض خطر، معتادین تزریقی و کارتن خواب ها از مهمترین رسالت های مراکز کاهش آسیب است.

گفتنی است چهار مرکز مشاوره بیماری های رفتاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برای مراجعه عموم مردم در استان وجود دارد.

مرکز مشاوره بیماری های رفتاری زاهدان، واقع در خیابان رازی جنب مرکز خدمات جامع سلامت امام جواد (ع) به شماره تلفن 33437138، مرکز مشاوره بیماری های رفتاری سراوان، واقع در تقاطع آزادی و بهشتی میدان ولایت، به شماره تلفن 376443026، مرکز مشاوره بیماری های رفتاری خاش، واقع در خیابان انقلاب جنب جهاد کشاورزی، مرکز جامع سلامت شهید بهشتی به شماره تلفن 33728199 و مرکز مشاوره بیماری های رفتاری سیب و سوران، واقع در خیابان باهنر شمالی جنب مرکز بهداشت آماده ارائه مشاوره و خدمات به هم استانی‌ها هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار