اعلام آمادگی سازمان امور اجتماعی کشور برای همکاری در برنامه مقابله با ایدز

تهران (پانا) - معاون امور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور اعلام آمادگی کرد که این سازمان با تصویب برنامه پنجم استراتژیک مقابله با ایدز بتواند نقش خود را بیش از پیش در این همکاری ایفا کند.

کد مطلب: ۱۱۴۳۳۴۱
لینک کوتاه کپی شد
اعلام آمادگی سازمان امور اجتماعی کشور برای همکاری در برنامه مقابله با ایدز

رضا محبوبی در همایش بزرگداشت روز جهانی ایدز بیان کرد: در طول هشت سال اخیر در دولت یازدهم و دوازدهم همکاری‌های گسترده‌ای بین بخش اجتماعی وزارت کشور و مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه موضوع بیماری ایدز وجود داشته است.

وی ادامه داد: در سال ۹۲ گزارشی که از وضعیت اجتماعی کشور تهیه شد، همراه با تحلیل های جامعی از چیستی و چرایی این وضعیت اجتماعی که به محضر مقام معظم رهبری، سران قوا و مسئولین کشور ارائه شد. از سال ۹۴ طرح جامعی را تحت عنوان طرح جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در شورای اجتماعی کشور مصوب کردیم و از همان سال نیز ترتیبات اجرای این طرح جامع را در کشور پیگیری کردیم.

محبوبی با بیان اینکه موضوع سلامت اجتماعی و تعیین‌کننده‌های سلامت اجتماعی، تعیین‌کننده‌های اجتماعی دارند، گفت: با این دیدگاه مسئله‌ای به نام بیماری ایدز نیز در کانون توجه ما در طرح تقسیم کار ملی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی قرار گرفت. داده‌هایی که در سال ۹۳، ۹۴ و ۹۵ از طریق وزارت بهداشت درخصوص روند بیماری ایدز در کشور داشتیم ما را بیشتر بر آن داشت که به این پدیده از نگاه اجتماعی توجه کنیم و به آن بپردازیم.

به گفته وی، شاخص‌های اپیدمیولوژیکی که درخصوص روند این بیماری گزارش می‌شد، از جمله افزایش درصد زنان درگیر در موارد جدید تشخیص و یا غلبه شیوه انتقال از طریق تماس جنسی در مقابل تزریق مشترک و سایر پارامترها ما را بیش از پیش بر آن داشت که به این مسئله از بعد اجتماعی توجه کنیم. موضوع همکاری و مشارکت در ائتلاف بزرگی که وزارت بهداشت برای مواجهه با این پدیده در کشور تدارک دیده بود، ما هم به جد وارد همکاری شدیم و در این ائتلاف مشارکت کردیم.

وی گفت: اقدامات ما در دو حوزه قابل دسته‌بندی است؛ یک حوزه اقداماتی است که ما به لحاظ جایگاه وزارت کشور و شورای اجتماعی کشور و استانداری‌ها به عنوان دستگاه فرابخشی و حاکمیتی در مجموعه نظامات اداری وارد همکاری شدیم؛ در این بخش جلساتی از شورای اجتماعاتی کشور را به این موضوع اختصاص دادیم و دوستان ما در وزارت بهداشت در یکی از جلسات شورای اجتماعی کشور در سال ۹۶ برنامه چهارم استراتژیک مقابله با بیماری ایدز را به طور جامع ارائه کردند و حمایت طلبی گسترده‌ای در جلسه شورا و جلسات بعدی که پیگیری مصوبات آن نشست را داشتیم، انجام شد.

محبوبی خاطرنشان کرد: همچنین در استانداری‌های سراسر کشور نیز نقش ستادی و فرابخشی ما به عنوان وزارت کشور در کنار وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌هایی که در این ائتلاف همکاری می‌کنند، ایفا شد. به طور مشخص کمیته نظارت بر اجرای برنامه چهارم استراتژیک ایدز در استانداریهای سراسر کشور با مسئولیت معاونین سیاسی و امنیتی و اجتماعی تشکیل شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: نقش دوم ما در این ائتلاف و همکاری، حمایت از برنامه‌های فوق العاده‌ای بود که به ویژه در سه سال اخیر توسط دستگاه‌های مختلف در سطح کشور از طریق تامین بخشی از منابع مالی و اعتباری مربوط به این قبیل فعالیتها اجرا می‌شد. این نیز نقش دیگر ما بود که در سال جاری نیز ادامه دارد و امیدواریم که بتوانیم با تقویت نقش ستادی و حمایت‌هایی که از اجرای برنامه‌های فوق العاده میتوانیم انجام دهیم نقش بیشتر و قویتری را برای حمایت از این برنامه خوب، از خود بروز دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار