لزوم اهدای خون مستمر در دوران بیماری کرونا

پلاسمای بیماران کرونایی بهبود یافته ناجی ۳ بیمار کرونایی با شرایط حاداست

شیراز (پانا) – به گفته مدیر کل انتقال خون استان فارس، کرونا در تمامی گروه‌های خونی محدودیت ایجاد کرده است و نیاز است تا اهداکنندگان خون با اطمینان از شرایط ایزوله مراکز انتقال خون، به طور مستمر و دوره‌ای برای انجام این امر خیرخواهانه مراجعه کنند.

کد مطلب: ۱۱۴۳۳۵۶
لینک کوتاه کپی شد
لزوم اهدای خون مستمر در دوران بیماری کرونا

مسعود ترابی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه مدت زمان نگهداری خون و فرآورده‌های خونی محدود است گفت: نگهداری خون تا حداکثر یک ماه و پلاکت که یک عنصر حیاتی برای مصرف بیماران سرطانی است حداکثر تا سه روز امکان‌پذیر است.

او افزود: خوشبختانه مردم در فراخوانی که هفته گذشته انجام شد استقبال خوبی داشتند، اما این به معنای اتمام کار نیست چرا که ماهیت خون و فراورده‌های خونی به شکلی است که قابلیت نگهداری برای دراز مدت را ندارند و از هم استانی و همشهری‌های عزیزمان می خواهیم که اهداء خون را منحصر به همین یک بار ندانند.

او گفت: در حال حاضر بیشترین کمبود در گروه خونی A+ است، اما پذیرای تمام گروه‌های خونی هستیم و اهداء خون و انجام این سنت حسنه باید به یک فرهنگ تبدیل شود و مردم آن را در برنامه زندگی خودشان قرار بدهند.

به گفته مدیرکل انتقال خون فارس، آقایان هر سه ماه یکبار و خانم‌ها هر چهار ماه یکبار می‌توانند اقدام به اهداء خون کنند تا این ذخایر همواره در یک حد مطلوب برای استفاده بیماران نیازمند به خون حفظ شود.

ترابی با اشاره به حضور بیش از 4 هزار بیمار تالاسمی در استان فارس، گفت: 50 درصد از خون‌های اهدایی به بیماران تالاسمی تعلق می‌گیرد، و پلاکت‌های حاصل از خون‌های اهدایی عمدتا در سه مرکز سرطان خون شهر شیراز یعنی بیمارستان‌های امیر یک، امیردو و مرکز تخصصی سرطان بیمارستان نمازی مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته او، پلاسماهای خونی نیز برای بیمارانی که دچار مشکلات انعقادی هستند مثل بیماران هموفیلی و بعد از آن بیماران سوختگی و مهمتر از آن بیماران پیوند اعضاء مخاطبان اصلی پلاسمای خون هستند.

شکرانه سلامت به بهانه بهبودی از کرونا

مدیر کل انتقال خون استان فارس گفت: یک پلاسمای ارزشمند پلاسمای بیماران کرونایی است و افرادی که دچار بیماری کرونا می‌شوند و از این بیماری بهبود پیدا می کنند تحت پویشی با عنوان شکرانه سلامت می توانند 28 روز بعد از بهبودیشان به انتقال خون نمازی جنب درمانگاه امام رضا(ع) از ساعت 8 صبح تا 14 مراجعه کنند و پلاسمایی خود را اهدا کنند، در این مرکز با دستگاه مخصوصی که در حال حاضر در اختیار این سازمان است پلاسمای افراد از خون جدا و گرفته می‌شود.

او ادامه داد: از آنجا که این پلاسما‌ها سرشار از آنتی‌بادی علیه ویروس کرونا است، هرکدام از این پلاسماها می تواند جان یک تا سه بیمار کرونایی بدحال را نجات دهد.

در مراکز اهدای خون، اهداء کنندگان در بدو ورود با دستگاه لیزری تب سنجی می شوند، دستانشان ضدعفونی می شود و در صورت نیاز ماسک در اختیارشان قرار می گیرد همچنین فاصله صندلی‌ها و همینطور تخت‌های اهداء خون به 2 برابر حد معمول افزایش پیدا کرده است و بین پرسنل و اهدا کنندگان خون در هنگام پذیرش پارتیشن‌های شیشه‌ای قرار داده شده تا این تماس تنفسی به حداقل برسد و حفاظی برای اهداء کنندگان باشد و تمام لوازم اهداء خون از لوازم و پکیج‌های استریل و یکبار مصرف تشکیل شده و در حضور اهداء کننده پک باز می شود.

اهداء کنندگان خون می‌توانند همه روزه از ساعت 8 صبح الی 19:30 به صورت یکسره به دو پایگاه ثابت سازمان انتقال خون فارس واقع در قصرالدشت ایستگاه قوامی و شماره دو در فلکه نمازی جنب درمانگاه امام رضا(ع) واقع شده است مراجعه کنند. همچنین واحد سیار این سازمان که در سطح شهر مستقر شده و اتوبوسی با تخت‌های اهدای خون با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی است با دعوت ادارات ارگان ها و سازمان‌های مردم نهاد این اتوبوس به منظور دریافت خون کارکنان آن نهاد در محل آنها مستقر می‌شود، نهادها و ادارات علاقه‌مند برای ترتیب هماهنگی نیز می توانند با روابط عمومی سازمان انتقال خون تماس بگیرند.

اهداء کنندگان می‌توانند در فاصله سنی 18 تا 65 سال به شرط اینکه حداقل 50 کیلو وزن داشته باشند می توانند با ارائه کارت ملی برای بار اول و همینطور کارت شناسایی عکس دار برای دفعات بعد به پایگاه های انتقال خون برای اهداء خون مراجعه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار