مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهردارى تهران:

استحصال انرژى و بازیافت مواد مهمترین مساله در حوزه تفکیک

تهران (پانا)- مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهردارى تهران، با تاکید بر اینکه استحصال انرژی و بازیافت مواد پسماند از مهم ترین مسائل در حوزه تفکیک است از ایده پردازان رویداد کلیماتون خواست در این حوزه به کمک سازمان مدیریت پسماند بیایند.

کد مطلب: ۱۱۴۳۰۱۵
لینک کوتاه کپی شد
استحصال انرژى و بازیافت مواد مهمترین مساله در حوزه تفکیک

به گزارش روابط عمومى اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار صدرالدین علیپور در کارگاه تخصصی کاهش پسماند (کاپ) که در دومین روز از رویداد بین المللی کلیماتون 2020 برگزار شد، گفت: یکی از سیاست های اصلی شهرداری تهران در دوره جدید مدیریتی پیگیری و تاکید بر اقداماتی است که بر بهبود فرآیند زندگی و کیفیت محیط زیست اثرگذارند، گفت: سازمان مدیریت پسماند یکی از سازمان های اجرایی و عملیاتی در سطح شهر است که نگاهش در مسیر افزایش کیفیت زندگی شهروندان است تا با کمک مجموعه فرآیندهایی به کاهش تولید پسماند، مدیریت پسماند و کاهش دفن و اثراتی که زباله در گذشته بر روی خاک و هوا داشته، دست یابد.

وی با اشاره به اینکه در این دوره یک برنامه منسجم و یک پارچه ای با نگاه سیتسمی به مدیریت پسماند داریم خاطر نشان کرد: بر خلاف نگاه های مقطعی در گذشته در این دوره تلاش داریم از مبدا تولید پسماند در خانه ها تا مقصد که محل دفن و استحصال انرژی ااست ارتباط به هم متصل داشته باشیم.

علیپور با یادآوری اینکه با نگاه به فعالیت های جهانی مثل پدیده بین المللی کلیماتون که هر ساله در دنیا انجام می شود، اهدافی همچون جلب اقشار مختلف و متخصصان و کارشناسان اجرایی به فعالیت های موثر بر کیفیت محیط زیست تحقق می یابد ادامه داد: با این نگاه کلان می توانیم کاهش آلودگی، کاهش تولید گازهای گل خانه ای و ارتقا کیفیت محیط زیست را به دست آوریم.
وی با اشاره به فعالیت های متفاوتی که در بخش های مختلف کلیماتون در حال انجام است، گفت: با کمک این فعالیت ها می توانیم تجربه های جهانی را ارزیایی و بازشناسایی کنیم. تا از این تخصص ها و تجربه ها به نحو احسن بهره برداری شود.
به گفته علیپور امسال در کلیماتون 2020 با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا در حوزه مدیریت پسماند نیاز بیشتر به رسد تجربه های مختلف دنیا داریم و باید در کنار مدیریت پسماند نگاه به بحث محیط زیست نیز داشته باشیم.
وی با یادآوری اینکه کاهش پسماند و شیرآبه و رفع آلودگی های محیط زیستی از مهم ترین حوزه هایی هستند که باید مد نظر ایده پردازان رویداد کلیماتون قرار بگیرد، خطر نشان کرد: از شرکت کنندگان این رویداد در خواست دارم تا با پیشنهادات اجرایی در حوزه های کاهش آلودگی های زیست محیطی پسماند ما را کمک کنند تا با استفاده از طرح ها و نوآوری ها و ظرفیت این رویداد شاهد تحقق مدیریت پسمند و اجرای طرح کاپ باشیم.
رئیس سازمان مدیریت پسماند با تاکید بر اینکه استحصال انرژی و بازیافت مواد پسماند از مهم ترین مسائل در حوزه تفکیک است که با کمک رویداد کلیماتون می تواند تبدیل به گام رو به جلویی با کمک متخصصان شود، از ایده پردازان رویداد کلیماتون خواست در این حوزه به کمک سازمان مدیریت پسماند بیایند.

در ادامه این کارگاه تخصصی سعید مرادی کیا با اشاره به اینکه در حوزه مدیریت پسماند آموزش و فرهنگ سازی مولفه بسیار مهمی است، گفت: ما باید بر اساس عملکرد مراکز دفن و تکنولوژی ها پسماند شهر تهران را مدیریت کنیم.
مدیر آموزش شهروندی سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه پسماند وقتی تفکیک می شود به دو نوع خشک و تر تقسیم می شود بیان کرد: 800 ماشین در شهر تهران به صورت شبانه روزی زباله ها را به مجتمع پردازش آرادکوه می رسانند و در آنجا در 13 خط 7500 تن پسماند تفکیک شده و به گروه های خشک ارزشمند، خشک غیر ارزشمند و تر فساد پذیر تبدیل می شوند.
مرادی کیا در خصوص انواع پسماند شهر تهران گفت: پسماند های شهر تهران در دسته های مخلوط که هم تفکیک شده و هم تفکیک نشده است، پسماند مستقیم از مناطق که حاصل از خدمات شهری مثل برگ و حرص و لایروبی و غیره می شود، پسماندهای تفکیک شده در مبدا، پسماندهای ساختمانی و پسماند بیمارستانی تقسیم بندی می شوند.
وی بر این مهم تاکید کرد که روند تولید پسماند رابطه مستقیمی با تورم دارد گفت: وقتی تورم بالا می رود روند تولید در بخش های مختلف نزولی می شود. پس این مهم نشان می دهد که تولید پسماند و تفکیک پسماند به مسائل اقتصادی گره خورده است.
مدیر آموزش شهروندی سازمان مدیریت پسماند با تاکید بر اینکه کشور ما به سمت توسعه یافتگی می رود ادامه داد: نباید فراموش کنیم که سواد مدیریت پسماند شهروندان پایین است اما سواد محیط زیستی بالاست. پس ایده پردازان کلیماتون باید تلاش کنند شهروندان فرا بگیرند که چگونه با پسماند رفتار کند.
در ادامه وبینار مجازی کاهش پسماند، هومن غلام پور مشاور کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اگر نگاه سیستماتیک به موضوع پسماند داشته باشیم می توانیم در زمینه مدیریت پسماند اثرگذارتر رفتار کنیم، گفت: اگر کم حجم سازی را در دستور کار قرار ندهیم میزان حمل پسماند به شدت کمتر و حجم تولیدی بیشتر می شود که باعث ایجاد ترافیک و مصرف بیشتر سوخت و تولید بیشتر گازهای گلخانه ای می شود.
وی با بیان اینکه 28 درصد گازهای گلخانه ای ناشی از حمل و نقل پسماند است بیان کرد: کاهش پسماند چه در مقوله شرآبه و چه دیگر موارد باعث کاهش تخریب محیط زیست می شود و از همین رو بسیار مهم است.
مشاور کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران کرد که با عدم رعایت اقدامات در جهت کاهش پسماند با انباشت شیرابه مواجه می شویم که حاوی فلزات سنگین و ترکیبات پایدار خواهد بود که تصفیه این مواد بسیار سخت است از همین رو رسیدگی به این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در بخش پایانی وبینار تخصصی کاهش پسماند (کاپ) نیز شرکت کننده گان به طرح پرسش های تخصصی پرداختند و سخنرانان حاضر در این کارگاه تخصصی این سوالات را پاسخ دادند.

کارگاه تخصصی کاهش پسماند (کاپ) در دومین روز از رویداد بین المللی کلیماتون 2020 با سخنرانی صدرالدین علیپور رئیس سازمان مدیریت پسماند، سعید مرادی‌کیا مدیر آموزش شهروندی سازمان مدیریت پسماند و هومن غلام پور مشاور کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران به صورت مجازی برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار