استاندار گیلان:

شتاب در اجرای پروژه‌های مرتبط با پسماند، مطالبه به‌حق شهروندان است

رشت (پانا) - استاندار گیلان عنوان کرد برنامه جامع آموزشی حوزه پسماند، با هدف کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدأ اجرا شود.

کد مطلب: ۱۱۵۱۰۱۶
لینک کوتاه کپی شد
شتاب در اجرای پروژه‌های مرتبط با پسماند، مطالبه به‌حق شهروندان است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان؛ ارسلان زارع در جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان با بیان اینکه موضوع پسماند برای جوامع مختلف در جهت توسعه پایدار، رکنی مهم و مولفه ای در حفاظت از محیط زیست است که همواره مطالبه گری می شود، اظهار کرد: اصل پنجاهم قانون اساسی کشورمان، حفاظت از محیط زیست را به عنوان دارایی مشترک نسل امروز و فردا یک وظیفه همگانی می‌داند و بر این مبنا در اسناد بالادستی به ویژه قانون برنامه ششم توسعه بر اجرای پیوست های زیست محیطی و سلامت در اجرای طرح های توسعه تأکید شده است.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست خصوصاً مدیریت پسماندها در تحولات علمی، جنبش ها و فعالیت های مدنی از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است، ادامه داد: طی سالیان اخیر با تأکید بر رعایت حقوق شهروندی، سازمان‌های مردم نهاد به عنوان یک ظرفیت همواره در کنار دولت علاوه بر مطالبه گری در فرهنگ سازی و ارتقاء سطح افکار عمومی از طریق آموزش، نقش آفرینی مؤثری ایفا کرده‌اند.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت اجرای برنامه جامع آموزشی حوزه پسماند در مناطق مختلف شهر و روستایی براساس تقویم زمانی مشخص و به منظور آگاهی بخشی بیشتر مردم تأکید و تصریح کرد: اجرای پروژه هایی همچون افزایش ظرفیت شرکت کود آلی تا هزار تن در روز، احداث نیروگاه زباله سوز 600 تنی رشت، تصفیه خانه شیرابه و بهسازی محل دفن سراوان و طراحی سامانه خرید پسماند خشک صرفاً با کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدأ توسط مردم با فرهنگ گیلان، منجر به تحقق برنامه ها و مدیریت این حوزه می شود.

وی با بیان اینکه هر اقدام مؤثری در حوزه مدیریت پسماند به رضایتمندی مردم منجر می‌شود، افزود: برای پاسخ به حساسیت جامعه و افکار عمومی نسبت به مسائل پسماند باید با قوت، اهتمام و سرعت عمل گام برداریم چرا که انتظار به حق مردم و موضوعی بسیار حیاتی است.

استاندار گیلان با تأکید براینکه باید با قاطعیت ضمن بهره‌گیری از تمامی امکانات و ظرفیت‌های موجود، شاهد پیشرفت در پروژه های پسماند باشیم، اظهار کرد: اگر مدیری با انگیزه و جدی پای کار باشد و زمان را مغتنم بشمارد، در مواجهه با سخت ترین کارها نیز هر کاری را می تواند عملیاتی کند و در این مسیر باید از تمام ظرفیت ها استفاده شود تا نتایج خوبی به دست آید.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه ما این است که امید مردم را به عنوان بزرگترین سرمایه کشور، زنده نگه داریم و همه مسئولان ذیربط در این خصوص باید تلاش بیشتری کنند.

دکتر زارع با اشاره به اینکه با تلاش های صورت گرفته برای مدیریت کرونا قطعاً با فروکش کردن این بیماری شاهد بازگشت به شرایط مطلوب حضور گردشگران در استان خواهیم بود، گفت: حفظ محیط زیست دغدغه همه مردم استان و گردشگرانی است که به این استان مسافرت می کنند و باید با طرح های آموزشی میزان آسیب ها را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه دولت در زمینه مدیریت پسماند با تخصیص اعتبارات، حمایت های موثری به ویژه در سال گذشته داشته، افزود: بیش از 500 میلیارد تومان اعتبارات موجود استان های شمالی تا تیرماه سال آتی و پیش بینی حدود یک هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار برای وزارت کشور در بودجه سال آینده در حوزه پسماند، نشان از اهتمام جدی دولت در این حوزه دارد که نیازمند پیگیری مجدانه و ارائه طرح ها در جذب عمده اعتبارات برای گیلان است.

نماینده عالی دولت در گیلان به هم‌پوشانی اعتبارات موجود در طرح‌های مرتبط با تالاب انزلی، سازمان جنگل ها و وزارت نیرو برای مدیریت پسماند اشاره و خاطرنشان کرد: متولیان این حوزه ها به ویژه شهرداری‌های استان برای اتمام پروژه‌های حوزه پسماند در موعد مقرر اهتمام جدی داشته باشند و از هر ظرفیتی بهره بگیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار