تشریح مصوبات جلسه ستاد هماهنگی مناسب‌سازی کشور

رئیس سازمان بهزیستی: «شاد» برای نابینایان و ناشنوایان مناسب سازی می‌شود

تهران (پانا) - رئیس سازمان بهزیستی کشور مصوبات چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۴۰۴۱۷
لینک کوتاه کپی شد
تشریح مصوبات جلسه ستاد هماهنگی مناسب‌سازی کشور

وحید قبادی دانا در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور در دفتر وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در این جلسه مصوباتی در ارتباط با وظایف آموزش و پرورش درباره مناسب‌سازی شرایط محیطی در مدارس و ساختمان‌های آموزش و پرورش طبق ماده ۲ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت به تصویب رسید.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: همچنین شرایط لازم برای سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در ساختمان‌های جدید در دست احداث و ایجاد شرایط مناسب برای تلفیق اجتماعی افراد دارای معلولیت و عدم ایزوله کردن آنها و آموزش فرهنگ مناسب سازی و فرهنگ مواجهه افراد معلول در وزارت آموزش و پرورش و استفاده از امکانات آموزشی و تکنولوژی‌های نوین افراد دارای معلولیت گزارشی از سدی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ارتباط با فعالیت های مناسب سازی و دسترس پذیری در این سازمان برای گروه‌های مختلف افراد دارای معلولیت داده شد.

وی ادامه داد: در این جلسه درباره اشتغال افراد دارای معلولیت در وزارت آموزش و پرورش بحث و تبادل نظر صورت گرفت. پیشنهاد سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای نهضت مشارکت توان افزایی جهت تامین اقلام مورد نیاز افراد دارای معلولیت که در آموزش و پرورش تحصیل می‌کنند توسط خیرین مورد تاکید قرار گرفت. علاوه بر این گزارشی از فعالیت سازمان نوسازی و تجهیز مدارس توسط رییس این سازمان در ارتباط با مناسب‌سازی ساختمان‌ها و مدارس دانش‌آموزان به تفصیل داده شد.

قبادی دانا تصریح کرد: این جلسه ۱۲ مصوبه داشت که یکی از مصوبات درباره ایجاد کارگروه مشترک با حضور نمایندگان آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و تشکل‌های غیردولتی معلولان برای تدوین سرفصل و مطالب آموزشی برای گنجاندن در کتب درسی بود. موضوع بعدی در ارتباط با دانشگاه فرهنگیان بود که پیشنهاد شد تا مباحث مربوط به مناسب‌سازی و سرفصل و محتوای دروس دانشجویان گنجانده شود و بخشی از فعالیت‌های پژوهشی تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های تحصیلی موضوع اختصاص داده شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: به سازمان نوسازی مدارس نیز توصیه شد که رعایت ضابطه ۲۴۶ نظام فنی و اجرایی مشاوران و پیمانکاران را مد نظر قرار دهد و کلیه فعالیت‌های عمرانی اعم از انجام تعمیرات از محل اعتبارات دولتی یا مشارکت خیرین را الزامی مکند و بر حسن اجرای ضوابط نظارت داشته باشد.

وی تاکید کرد: در کلیه مدارس غیردولتی و دولتی نیز مقرر شد طی برنامه ریزی، کلاس‌ها، کتابخانه، کارگاه‌ها و سرویس‌های بهداشتی را برای مناسب سازی معلولان انجام دهند. همچنین با تاکید وزیر آموزش و پرورش، اردوگاه فرهنگی تحت پوشش این وزارتخانه ملزم شدند برای دسترس پذیری دانش آموزان معلول مناسب‌سازی شوند.

قبادی دانا گفت: در این جلسه تاکید شد مجموعه شاد و آموزش‌های مجازی در این اپلیکیشن برای بهره‌مندی دانش آموزان نابینا و ناشنوا مناسب‌سازی شود. علاوه بر این با همکاری صدا و سیما امکان لازم برای بهره مندی از برنامه‌های آموزشی مدرسه تلویزیونی شبکه آموزش با زیرنویس مطالب و استقرار رابط ناشنوایان فراهم شود.

رئیس سازمان بهزیستی تاکید کرد: در مجموع وزیر آموزش و پرورش با همراهی و هماهنگی با مصوبات قبلی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی را برای پیگیری و اجرای مصوبات انتخاب کرد تا شرایط بهتری بری دانش آموزان ایجاد شود.

وی یادآور شد: همچنین شهرداری تهران نیز ملکلف شد تا معابر منتهی به تمام مدارس استثنایی شهر تهران را مناسب‌سازی کند و معابر را تکمیل کند و همچنین مقرر شد از طریق معاونت عمران وزارت کشور اقدام مشابه در سایر شهرهای کشور برای مناسب سازی معابر منتهی به مدارس استثنایی صورت بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار