اجرای طرح «جهش تولید» در دیم‌زارهای ۶ استان کشور

تهران (پانا) - معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارهای ۶ استان کشور با مساعدت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی‌(ره) گفت این طرح مهم و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب باید به‌طور ویژه و روزانه توسط روسای جهاد کشاورزی استان‌ها پیگیری شود.

کد مطلب: ۱۱۳۹۲۸۷
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح «جهش تولید» در دیم‌زارهای ۶ استان کشور

به گزارش روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، «جواد وفابخش» در جلسه ستاد عالی زراعت که با حضور وزیر جهاد کشاورزی و اعضاء ستاد از طریق ویدئو کنفرانس در سالن جلسات وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: میانگین بارش کشور تا جمعه گذشته (۲۳ آبان‌ماه) حدود ۱۵.۴ میلی‌متر بوده که نسبت به ۲۲.۹ میلی‌متر سال قبل و ۲۲.۶ میلی‌متر بلند مدت به ترتیب ۳۱.۹ و ۳۲.۸ درصد کمتر است.

رشد ۷ دهم درصدی کشت گندم دیم

«اسماعیل اسفندیاری‌پور» مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح زیر کشت گندم دیم در سال زراعی جاری دو میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار است که نسبت به سال زراعی گذشته حدود هفت دهم درصد رشد نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: سطح کشت گندم آبی در سال جاری ۸۱۷ هزار هکتار است که نسبت به ۷۹۹ هزار هکتار سال قبل ۲.۲ درصد رشد نشان می‌دهد.

اسفندیاری‌پور خاطرنشان‌کرد: تاکنون ۴۱ درصد از برنامه گندم آبی و ۶۷.۵ درصد از برنامه گندم دیم محقق شده است.

۵۲۰ هزار هکتار زیرکشت جو دیم

«فرامک عزیزکریمی» مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه افزود: تاکنون ۴۴۴ هزار هکتار جو آبی کشت شده که نسبت به ۳۶۰ هزار هکتار سال قبل ۲۳ درصد رشد داشته و ۶۱ درصد از برنامه مصوب امسال تحقق یافته است.

وی افزود: در این مدت همچنین ۵۲۰ هزار هکتار جو دیم کشت شده که نسبت به ۴۴۸ هزار هکتار سال قبل ۱۶ درصد رشد داشته و ۴۹ درصد برنامه محقق شده است.

عزیزکریمی با ابراز نگرانی از کاهش ۳۰ درصدی مصرف کود در زراعت جو کشور، بر لزوم تمرکز در عملیات سرک‌دهی و به‌ویژه استفاده از کودهای آلی و میکرو تاکید کرد.

وی افزود: بر اساس اطلاعات تکمیلی ارائه شده، تاکنون نسبت به سال قبل بذر مصرفی ۱۲ درصد و سطح بیمه نیز ۱۷۳ درصد رشد داشته است.

کاهش سطح زیر کشت کلزا

در این جلسه، «علیرضا مهاجر» مجری طرح دانه‌های روغن وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح قرارداد کلزا ۲۳۳ هزار هکتار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۸ درصد کاهش دارد.

وی افزود: سطح کشت شده تاکنون ۱۳۱ هزار هکتار بوده که ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

مهاجر با اشاره به توزیع یک‌هزار و ۱۷۰ تن بذر ادامه‌داد: تاکنون کشت قراردادی در سطح ۴۰ هزار هکتار منعقد و در سطح ۳۰ هزار هکتار عملیات کشت انجام شده است.

وی، جمع کل بذر سویا خریداری شده تاکنون را حدود دو هزار و ۵۰۰ تن اعلام کرد.

برداشت ۶۱ هزار هکتار چغندرقند

«پیمان حصادی» مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی در ادامه این جلسه اظهار داشت: تاکنون از ۹۸ هزار هکتار کشت چغندرقند بهاره، حدود ۶۱ هزار هکتار برداشت شده که تناژ غده حاصله حدود ۳.۱ میلیون تن است.

وی افزود: از مجموع ۳۰ هزار هکتار برنامه کشت چغندر پاییزه نیز حدود ۲۸ هزار هکتار قرار داد منعقد شده که تاکنون ۲۴ هزار هکتار آن کشت شده است.

به گفته این مسوول، کل سطح برداشت نیشکر در بهره‌برداری سال زراعی جدید ۸۵ هزار هکتار خواهد بود.

توزیع یک میلیون و ۵۵۰ هزارتن کود ازته به استان‌ها

در این جلسه «حمید رسولی» مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: کل حمل کودهای ازته تاکنون حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن بوده و علاوه بر آن ۱۷۵ هزار تن ذخیره اوره در استان‌ها و بنادر کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه درصد حمل استان‌های با اقلیم سرد ۸۰ درصد، معتدل ۷۰ درصد و گرم حدود ۶۰ درصد است، افزود: تاکنون جذب کودهای غیر یارانه‌ای به ۱۹ هزار تن رسیده، این درحالی است که سال قبل چهار هزار تن از این کودها جذب شد.

وی ادامه‌داد: حدود ۱۹۴ هزار لیتر کود ویژه عملیات بذرمال مهیا و به استان‌ها ارسال شده است.

پرداخت دو هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب کشاورز کارت

«روح‌الله خدارحمی» مدیرعامل بانک کشاورزی ایران در ادامه این جلسه با ارایه گزارشی درباره اقدامات بانک کشاورزی گفت: این بانک آماده پرداخت دو هزار میلیارد تومان اعتبارات با سود ۱۲ درصد در قالب کشاورز کارت است.

«کیخسرو چنگلوایی» رییس سازمان حفظ نباتات کشور نیز گفت: پارسال چهار میلیون و ۲۷۳ هزار هکتار مبارزه با علف‌های پهن‌برگ، باریک‌برگ و توام در سطح اراضی کشور انجام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار