در گفت‌وگوی پانا با رئیس اتحادیه باغداران مطرح شد:

نظارت‌ درست در سیستم توزیع مانع از گرانی میوه و محصولات باغی می‌شود

باید زمینه سیاسی برای صادرات محصولات فراهم شود/غرفه‌داران تعیین‌کننده گرانی و ارزانی میوه هستند

تهران (پانا)- رئیس اتحادیه باغداران با اشاره به این که دولت باید بستر مناسبی برای بسته‌بندی محصولات کشاورزی ایجاد و زمینه صادرات این بخش را فراهم کند، می‌گوید وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت باید ساختار حمایتی درستی برای تولیدکننده داشته باشند تا کشاورز بتواند تولید کند و در زمان توزیع محصول هم نظارت‌های لازم وجود داشته باشد و مافیای همیشگی که موجب گرانی محصولات می‌شود، تحت کنترل قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۱۳۹۰۹۹
لینک کوتاه کپی شد
نظارت‌ درست در سیستم توزیع مانع  از گرانی میوه و محصولات باغی می‌شود

عنایت‌الله بیابانی، رئیس اتحادیه باغداران در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این سوال که شاهد افزایش نسبی قیمت میوه نسبت به قیمت میوه‌های زمستانی در سال گذشته هستیم این موضوع را تایید می‌کنید یا خیر گفت: «گرانی قیمت غیرقابل انکار است. می‌بینیم که عده‌ای محصول را انبار می‌کنند تا گران بفروشند. به طور مثال در مورد گوجه فرنگی که در تهران با قیمت 27 هزار تومان عرضه می‌شود در حالی که همین محصول در همان روز در بوشهر از کشاورز به قیمت 6500 تومان خریداری می‌شود.»

تولید محصولات کشاورزی امسال با کیفیت بهتری در اختیار مصرف‌کننده قرار گرفته است

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت تولید و توزیع میوه در میادین به چه شکل است افزود: «تولید خیلی خوبی داریم. کیفیت میوه به گونه‌ای است که در زمینه استان‌های مختلف با تنوع تولیدات مختلف از انگور،‌ سیب، ‌مرکبات ،‌کیوی در حدی هستیم که با همه جای دنیا می‌توانیم رقابت کنیم.»

بیابانی گفت:« کشاورزان در چند بخش نیاز به حمایت دارند، یکی کمک به کشاورزان در زمینه کودهایی است که گران شده است. برخی از کودها حتی افزایش قیمت 300 درصدی داشته‌اند. دیگری مزد کارگری است که گران شده و همه این عوامل باعث شده که تولیدات با قیمتی گران عرضه شود.»

مافیای محصولات کشاورزی بلای جان کشاورز

وی افزود:«یکی از مهمترین عوامل گرانی محصولات کشاورزی بحث مافیای همیشگی محصولات کشاورزی است که دست از سر کشاورزان برنمی‌دارند و باعث می‌شود که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده متضرر شود.»

رئیس اتحادیه باغداران در پاسخ به این سوال که ایا امسال سال پرباری در محصولات کشاورزی است یا خیر گفت:‌«بله امسال خوشبختانه طبق اطلاعاتی که در تمام استان‌ها داریم همه محصولات با کیفیت خوب را داریم سیب،انگور ،مرکبات، همچنین کیوی‌هایی که ارزش صادراتی بسیار خوبی پیدا کرده است همه این محصولات را با کیفیت بالا عرضه می‌کنیم.»

وی افزود:«دولت باید بستر مناسب برای بسته‌بندی محصولات و زمینه صادرات این بخش را فراهم کند تا حداقل در محصولات کشاورزی به خاطر تنوع آب و هوایی و اقلیم متفاوت در سطح کشور در زمان‌های مختلف بتوانیم هم در داخل کشور محصولات کشاورزی را با قیمت ارزان‌تر در اختیار مصرف کننده قرار دهیم و هم برای صادرات که بتوانیم ارزآوری داشته باشیم و منافع ملی را تامین کنیم.»

رئیس اتحادیه باغداران گفت:‌«صادرات کلیه محصولات کشاورزی از گلخانه‌ای تا باغی انجام می‌شود همچنین طبق آمار موجود از سردخانه‌ها در حال حاضر میوه کیوی را به کشور هند و کشورهای اطراف صادر می‌کنند. صادرات کلیه محصولات کشاورزی به کشور آذربایجان و کشورهای اطراف نیز در حال انجام است و بهبود روند صادرات نیز نیازمند دیپلماسی فعال سیاسی است.»

وی در مورد قیمت محصولات کشاورزی نیز گفت: «در حال حاضر قیمت میوه‌ها مناسب است البته باید گفت متاسفانه مغازه‌دار محصول را با قیمتی گرانتر در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند. سازمان‌های میادین در شهرداری برای حمایت از مصرف‌کننده غرفه‌هایی را در اختیار فروشنده قرار داده‌اند اما خود عامل گرانی محصول شده‌اند. زیرا اجاره محل،‌ هزینه حمل و نقل و همه این عوامل باعث شده که میوه را گرانتر عرضه کنند.»

رئیس اتحادیه باغداران افزود: «غرفه‌هایی که در اختیار فروشندگان است، مشخص کننده این است که آنها هستند که تعیین‌کننده ارزانی و گرانی میوه هستند. قرار بود سازمان‌ها برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی فعال باشند که متاسفانه این کار صورت نگرفته است.»

وی گفت:‌ «سازمان‌ها باید ساختار بهتری را اعمال کنند و نظارت‌ها نیز جدی باشد. همچنین کمک‌هایی که وزارت جهادکشاورزی و وزارت صمت می‌کنند، یک طرفه نباشد و نظارت مستقیم داشته باشند تا بتوانند وضعیت قیمتی را در بازار محصولات کشاورزی کنترل کنند.»

هزینه کارگر روزی 300 تا 400 هزار تومان است

رئیس اتحادیه باغداران ادامه داد:«هزینه کارگری و هزینه حمل بر عهده وزارت جهاد کشاورزی نیست. هزینه کارگر در بخش کشاورزی در حال حاضر روزی 300 تا 400 هزار تومان است ،‌هزینه حمل نیز معضل بزرگی است همه این عوامل ناخوداگاه بر روی قیمت میوه‌های باکیفیت اثر می‌گذارد.»

بیابانی گفت:«وقتی کود برای باغدار با قیمت گران عرضه می‌شود خود کود نیز بر روی قیمت محصولات کشاورزی اثر می‌گذارد. باید ساختار حمایتی درستی برای تولیدکننده وجود داشته باشد که تولید با شرایط مناسب ادامه یابد. در سیستم توزیع نیز باید نظارت درستی وجود داشته باشد تا آن مافیای همیشگی بتوانند، تحت کنترل باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار