سه هدف اصلی برای آینده شبکه شاد به روایت وزیر آموزش و پرورش

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش «افزایش کیفیت و تنوع خدمات»، «بهبود زیرساخت»، «استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تقویت نقش تنظیم‌گری آموزش و پرورش» را به عنوان سه هدف اصلی برای آینده شبکه شاد عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۱۳۷۷۹۴
لینک کوتاه کپی شد
سه هدف اصلی برای آینده شبکه شاد به روایت وزیر آموزش و پرورش

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در هشتمین جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور با تشکر از دکتر حاجی میرزایی و همکارانشان در وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) اظهار کرد: راه‌اندازی برنامه شاد در یک مقیاس بزرگ انجام شده و برای اجرا نیاز به کاربری و راهبری در جزییات دارد که خوشبختانه با همکاری وزیر محترم این اتفاق به خوبی رخ داده است. صرفاً بیان نقاط ضعف روش صحیحی برای نقد نیست بلکه در نقد باید به مجموعه‌ای از عوامل توجه شود و نقاط ضعف و قوت در کنار هم بیان شوند.

عاملی با اشاره به بیان اینکه محیط اینترنت یک محیط ادامه‌دار است، تصریح کرد: برای انجام و استمرار امور نگاه تکاملی داشتن ضرورت دارد لذا باید به مرور زمان نقص‌های شبکه دانش آموزی شاد برطرف شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: برنامه شاد با استفاده از ماهیت الگوریتمی و قابلیت‌های محیط مجازی، 12 میلیون دانش آموز و 700 هزار معلم را مدیریت کرده و ارتباط و اختیارات لازم برای آموزش مجازی را فراهم کرده است و این بدین معناست که ما موفق شده‌ایم که شبکه اجتماعی علمی در مقیاس و داده بزرگ ایجاد کنیم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران به تعریف سه قلمرو در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: قلمرو عمومی فراگیر و قلمرو اختصاصی مکان مبنا، با ارائه دروس و برگزاری کلاس در برنامه شاد فراهم شده است اما به قلمرو مشارکت بخش خصوصی و همکاری‌های تولید محتوا توجه نشده است که باید با رعایت ملاحظات، این نگاه فراگیرایجاد شود.

وی تأکید کرد: شبکه آموزشی دانش آموزی شاد به عنوان پلتفرم رسمی آموزش و پرورش معرفی می‌شود اما همه ظرفیت های آموزشی، پژوهشی و تربیتی در این نرم‌افزار بارگذاری نشده است. از سوی دیگر با توجه به ظرفیت خود راهبری در فضای مجازی، باید یادگیری و توانمندسازی دانش آموز رقم بخورد تا چرخه یادگیری محقق شود.

عاملی از تعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همراه اول برای ایجاد شبکه دانش آموزی شاد تشکر کرد و پیشنهاد داد: وزارت آموزش و پرروش با شورای تحول نوسازی و نظام آموزشی کشور برای ماندگاری، استمرار و رفع نقایص آموزش در فضای مجازی همکاری لازم را داشته باشد.

دستور جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور به ارائه گزارش معرفی «پلتفرم شاد و عملکرد آن» تهیه شده توسط وزارت آموزش و پرورش اختصاص داشت.

بر اساس این گزارش، ایجاد «پلتفرم شاد» با توجه به «هدف عملیاتی 17 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر ارتقای‌ کیفیت فرآیند تعلیم و تربیت با تکیه بر استفاده هوشمندانه از فناوری‌های نوین» و همچنین «آموزش مجازی در دوران شیوع کرونا» یک امر ضروری است و آموزش‌های تلویزیونی، درس‌نامه‌ها و خودآموزها و شبکه آموزشی دانش آموزی (شاد) به عنوان راهکارهای تعلیم و تربیت در شرایط بحران کرونا مطرح است.

در این گزارش، شاد؛ پلتفرم رسمی آموزش و پرورش در فضای مجازی عنوان شد که آموزش تعاملی و باکیفیت با بهره‌گیری از قابلیت‌های یک سامانه LMS را فراهم می‌کند. همچنین ایجاد شبکه شاد امکان نظارت بر فضای فعالیت دانش آموزان، مدارس و معلمان، تضمین امنیت دانش آموزان در فضای مجازی و کاهش هزینه استفاده از اینترنت را فراهم کرده است.

برگزاری کلاس‌های آنلاین شامل: گفتگو، ارسال فایل، صوت، فیلم، تصویر، ایجاد کانال و گروه‌های اختصاصی مدرسه، ایجاد و تعریف تکالیف توسط معلمان، امکان دسترسی هر معلم به دانش آموزان کالس های خود و پیگیری تکالیف آنها، تصحیح تکلیف توسط معلم و ثبت نمره، ثبت خودکار حضور و غیاب دانش آموزان و ایجاد گزارشات روزانه و امکان مشاهده لحظه‌ای افراد حاضر از جمله امکانات شبکه شاد در این گزارش عنوان شد.

همچنین محسن، حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در این جلسه طی سخنانی اظهار کرد: شبکه شاد با هدف شبیه‌سازی فضای آموزشی حضوری شکل گرفته است و از طریق برگزاری تشکل‌های دانش‌آموزی، جشنواره‌ها و مسابقات، برنامه‌های قرآن، عترت و نماز، فرهنگی، هنری و شوراهای دانش آموزی در برنامه شاد به موضوع پرورش و تربیت توجه کرده است، به عنوان مثال برای رأی‌گیری شوراهای دانش‌آموزی تقریباً یک میلیون دانش‌آموز در شبکه شاد برای این رأی‌گیری شرکت کردند.

وی با بیان اینکه با شیوع کرونا و آموزش مجازی، دانش‌آموزان از فعالیت‌های پرورشی مبتنی بر حضور محروم شدند، افزود: با بارگذاری فیلم‌های آموزش‌های ورزشی، آمادگی جسمانی، ورزش‌های گروهی و کنترل وزن و چاقی در شبکه شاد به این موضوع توجه شد و در شاد این فیلم‌ها تقریباً بین 5 تا 10 میلیون بار مشاهده شده است.

حاجی میرزایی پیرامون نحوه ارزشیابی در شبکه شاد، اظهار داشت: امکان برگزاری آزمون آنلاین، امکان تصحیح و نمایش نتایج به معلم و دانش آموز، برگزاری مجدد آزمون و یا ارسال آن برای معلمان دیگر و امکان استفاده از تماس صوتی و تصویری برای برگزاری آزمون شفاهی و کتبی در این شبکه فراهم است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: تا کنون 12میلیون و 121هزار و 224 دانش آموز، 701هزار و 922 معلم و 110هزار و 609 مدیر در شبکه شاد احراز هویت شده و فعال هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: از ابتدای سال تحصیلی بر آموزش حضوری تأکید داشتیم اما با توصیه‌های بهداشتی و نگرانی‌های خانواده‌ها، امکان آموزش غیرحضوری از طریق شبکه شاد به عنوان یکی از روش‌های جایگزین آموزش حضوری فراهم شد.

حاجی میرزایی با اشاره به ظرفیت تلویزیون برای آموزش غیرحضوری خاطرنشان کرد: مدرسه تلویزیونی ایران 97درصد پوشش جغرافیایی برای آموزش دانش‌آموزان را فراهم کرده و دانش آموزی که امکان دسترسی به اینترنت و گوشی هوشمند ندارد از تلویزیون استفاده می‌کند.

وی بر لزوم تدوین سند اطلس آموزشی در هر مدرسه تأکید کرد و گفت: به مدارس اعلام شده است که برای مشخص شدن شرایط درس خواندن دانش آموزان به صورت حضوری، تلویزیونی و یا از طریق شبکه شاد اطلس آموزشی تهیه شود و با توجه به آن برای تقویت و رفع نیازها و مشکلات دانش‌آموزان برنامه‌ریزی شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین بسته‌های خودآموز در بین دانش‌آموزان مناطق محروم که دسترسی به اینترنت، گوشی هوشمند، تلویزیون و... ندارد، توزیع شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در شاد رکورد 600هزار ارتباط زنده و حضور همزمان ٢ میلیون و 200هزار کاربر در این شبکه به ثبت رسیده است و پهنای باند 326 گیگابیت در ثانیه در شاد تجربه شده است.

وی افزود: نزدیک به 2 میلیون و 900هزار کلاس آنلاین، 25 میلیون ارتباط زنده و 350 هزار آزمون در شاد برگزار شده است. علاوه بر آن هشت میلیون فایل و یک میلیون تکلیف در این شبکه بارگذاری شده است و همین طور به طور متوسطه ٩ میلیون و ٨٠٠ هزار نفر روزانه در شاد فعال هستند.

حاجی میرزایی عدم برخورداری دانش آموزان از دستگاه هوشمند، عدم تعریف نقش اولیا و بعضی از کادر آموزشی در شبکه شاد، مشکل سرعت و عدم دسترسی به اینترنت، را از جمله چالش‌های پیش روی استفاده از شبکه شاد عنوان کرد.

وی ادامه داد: تقویت سرعت و پهنای باند تأمین کننده های خدمات اینترنت و تقویت زیرساخت شبکه ملی اطلاعات با همکاری دستگاه‌های مربوطه، افزایش پوشش‏دهی خدمات اینترنت در مناطق کم برخوردار، جلب همکاری خیرین سازمان های مردم نهاد کمیته امداد و غیره برای تامین و پاسخگویی به نیازهای دانش آموزان، رایزنی بین دستگاهی برای پاسخگویی به نیاز تولید دستگاه هوشمند برای دانش آموزان از جمله راهکارها و اقدامات انجام شده برای رفع این چالش‌هاست.

وزیر آموزش و پرورش افزود: از طریق راه‌اندازی کانال‌های راهنما و تولید محتوای آموزشی، برگزاری دوره ضمن خدمت فعالیت در فضای مجازی، تشکیل شبکه ملی راهبران شاد و تشکیل کارگروه آموزش معلمان، به کادر آموزشی و معلمان نحوه استفاده از ظرفیت‌های شبکه شاد، آموزش داده شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: برقراری امنیت در اپلیکیشن شاد برای تعامل دانش آموزان به منظور حفاظت از دانش آموزان در برابر آسیب های فضای مجازی در بالاترین سطح ممکن انجام می‌شود.

حاجی میرزایی در مورد راهکارهای ارائه شده برای حل اختلالالت جسمی و روحی ناشی از کم تحرکی و انزوا در منزل دانش آموزان اظهار داشت: تشکیل کانون‌های مشاوره در فضای مجازی و اعطای خدمات مشاوره‌ای به دانش آموزان و مدارس و اجرای برنامه ملی کوچ (کنترل وزن و چاقی دانش آموزان) از جمله این راهکارهاست.

به گفته وی ارتقاء کیفیت و توسعه معنای آموزش و پرورش با افزوده شدن روش‌ها و ابزارهای جدید، امکان ایجاد مدارس مجازی برای آموزش فارسی زبانان سراسر دنیا و مدارس خارج از کشور، امکان ایجاد مدارس مجازی برای آموزش فارسی زبانان سراسر دنیا و مدارس خارج از کشور و... از جمله فرصت‌های ایجاد شده توسط شاد است.

وزیر آموزش و پرورش در پایان سخنان خود تأکید کرد: «افزایش کیفیت و تنوع خدمات»، «بهبود زیرساخت»، «استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تقویت نقش تنظیم‌گری آموزش و پرورش» سه هدف اصلی برای آینده شبکه شاد است.

در ادامه عباس صدری عضو شورای تخصصی تحول و نوسازی نظام آموزشی ضمن تشکر و خسته نباشید به وزیر آموزش و پرورش بابت ایجاد شبکه شاد، اظهار داشت: آموزش مجازی تا زمانی رویکرد آموزش را به رویکرد یادگیری تغییر ندهد، موفق نخواهد بود.

وی تصریح کرد: شبکه شاد باید بر دانش آموز و خودآموزی تمرکز داشته باشد چرا که آموزش مجازی صرفاً از طریق معلم نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

صدری پیشنهاد داد: 4 نظام پشتیبان دانش آموز، معلم، مدرسه و خانواده برای شبکه شاد تعریف شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار